Hoofdmenu

kopspijkers?

Gestart door ruut, juli 08, 2012, 21:13:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

Deze kleine 5-6 mm hoge zwammen stonden op een vlakte, lage begroeiing, rond 'n "moeras" bij vochtig weer. Ondergrond greffel. Zeker 8 uur volle zon . Bourgondië (Fr.) Welke zijn dit?
Alvast dank, groet, ruut

ratje

een omphalina? Misschien een veenmostrechtertje? Ben er niet helemaal zeker van maar omdat je aangeeft "moeras" dacht ik daar aan.

Melchior van Tweel

Gezien de mossen is het echt een droge strandplaats. Was de steel behaard?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ruut

Het woord "moeras" staat tussen " tekens. Bij regen blijft op die plek het water wat langer staan. Rondom is het "kurk droog" na één dag zon. Als je daar loopt, "kraakt" alles onder je voeten, zelfs het "mos". Nee, de steel was glad. Ik moet nog "andere" foto's hebben. Zal ze opzoeken. Ze groeide ook niet verder dan +- 'n meter naast het "moeras",  best veel, ik denk 7 per m2
groet, ruut

Melchior van Tweel

Als de steel kaal was, lijkt het me eerder een klein wasplaatje (groep rondom vuurzwammetje). Bij behaarde steel denk ik aan een Rickenella.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ruut

Melchior,
ik heb op Google gezocht naar klein wasplaatje. Zag enkele foto's met overeenkomtsen, maar zie nergens de "omschrijving/eigenschappen" .
Ik heb de org. foto lekker uitvergroot maar ik zie echt 'n "gladde" steel. Ik zal bij 'n volgend bezoek 'n exemplaar meenemen.
gr. ruut

ruut

uh, onder welke "naam" kan ik meer info vinden :huh:
zou fijn zijn ;)
dank alvast, groet, ruut

loest

#7
 
Ruut,

Kijk eens op waarneming.nl, wel even zelf per soort naar menu foto's gaan en alleen goedgekeurd aanvinken:
http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=wasplaat&g=0&f=0&z=1&p=0&p=1&sound=0&sort_lat=0

Daarna, info op: http://www.verspreidingsatlas.nl/paddenstoelen en dan linksboven bij zoeken het woord wasplaat intikken.
Per soort zul je daar de volgende tekst regelmatig terugzien:
"microscopische controle is nodig voor zekere determinatie"
Groet, Loes

ruut

Dank voor je hulp Loest ;)
groet, ruut

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ruut

Melchior,
dank voor deze "naam"  ;)
Als ik de volgende keer een meeneem, waar kan ik die dan aanbieden voor "onderzoek" :huh:
met vriendelijke groet, ruut

Melchior van Tweel

Bij elke meer ervaren mycoloog met een microscoop. Als je lid bent van de NMV: www.mycologen.nl - Kartering - Districtenkaart.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ruut

Wedrom dank.
Actie voor "later"  ;)
groet, ruut