Hoofdmenu

vleermuizen

Gestart door Robert Heemskerk, juni 15, 2012, 22:40:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi zoogdierenfourm,

Ik zag vanavond tijdens de schemer (22:25 uur) vier vrij grote vleermuizen vliegen(fourageren).
Zo;n beetje formaat Gierzwaluw denk ik.
Eigenlijk heb ik nog niet eerder dit soort vleermuizen gezien.
Er staan hier veel hoge populieren.

Iemand een idee wat voor soort dit kan zijn?
Misschien wil ik morgen proberen een foto te maken tijdens de schemer.

plaats: Almere buiten (Bosrandpark)
datum: 15 juni 2012

diertjesvriend

In eerste instantie denken aan de laatvlieger.

Robert Heemskerk

Bedankt Lotte,

Misschien dat ik ze vanavond beter kan bekijken.
Geluidopname-apparatuur heb ik niet, dat wordt dus kijken.
Ik zal een foto proberen te maken.

groetjes Robert


Bart van Hoogstraten

Hoi Robert,

Ik denk ook Laatvlieger -> er zijn er maar 2 van die afmeting en de Rosse Vleermuis (ook wel Vroegvlieger) heb ik hier in het park bij mij tegenover. Die vliegen al hoog boven de oude Beuken voordat de zon onder is (als je niet goed kijkt denk je dat het Gierzwaluwen zijn), vol in het felle zonlicht (je kunt de rosse gloed dan mooi zien).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Laatvlieger = grote vleermuis met brede vleugels.
Rosse vleermuis  = grote vleermuis met smalle vleugels.

Beide soorten zijn daardoor aan de hand van silhouet op foto's goed te onderscheiden.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Robert Heemskerk

Vanavond weer 5 zien vliegen/fourageren.
Ik stond er een paar uur te vroeg en net toen ik wilde weggaan vlogen ze opeens over..

JAmmer dat ik bijna geen foto kan maken (te weinig licht)
Ik had gehoopt iets meer licht te hebben nog.
Maar je kunt nog wel zien dat het volgens mij Laatvliegers zijn (brede vleugels)

http://waarneming.nl/waarneming/view/69217790?_popup=1

groeten Robert

rombout

Nu woon ik al een tijdje niet meer in Almere (vertrokken in 2000), maar tot die tijd was het waarnemen van Rosse Vleermuizen vroeg in de avond daar heel gebruikelijk. In ieder geval toen kwamen Laatvliegers daar pas veel later in de nacht aan (als het al volkomen donker was), omdat alles nog van het Oude Land moest komen aanvliegen. Rosse Vleermuizen doen dat veel vroeger dan Laatvliegers en meestal als het nog vrij licht is.
Ik weet niet of er zich inmiddels Laatvliegers in Almere hebben gevestigd (maar nog nooit iets van gehoord), maar als dat niet zo is is de kans op Rosse Vleermuizen dus veel groter. 
Het zien van slanke of brede vleugels valt in de schemering trouwens nog lang niet mee. Op jouw foto's schat ik de vleugels als slank in, dus volgens mij toch Rosse.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

diertjesvriend

Hier in Friesland vlogen de laatvliegers vanavond om 22.15 uit,
bij de waarneming van het topic zag ik 21.30 staan, dat is een groot verschil dat zou idd wel heel vroeg zijn voor de laatvlieger,
dat is meer iets voor de rosse.

Het sylhouet op de foto zie ik toch sneller aan voor laatvlieger, maar zo'n foto vertekend toch snel.

Robert Heemskerk

bedankt voor jullie reacties.

Het zullen dan waarschijnlijk Rosse zijn, gezien het tijstip.
Ik heb helemaal geen ervaring met vleermuizen (wel kon ik opmerken dat deze opvallend groter waren dan de dwergen die ik veel meer gezien heb).
Een betere foto zal nodig zijn denk ik om echt zekerheid te hebben.
Ik heb nog gekeken naar foto's van de Rosse en de Laatvlieger en ze zijn voor mij toch lastig te beoordelen.

Misschien dat ik een volgend bezoek even een verrekijker meeneem.
Dan kan ik misschien wat van de kleur zien.

