Vincent,
Voor een analyse maakt het denk ik niet zo veel uit hoor; je hebt alvast één exemplaar welke je goed kunt scoren. En er zal toch gescoord moeten worden ben ik bang. Ik kijk de laatste tijd vooral naar meeuwtjes en ook daar wordt wel eens onderzoek naar gedaan. Je loopt in die vogelfamilie tegen vergelijkbare problemen aan.
Misschien vindt iemand die dit leest het leuk eens wat te gaan spitten in de lijstermaterie uit oostelijk Rusland, te beginnen via internet plaatjes, maar misschien ook door materiaal uit musea te analyseren?
Bij meeuwen die een hybridisatiegebied kennen, staat de opzet voor zulke analyses min of meer vast (zie bijvoorbeeld artikel over stormmeeuwen in DB van Peter & Chris), en die opzet is makkelijk te kopieren. Voor lijsters zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn:
1. Om welke taxa gaat het?
- DT (bruine lijster) en NT (Naumann's lijster).
2. Kun je een scoringstabel opstellen voor de belangrijkste verschillen?
- lokaties op de vogel kunnen zijn: A keel, B borst, C flank, D buik (bijvoorbeeld, maar ook geluid, etc. Voor lokaties kun je verwijzen naar een vogeltopografiekaartje in een willekeurige veldgids).
- welke zijn de scoringsklassen: I geen vlekken; II vlekken aanwezig 100% zwart, III vlekken aanwezig 80-99% zwart en 1-20% rossig, IV vlekken aanwezig 1-20% zwart en 80-99% rossig, V vlekken aanwezig 100% rossig.
3. welke kleden worden gescoord?
- adult man, adult vrouw, 1CY man, 1CY vrouw.
4. welke individuen voldoen aan criteria (opstellen voor pure vogels, waarschijnlijk geografisch bepaald) voor de analyse?
- Sowieso alle vogels geringd als nestjong (provenance on origin and age).
- Sowieso alle vogels geringd als broedende adult (provenance on origin).
- Géén vogels uit de wintergebieden i.v.m. potentiële circelredenering.
- Wel ongeringde vogels uit het broedgebied buiten de overlappingszone, in het veld en in musea.
Wat zijn de broedgebieden van DT en NT, en waar bevindt zich de hybridisatiegordel?
Mogelijk antwoord kun je vinden in een kaartje in BB:
https://www.britishbirds.co.uk/wp-content/uploads/article_files/V102/V102_N08/V102_N8_13_18.pdf n.a.v. de Naumann's uit Greater London (hé, die heb ik gezien! ;-))

Bron: Fig. 2. Breeding ranges of Naumann’s Thrush Turdus naumanni (green) and Dusky Thrush T. eunomus (purple).
Redrawn from a provisional map provided by Kees Roselaar from the forthcoming Handbook of Geographical Variation and Distribution of Palearctic Birds by Kees Roselaar and Hadoram Shirihai.
Op grond van zo'n kaart kun je tevens vogels uitsluiten die niet meedoen in de analyse (ze beschrijven mag natuurlijk, geeft wellicht een beeld van de complexiteit van hybrides).
Behalve zo'n scoringstabel invullen zouden ondersteunende foto's van de gescoorde vogels wellicht ergens in een database kunnen?
Het wordt weer winter, dus misschien heeft iemand er zin in? Misschien is er al veel werk verricht op dit gebied? Misschien kun je via email curatoren ertoe zetten de vogels in museacollecties te fotograferen en plaatjes op te sturen (zoals in de link van Vincent)?
Winter is in mijn geval weer kijken naar Zilvermeeuwtjes... Ik heb geen tijd.
Groet, Mars