Camera voor fotograferen van insecten ?

Gestart door Floppy, juli 27, 2005, 12:10:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Ik neem al een tijdje insecten waar en maak daar dan ook zoveel mogelijk een foto van.
Tot nu toe werkte ik met een Olympus 756 UltraZoom (10x) (eigenlijk gekocht om tijdens wandelingen vogels te fotograferen): licht, klein, handig, etc.
Ik begin nu echter toch behoefte te krijgen aan wat meer macro-mogelijkheden en dus pieker ik al een tijdje over de daarvoor geschikte camera (en lens uiteraard).
Natuurlijk is er van alles in allerlei uitvoeringen en prijscategorieën, maar wat mij interesseert, is met welk materiaal jullie naar tevredenheid werken, voor- en nadelen van je apparatuur, etc.
Een beetje wijds geformuleerd onderwerp misschien, maar er zijn er vast nog meer zoals ik, die wel wat advies kunnen gebruiken alvorens het spaarvarken te slachten. :rolleyes:
Wat mij betreft gaat het dus vooral om:
- welke camera en welke lens om met succes scherpe foto's te maken van insecten.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Jan Zwaaneveld

Hoi Floris,

Ik heb sinds een paar maanden een Nikon Coolpix 4600 en daar maak ik (tot nu toe) naar volle tevredenheid macro-opnamen mee. Voordeel van die dingetjes is dat ze heel klein en dus makkelijk mee te nemen zijn en dat ze goedkoop zijn (ik had 'm voor 199 euro in de aanbieding bij Dixons). Als je echt wereldschokkende platen wilt maken zou ik iets anders/beters kopen, maar voor determinatiefoto's is dit apparaatje prima geschikt en regelmatig zit er nog een echt mooi plaatje bij ook (als ik echt mijn best doe).
Enige nadeel dat ik heb ontdekt is, dat het met deze camera lastig is om beestjes op sprietjes te fotograferen. De camera heeft dan de neiging scherp te stellen op de achtergrond. Dit is wel op te lossen, nl. door eerst op een groot onderwerp te richten op ongeveer dezelfde afstand en dan op het beestje op het sprietje. De camera zoekt het onderwerp dan wel op. Maar het is nogal omslachtig.
Mijn camera kan scherpstellen tot 4 cm in de macrofunctie.

Misschien heb je hier iets aan.

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jan Zwaaneveld

#2
(kortom, de camera heeft een autofocus, je kunt niet handmatig scherpstellen).
Foto's gemaakt met deze camera vind je op mijn weblog: http://natuur.web-log.nl
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Floppy

Hallo Jan,

Bedankt voor je uitvoerige reactie.
De camera die ik momenteel gebruik (de Olympus 765 UZ komt wel ongeveer overeen met je Nikon, denk ik. Wel heb ik een 10 x optische zoom (wat voor vogeltjes wel handig is).
Maar ik wil me met name wat toeleggen op het fotograferen van insecten en dan echte macro-opnamen kunnen maken, bvk. met handfocus.
Nou denk ik al een tijdje :rolleyes: aan de Canon Eos 20D, maar momenteel hoor ik rare verhalen over focusproblemen met die camera.
Ook zit ik dan nog te dubben over de precieze macrolens. Ik vraag me bv. af of de Canon EF 180/3.5 L USM MAKRO ø 72mm een geschikte all-round lens is voor de insectenfotografie of dat ik beter een iets minder grote kan nmemen, bv. de Canon EF 100/2.8 MAKRO USM ø 58mm.
Kortom, ik zit wat na te denken in de richting van een segment meer dan ik nu heb.
Overigens, als ik de foto's op je log bekijk, zou ik me wel kunnen beperken tot de Nikon !
Jeemig wat een prachtige foto's, zeg. Hoe presteer je het ze zo scherp en groot vast te leggen? Verdoof je ze eerst ? :lol:
Misschien moet ik nog even wachten en het eerst maar és verder proberen met mijn Olympusje.
In elk geval hartelijk dank voor je reactie. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Stippen

De canon 20d is een prima camera, lekker snel en alles erop wat je nodig hebt.
als macrolens gebruik ik, na testen van andere lenzen sigma 50mm dg en 150 dg
Maar de 350d is bijna net zo goed. Iets minder foto's achter elkaar en de knopjes zitten wat dichter bij elkaar waardoor je wel eens per ongeluk fout zit. Maar het scheelt wel veel geld.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Mark van Veen