Wel een leuke ervaring overigens.
Komen de vleermuizen uit grote bomen vroeg ik me af?

groeten Robert


diertjesvriend

De rossen wonen in bomen, de laatvliegers in spouwmuren.

Misschien kan je het verblijf van de rosse vinden (als ze dat zijn), uit een spechtengat komt vaak een opvallend zwart 'drek'spoor van de mest die uit het verblijf komt.

Rossen kan je ook met het gewone oor horen piepen, jonge vrouwen / kinderen horen dat vaak nog.
Misschien eens iemand met een detector meevragen, via je plaatselijke Vlen werkgroep?

Rob Koelman

Citaat van: Robert Heemskerk op juni 16, 2012, 23:20:52 PM
Vanavond weer 5 zien vliegen/fourageren.
Ik stond er een paar uur te vroeg en net toen ik wilde weggaan vlogen ze opeens over..

JAmmer dat ik bijna geen foto kan maken (te weinig licht)
Ik had gehoopt iets meer licht te hebben nog.
Maar je kunt nog wel zien dat het volgens mij Laatvliegers zijn (brede vleugels)

http://waarneming.nl/waarneming/view/69217790?_popup=1

groeten Robert



Foto's doen meest denken aan rosse vleermuis. Maar voor meer zekere determinatie zijn toch echt betere foto's nodig.

Met een bat detector is het herkennen van laatvlieger of rosse vleermuis overigens een fluitje van een cent...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Robert Heemskerk

Vanavond weer een paar (iets betere) foto's gemaakt.

Wat tijdstop betreft, heb ik gisteren de tijd verkeerd vermeld.
De tijd in mijn camera staat namelijk een uur te vroeg, die moet ik aanpassen.

Ze vliegen dus om een uur of 22:15/22:30 uur

Ik heb nu wat kunnen (in)flitsen waardoor je iets van de kleur kunt zien.
Nu nog werken aan het scherpstellen..

Volgens mij een rosse vleermuis (toch?)

http://waarneming.nl/waarneming/view/69246103?_popup=1

groeten Robert


Robert Heemskerk

#12
Zijn er nog mensen die het kunnen bevestigen?
(n.a.v. mijn nieuwe foto's)


Dan kan ik ze op zeker zetten..


http://waarneming.nl/waarneming/view/69246103?_popup=1

Komt het overigens voor dat beide soorten door elkaar vliegen of bij elkaar fourageren?


groeten Robert

Rob Koelman

Ben zelf niet zo'n held in silhouetten van vliegende vleermuizen, maar twijfel eigenlijk niet.

Rosse vleermuizen vliegen meer in de open ruimte, hoog boven de grond. Laatvliegers vliegen meestal meer in de nabijheid van bomenrijen e.d. en gemiddeld een stuk lager dan rosse vleermuizen.

Beide soorten komen naast en door elkaar voor, bijvoorbeeld boven (de oeverzones van) waterpartijen. Momenteel kun je beide soorten ook tezamen aantreffen op locaties met veel rondvliegende meikevers. Daar zijn beide soorten gek op!


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

cursorius

Bij mij in IJmuiden vliegen uiteraard ook vleermuizen rond, ik weet nog steeds niet of het nou Rosse of Laatvliegers zijn. Of wellicht nog een andere soort. Ze begonnen vanavond rond half elf te vliegen, een minuut of tien nadat de eerste Dwergvleermuisjes rondvlogen. Hier fourageren ze dan ook, op de boomtop grens maar soms ook laag over de grond. Iemand een idee?

http://waarneming.nl/waarneming/view/69597688

SlechtValk

Sorry dat ik dit topic even kaap, maar ik vermoed dat ik dan Laatvliegers gezien heb.

Kan iemand dit bevestigen/ontkennen of is de kwaliteit van de foto te slecht om er nog iets zinnigs over te zeggen?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69597911
Vleermuis spec. - Chiroptera spec. gezien op 2012-07-04 Zeist - Driebergseweg e.o.
Foto's:
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

diertjesvriend

Dat is goed mogelijk, de laatvlieger is een veel voorkomende soort die zich goed laat zien (eigenlijk zich niks van een toeschouwer aantrekt).

