Wespenspin en 'trechterspinnen'

Gestart door JohanvantBosch, juli 27, 2005, 11:20:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Hallo allemaal,
Als spinnenleek 2 vragen over spinnen.

1 Gisteren zag in de Gagelpolder net ten noorden van Utrecht een mooie wespenspin. Ik weet dat hij in het zuiden des lands ondertussen vrij veel voorkomt (hoewel ik er tot nu toe nog nooit een had gezien). Hoe staat het met de opmars van deze spin in de rest van het land, waaronder Utrecht? Hoe bijzonder is het op dit moment om hem ten noorden van Utrecht te zien?

2 Een paar weken geleden was ik in Park de Hoge Veluwe om naar libellen en vlinders te kijken. Wat mij opviel waren de veel voorkomend horizontale spinnewebben, uitlopen in een soort trechter/trechtervormig gat aan de onderkant. Vaak zat de spin in deze trechter. Hoe de spinnen zelf eruit zagen, kan ik me niet echt herinneren. Ik had dit nog nooit gezien en ik vraag me af welke spinnen dit zijn?
Wie biedt?

Alvast bedankt!
Groeten,
Johan


gardensafari

CiteerHallo allemaal,
Als spinnenleek 2 vragen over spinnen.


2 Een paar weken geleden was ik in Park de Hoge Veluwe om naar libellen en vlinders te kijken. Wat mij opviel waren de veel voorkomend horizontale spinnewebben, uitlopen in een soort trechter/trechtervormig gat aan de onderkant. Vaak zat de spin in deze trechter. Hoe de spinnen zelf eruit zagen, kan ik me niet echt herinneren. Ik had dit nog nooit gezien en ik vraag me af welke spinnen dit zijn?
Wie biedt?

Alvast bedankt!
Groeten,
Johan
Je was er al bijna. Ik denk dat je de webjes van Trechterspinnen hebt gezien (familie Agelenidae). Nou, webjes, sommige soorten worden groot en hun webjes ook. Tot de familie behoren ondermeer de grote Huisspinnen uit het geslacht Tegenaria. De verlaten webben van de huisspinnen zijn vaak als grote aan elkaar geklonterde verstofte draden te zien aan muren of plafond. De slurf van de trechter noemt men de retraite. De spin zit daar vaak roerloos in te wachten tot er een insect op het web valt. Hij rent dan over het web heen naar het slachtoffer toe. Sommige soorten maken boven het web nog allerlei kriskras draden. Een insect dat daar tegen aan vliegt valt dan vanzelf naar beneden op het eigenlijke web. In Nederland vinden we bijna 30 soorten. De bekendste daarvan zijn: de Gewone Huisspin (Tegenaria atrica), een zeer grote soort die zowel binnenshuis als buitenshuis voorkomt, de Gewone Staartspin (Textrix denticulata), die soms binnenshuis voorkomt, maar meestal buitenshuis in drogere gebieden (heide, bossen, langs zandpaden e.d.) en de Gewone Bostrechterspin (Coelotes terrestris).

De familie staat wetenschappelijk sterk ter discussie en geslachten worden dikwijls van de ene familie naar de andere geschoven.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

JohanvantBosch

Beide bedankt voor de reactie. Hans voor de uitgebreide toelichting. (...)trechterspin - soms is het zo gemakkelijk en logisch (gelukkig), ik zou zelf de namen kunnen gaan bedenken.
Groeten,
Johan

Bram Rijksen

Kan iemand bevestigen of dit idd het mannetje is?
http://www.waarneming.nl/fotonew/8/13198.jpg

Zat op een centimeter of 10 van het vrouwtje verwijderd. Ik zie wel wat overeenkomsten, maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Bram Rijksen