Volgens mij heeft de brandpuntsafstand vooral invloed op hoe ver je bij een dier weg kunt blijven bij dezelfde vergroting. Bij een wat langere macrolens (bv. 100mm) kun je verder weg blijven, wat de kans op verstoring doet afnemen. Bij een 50mm zit je er al snel dicht op.
groet,

Mark van Veen

Stippen

CiteerVolgens mij heeft de brandpuntsafstand vooral invloed op hoe ver je bij een dier weg kunt blijven bij dezelfde vergroting. Bij een wat langere macrolens (bv. 100mm) kun je verder weg blijven, wat de kans op verstoring doet afnemen. Bij een 50mm zit je er al snel dicht op.
Dat klopt natuurlijk.
Bedenk wel dat een langere lens naast een 'mooiere' achtergrond ook sneller last heeft van bewegingsonscherpte.
Persoonlijk houd ik van dicht bij het dier zitten, je kunt dan ook makkelijker storende sprieten en takjes ontwijken.
Een compromis is een kortere lens met een teleconverter (1.4 x bv.). Lijkt vreemd maar werkt in de praktijk erg goed.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Floppy

Dit geeft mij toch wel enig idee waar ik rekening mee moet houden bij de keuze van de apparatuur. Alvast dank voor jullie reacties. :)
Ik zit nu inderdaad te denken aan de Eos 20D met een 100/2.8 Makro.
Die 180-toeter is natuurlijk wel mooi (afstand) maar dan moet je ook wel een bepalde minimumafstand houden en dat is niet altijd handig. Even afgezien van de prijs :D .
Ik heb ook wel fraaie foto's gezien van de Konica/Minolta Dynax 7 D met een macrolens die tot 3:1 ging. Dat was heel mooi, maar is zo'n lens ook voor "gewone"macro te gebruiken, trouwens? :huh:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Stippen

Je kunt dan kiezen tussen (uit mijn hoofd) de tamron 90mm sigma 105 dg en canon 100mm
Ik heb ze alle drie geprobeerd.
Ze zijn allemaal goed maar de canon is erg duur en heel zwaar ook omdat hij usm is.
90% van mijn foto's stel ik handmatig scherp en daarom heb ik besloten geen usm te kopen.


Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Floppy

Citeer90% van mijn foto's stel ik handmatig scherp en daarom heb ik besloten geen usm te kopen.
Daar had ik nog helemaal niet zo bij stilgestaan.
Ik vind dat een heel nuttige overweging.
Dank ! :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

knabenkraut

Hallo Floris,

misschien heb ik nog wel een kleine tip voor jou. Op fotokennis staat namelijk erg veel info over fotografie, camera's en alles wat er mee te maken heeft.
Ook hier kun je vragen stellen en krijg je erg goede adviezen wij hebben er ervaring mee.

http://www.fotokennis.nl

groetjes Dini
groetjes,
Dini

Viv Anch

CiteerDe canon 20d is een prima camera, lekker snel en alles erop wat je nodig hebt.
als macrolens gebruik ik, na testen van andere lenzen sigma 50mm dg en 150 dg
Maar de 350d is bijna net zo goed. Iets minder foto's achter elkaar en de knopjes zitten wat dichter bij elkaar waardoor je wel eens per ongeluk fout zit. Maar het scheelt wel veel geld.
Ik vind dat van de knopjes wel meevallen..
werk nu ruim 1,5 jaar met 300d met de standaard 18-55 lens en een tele 55-200 mm ben zeer tevreden!!!!
Maak enorm veel foto's rond 4500 per jaar
Macro kan heel goed en je kunt zelfs nog croppen en de kwaliteit goed houden wodt het nog effe wat meer macro dan de lens pakt.
succes met zoeken.
Vivianne
was getekend Vivianne

Stippen

CiteerIk vind dat van de knopjes wel meevallen..
werk nu ruim 1,5 jaar met 300d met de standaard 18-55 lens en een tele 55-200 mm ben zeer tevreden!!!!
Maak enorm veel foto's rond 4500 per jaar
Macro kan heel goed en je kunt zelfs nog croppen en de kwaliteit goed houden wodt het nog effe wat meer macro dan de lens pakt.
succes met zoeken.
Vivianne
De 350d is aardig kleiner dan de 300d!
Ik miste ook nogal wat instelmogelijkheden bv. focus op de 300d. Ik vind de 350d echt een andere klasse dan de 300d!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Floppy