SlechtValk

Citaat van: b.k. op juli 05, 2012, 16:25:06 PM
Dat is goed mogelijk, de laatvlieger is een veel voorkomende soort die zich goed laat zien (eigenlijk zich niks van een toeschouwer aantrekt).

Maar is het voldoende om het op "zekere" laatvlieger te zetten of zal ik er een vraagteken bij laten staan? (ik heb zelf zo goed als geen verstand van vleermuizen dus zo'n beslissing wil ik toch wel enige ondersteuning van de kenners voor hebben).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

rombout

#18
@Slechtvalk.
Op deze locatie is de kans op rosse vleermuis volgens mij groter dan laatvlieger, ook al omdat die meestal vroeger vliegen en dus zichtbaarder zijn. Van de foto is niks te maken. En rosse vleermuizen jagen soms wel degelijk ook laag, dat zegt niets als kenmerk.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

SlechtValk

Citaat van: rombout op juli 06, 2012, 01:26:42 AM
Op deze locatie is de kans op rosse vleermuis volgens mij groter dan laatvlieger, ook al omdat die meestal vroeger vliegen en dus zichtbaarder zijn. Van de foto is niks te maken. En rosse vleermuizen jagen soms wel degelijk ook laag, dat zegt niets als kenmerk.

Helaas dan blijft hij op vleermuis onbekend staan, desondanks bedankt voor je reactie. Just to feed my curiousity: wat maakt dit een betere lokatie voor rosse vleermuis dan voor laatvlieger?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

rombout

In de bossen rondom Zeist is Rosse een veel voorkomende soort, maar inderdaad komt Laatvlieger er ook voor. Maar omdat Rosse meestal vroeger op de avond vliegen dan Laatvlieger (vandaar de naam) zijn die zichtbaarder en worden vaker gezien. Dat neemt niet weg dat het daar dus beide kan, de foto geen uitsluitsel geeft en dus komen we niet veel verder dan dit vrees ik.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

SlechtValk

Citaat van: rombout op juli 06, 2012, 10:35:42 AMIn de bossen rondom Zeist is Rosse een veel voorkomende soort, maar inderdaad komt Laatvlieger er ook voor. Maar omdat Rosse meestal vroeger op de avond vliegen dan Laatvlieger (vandaar de naam) zijn die zichtbaarder en worden vaker gezien. Dat neemt niet weg dat het daar dus beide kan, de foto geen uitsluitsel geeft en dus komen we niet veel verder dan dit vrees ik.

Dank je wel voor de uitleg, weer wat geleerd, ik ben er ook bang voor dat deze determinatie niet sluitend te krijgen is zonder betere foto's of geluidsopnamen oid. en deze blijft dus ook op vleermuis onbekend staan.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Rob Koelman

Vleermuis op de foto lijkt mij nogal 'slank'. Dat suggereert rosse vleermuis. Ik zou de waarneming veranderen in onzekere rosse vleermuis. Wellicht dat dat naderhand nog bevestigd kan worden.

Er zijn relatief veel vragen n.a.v. foto's van vliegende vleermuizen. Wellicht een idee om een 'fotogids van vliegende vleermuizen' samen te stellen, met daarin in ieder geval de meest algemene soorten.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

SlechtValk

Citaat van: Rob Koelman op juli 06, 2012, 15:57:50 PM
Vleermuis op de foto lijkt mij nogal 'slank'. Dat suggereert rosse vleermuis. Ik zou de waarneming veranderen in onzekere rosse vleermuis. Wellicht dat dat naderhand nog bevestigd kan worden.

OK ik blijf veranderen ;) maargoed... done ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

cursorius

Zouden jullie nog willen reageren op mijn waarneming met foto. Zie enkele posts naar boven.

Dank.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: cursorius op juli 09, 2012, 14:11:50 PM
Zouden jullie nog willen reageren op mijn waarneming met foto. Zie enkele posts naar boven.

Dank.

Handiger is een nieuw topic te openen denk ik.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd