Op koeienvlaai -> larve Silpha ...? Kenners gezocht!

Gestart door Violet (en Remco), juli 08, 2012, 17:31:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Tijdens een vlinderinventarisatie zagen we dit beestje op een verse koeienvijg, hij was heerlijk aan het smikkelen. Keverlarve? Aparte pissenbed? Iets anders? In heidegebied. Wie kan ons verder helpen?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69638395
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2012-07-07 Baarn - Stulpheide
Foto's:


bij voorbaat dank IVN Eemland Vlinderwerkgroep
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

thijsdegraaf

Hier een familielid. Verder heb ik er ook geen verstand van.

Violet (en Remco)

Dank Thijs!
We gaan eens kijken wat we er misschien van denken te kunnen maken  :)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Als je zelf wilt puzzelen vind je hier twee toffe links :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Als je geen zin hebt om te puzzelen moet je het ook gewoon zeggen hoor ;)

Dan zouden een opgave van de grootte en meer foto's van kop (antennes) en staart(aanhangsels) de zaak iets zekerder maken, al denk ik dat het zo ook wel te zeggen is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Ach Arp, puzzelen is altijd leuk, maar de tijd... We hebben de afgelopen tijd zoveel beestjes gezien, wat een invoer- en soms uitzoekwerk. Blijft nog genoeg liggen voor de winter, hoeven we ons dan tenminste niet te vervelen  ;D
Dit topic had ik nog open staan.

Hij mag dus nog wel even open blijven staan hoor, tenzij je vingers jeuken.
Niet meer foto's; Remco wilde hem pakken (zonder de stront te raken) maar toen ging ie er snel vandoor en dook de grond in. We gokken 1,5 cm. Dachten eerst aan een pissebed, maar dan wel een forse.

Even snel wat ik denk: S. tristis valt af (geen wittige vlekjes op de segmenten), S. obscura valt volgens mij ook af door ontbreken van enige tekening dus kom ik uit op S. carinata.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Hoi Violet (en Remco) :)

Komt goed in de richting  :duim:

Een paar "letopjes" voor de volgende:
- Op 1e stadium larvjes is niet altijd de tekening van tristis (en obscura?) al herkenbaar en deze kunnen dus ook (vrijwel) helemaal zwart zijn. Maar ze zijn maximaal een 10-11mm - vandaar dat de maat handig is.
- De larvjes van Phosphuga zijn ook helemaal zwart. Meest opvallende verschil met Silpha carinata zijn langere voelers en juist kortere staartaanhangsels.

Volgens mij zie ik hier korte voelers (mja een beetje verstopt) en staartaanhangsels die langer zijn dan het laatste segment (maar dat is naar beneden gebogen dus buiten beeld). Ik zou er dus inderdaad Silpha carinata van maken.

Ben benieuwd of de keverkenners het ermee eens zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Dank voor de 'letopjes' en jouw visie op de larve!

Toch nog een andere foto gevonden, al is die niet zo scherp...
We wachten reactie van jou of een (andere) kennert af  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

^up^

Ik ben het met mezelf eens (uiteraard), maar nog wel benieuwd naar wat de kenners denken ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Violet (en Remco)

Topictitel aangepast, wie weet helpt dat.

Wel fijn dat je het met jezelf eens bent Arp! Wij zijn het ook met jou en ons eens  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Ed Colijn

ik ben geen larvenkenner maar ben je het met jullie eens dat ie het meest op carinata lijkt. En gezien de locatie, en jullie keverwaarnemingen in het verleden....., is dat ook waarschijnlijk de juiste.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Violet (en Remco)

We zetten hem op onzekere carinata. Al hebben we wel 2x tristus dichter in de buurt van de Stulp gevonden, blijft dus een mogelijkheid.
Dank voor het meedenken!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

#12
Mijn enige twijfel (if any) zou eigenlijk Phosphuga zijn. S. tristis zou alleen in (het begin van) het eerste stadium eventueel een keer vrijwel helemaal zwart kunnen zijn (lichte vlekjes/hoekjes op "vleugels" slecht te herkennen), maar daar is deze dus veel te groot voor.

Vergelijk de plaatjes in de pdfs van Heymons (of desgewenst de tekst natuurlijk) voor P. atrata (pag.36) en S. carinata (pag.12) en let op de lengte van de voelers en staartdraden en de habitus c.q. de vorm van de achterhoeken van de schilden op thorax en abdomen en de deuk/richel in het halsschild achter het hoofd.

P.S.: Hier is een (volgens mij) goed op naam gebrachte foto van P.atrata. Op dezelfde site staat ook deze, maar dat lijkt me niet correct (als het niet iets exotisch is dan moet het tristis zijn) ;) Ook deze "obscura" is atrata - ga Frank toch maar weer eens mailen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)