Hoofdmenu

pontische meeuw??

Gestart door Kaja, februari 03, 2007, 17:52:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kaja

Hoi,
Ik zag vandaag in de oost-maarland plassen (ten zuiden van Maastricht) deze meeuw. Is dit een Pontische?

Kaja

dit is dezelfde:

Kaja

ruud_altenburg

Je bent niet de eerste die deze vergissing maakt, maar het is een Stormmeeuw! Kijk oa maar naar het fijne snaveltje.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Kaja

ok bedankt,  cool B) , daar had ik n0g niet aan gedacht

Thijs Fijen

Pontische meeuw is (ongeveer) even groot als een Zilvermeeuw.
Stormmeeuw is toch een maatje kleiner.

Als binnenlander wil je je nog wel eens vergissen kan ik uit eigen ervaring vertellen  B)

Thijs
Thijs Fijen

Kaja

ja, ik vond m inderdaat al erg klein :D , hij zat samen met kokmeeuwen te trappelen op een grasveldje.

maartenwielstra

Hier een Stormmeeuwachtige Pontische Meeuw.

maartenwielstra

Bram Rijksen

Mars Muusse

Beste mensen,

Ik heb niet zo veel verstand van stormmeeuwen, maar volgens mij zie ik een rode gonysvlek. Of is die foto daar te vaag voor?

Anders: leuke pontische meeuw ;-)  

ruud_altenburg

CiteerBeste mensen,

Ik heb niet zo veel verstand van stormmeeuwen, maar volgens mij zie ik een rode gonysvlek. Of is die foto daar te vaag voor?

Ik heb nog niet vaak een cach zien wurmen trappen tussen de Kokkies Mars ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jeroen Nagtegaal

Ik ben me vandaag ook naar oost maarland geweest en dacht adt wil eens een pont kon zijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

nog een plaatje,
Groet, Jeroen Nagtegaal

Bram Rijksen

dat heb je denk ik goed gedacht..

Steven Wytema

CiteerIk ben me vandaag ook naar oost maarland geweest en dacht adt wil eens een pont kon zijn,
die gedachte is geeneens zo slecht inderdaad;
Maar weet je ook welke kenmerken dat kunnen bevestigen Jeroen?
-naast het donkere oog dan-
Steven Wytema

maartenwielstra

CiteerIk ben me vandaag ook naar oost maarland geweest en dacht adt wil eens een pont kon zijn,
Klopt

Jeroen Nagtegaal

Witte kop en de niet mooi roze en ook niet mooi gele pten maar er iets tussen in, verder oogde hij ook als pont door de foto's die ik heir heb zien voorbij komen, het is trouwen mijn 1e pont, we hadden op nog geen 100M ervan daan eeen geelpoot,
Groet, Jeroen Nagtegaal

Kaja

CiteerBeste mensen,

Ja, die van mij had inderdaat een rode gonys hoek. Is het dan toch een pontische?

teunvankessel

Citeer
CiteerBeste mensen,

Ja, die van mij had inderdaat een rode gonys hoek. Is het dan toch een pontische?
Nej het is gewoon een Stormmeeuw hoor !
dat is gewoon vertekend beeld, dat is het ringetje om zn snavel waarschijnlijk geweest
Groet Teun
Jizz-birder

Hoaxbirders

Rinie van Reenen

Op de derde foto lijkt het inderdaad behóórlijk op een gonysvlek, maar op de tweede foto is het overduidelijk een ring. Dus het zal wel vertekening wezen, niet?
Groet, Rinie van Reenen

Mars Muusse

Lieve mensen,

Het blijft natuurlijk erg speculeren wanneer je kenmerken moet beoordelen van zulke vage plaatjes (zie ik daar een lichtere iris op foto 3, dat is gek voor een Stormpje?). En misschien is het beter dat achterwege te laten, zeker als je beseft dat de vogel is gefotografeerd in Oost-Maarland. Het is bekend dat daar 's winters zo'n beetje de grootste groep cachinnans van Nederland zit, met meer dan 10 (soms 20+ in de tijd van de Duitse stortplaatsen) vogels bij elkaar in het verleden.
Stijn, waarom niet eens een bezoekje gebracht aan de lokale Aldi? Koop voor 3,95 zeven Prima Wit broden en een paar blikken Aldi hondenvoer.