Allemaal hartelijk dank voor de reacties. :)
Het is vooralsnog geworden een Canon EOS D350 met een Sigma 105/2.8 EX DG DF Macro 1:1.
En nou natuurlijk oefenen om scherpe beelden te krijgen (en m'n handen voldoende stil te houden). :rolleyes:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Mark van Veen

gefeliciteerd!

Ben benieuwd naar de foto's.

Mark
groet,

Mark van Veen

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

boogey55

CiteerIk heb die 350 inmiddels ook besteld via DEZE LINK
Ik ben inmiddels teruggebeld voor het verifieren van mijn gegevens. Morgen in huis!!  :feest:  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

gerwinvanhouwelingen

Ik heb deze camera anderhalve week geleden bij dixons gekocht. voor 1000 euro. Daarbij kreeg ik twee lenzen (18-50 en 70-300mm). Vond ik wel een erg leuk 'prijsje', want de lenzen van Canon zijn nou niet bepaald de goedkoopste. Het is trouwens erg moeilijk vind ik om scherpe foto's van vogels te maken. Dat valt nog vies tegen <_< .

groetjes Gerwin

Corryabbink

Ben reeds een half jaar in het bezit van de 350D. Hierbij de 18-55 lens en voor paddo's en planten gebruik ik de 50mm macro.

Bevalt me prima. Eerst wennen want ik had nog nooit een spiegelreflex gehad maar na 4000 foto's krijg ik er zicht op.
Gekocht bij http://www.koopdigitaal.nl/ geweldige service.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

boogey55

#19
Gebruik je de camera ook voor vogels op afstand of soortgelijke dingen, Corrie, Gerwin?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Corryabbink

Nee. Zou ik wel willen maar dan moet ik een andere lens kopen. De lenzen zijn erg duur.
Ik gebruik haar wel voor libelles en vlinders op een afstand van 1 m.

Voor vogels op afstand heb je echt een andere zoomlens nodig. Ik weet niet welke maar dat kunnen de vogelaars je wel vertellen. Alles wat ik doe is dichtbij en landschappen en daarvoor is de 18-55 lens voldoende. Ik heb nog geen dag spijt gehad dat ik haar gekocht heb. Het voordeel van 8 megapixels is dat je uit een goed gemaakte foto (scherp) een onderdeel kunt pakken b.v. een vlinder en deze tig keren vergroot op je beeldscherm kunt bekijken dan zie je dingen die je oog zo niet zien kan. Het werkt bijna als een microscoop.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

boogey55

CiteerHet voordeel van 8 megapixels is dat je uit een goed gemaakte foto (scherp) een onderdeel kunt pakken b.v. een vlinder en deze tig keren vergroot op je beeldscherm kunt bekijken dan zie je dingen die je oog zo niet zien kan. Het werkt bijna als een microscoop.

Die 8 megapixels werken ook bijna als een zoomlens?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stippen

CiteerDie 8 megapixels werken ook bijna als een zoomlens?
Bedenk wel dat dit alleen opgaat voor foto's op je scherm of op internet.

Afdrukkwaliteit gaat snel achteruit als je pixels opoffert. Zeker wanneer je groter dan briefkaartformaat af wilt drukken.


Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Corryabbink

Dat is waar maar je kunt gerust een gedeelte wegsnijden(of vergroten) zonder dat dit gevolgen heeft voor een normale afdruk. Natuurlijk als je een A3 wilt maken zul je dit niet moeten doen.
Op het scherm is het makkelijk als je een bepaald onderdeel goed wilt bekijken.
Het fototoestel ziet toch altijd nog meer dan wij.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

boogey55

Ik gebruik foto's alleen voor het internet, daar is het ook okay. Dit toestel is in ieder geval een stuk beter en vooral handiger, dan de Olymus die ik hiervoor gebruikte.
Toch zal ik eens aan de zoomlens moeten geloven, wil ik vogels op afstand dichterbij krijgen.
Groet, Pim Frijling
Wolvega