Aan de Oostweg is een camping met strandjes. Gooi het hondenvoer neer en vier-vijf van de broden. Zodra je een paar kokmeeuwen langs ziet komen, gooi je met een wijds gebaar nog een brood voor de helft op het strand en de rest in het water. Ga 30 meter na achteren en het kan nooit lang duren of je hebt een cachinnans op de kant. Met een beetje geluk is hij nog geringd ook (vleugelflap).

Misschien valt er ook nog wat te fotograferen ;-)

En houd een broodje achter de hand. Als je geringde vogel wegvliegt, wil je hem tenslotte toch weer proberen terug te lokken op je strandje!

En dan turven maar:
- 1ste winter vogels: hoeveel vleugeldekveren zijn er geruid?
- adulte vogels: hoe is het patroon van zwart op de buitenste pen (P10)?
- hoe is het zwart op P5 (blokje / veegje / brede band)?
- is er zwart op P4 (ja/nee)?
- maak eens een categorische indeling voor iris stipjes (helder geel / enkele stipjes / 1/2 gevlekt / helemaal donker) en check eens wat je ziet.

etc, etc. Je krijgt dan een redelijk beeld van de variatie van de cachinnans die er zitten, en je gaat wellicht op een andere manier naar meeuwen kijken.
Natuurlijk kun je dit ook prima doen met de lokale Zilvermeeuwen of Kleine Mantelmeeuwen in je eigen achtertuin. Meer info:
www.gull-research.org

Mars

foto: cachinnans van Westkapelle. Brede complete band op P5, geen zwart op P4.

Bram Rijksen

Citeeretc, etc. Je krijgt dan een redelijk beeld van de variatie van de cachinnans die er zitten, en je gaat wellicht op een andere manier naar meeuwen kijken.
Natuurlijk kun je dit ook prima doen met de lokale Zilvermeeuwen of Kleine Mantelmeeuwen in je eigen achtertuin. Meer info:
www.gull-research.org

Mars

foto: cachinnans van Westkapelle. Brede complete band op P5, geen zwart op P4.
Goed verhaal Mars; ik zou nog iets verder terug willen: ga eerst eens noteren wat je ziet, zonder nog maar aan een bepaalde soort te dénken. Tot mijn schande ben ik er het afgelopen jaar achter gekomen dat ik niet eens de basiskenmerken van gangbare juveniele tot adulte grote meeuwen goed op een rijtje had. Zolang dat niet het geval is, lijkt ieder enigzins afwijkend beest voor je beleving op een potentiele Amerikaan, pontische, heuglins of baltische.
M.a.w.: je moet eerst de 'gewone' soorten goed kennen, wil je een ongewone ontdekken. En met deze soortgroep is dat op zich al een hele uitdaging ..

Albert de Jong

Hoppa, zulke dingen zijn goed om te weten Mars! Iets om zeker mee te pakken bij een rondje Limburg. Eens kijken of er wat te fotgraferen zal zijn, binnenkort hopelijk. Het blijft een 'uithoek des lands'.  
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerBeste mensen,

Ik heb nog niet vaak een cach zien wurmen trappen tussen de Kokkies Mars ;)
Een cach is, naar ik aanneem op grond van latijnse naam, een Pont?
Mijn vraag is: geldt dit voor de Pont sterker dan voor de andere grote meeuwen (Geelpoot-, Zilver-)?
Als dit zo is: afgelopen zaterdag zag ik een Zilvermeeuw die naar wormen zat te trappelen, zoals een Kokmeeuw; dat zou dan een wat vreemde waarneming zijn.
Als dit niet zo is: Is het dan een determinerend kenmerk? Om zodoende dus extra zekerheid te krijgen van determinatie als Pont?
Groet, Rinie van Reenen

JohnvR

Ik weet niet sinds wanneer welke meeuwen hebben leren wormen te trappelen, maar voor de zilvermeeuw is dat een dagelijkse gang van zaken. Hier in de weilanden tussen Alkmaar en Petten zitten duizenden meeuwen (volgens mij vooral stormmeeuwen en zilvermeeuwen). Soms denk ik wel eens dat het nieuwe weidevogels zijn.