Sphaerophoria scripta ?

Gestart door Floppy, juli 27, 2005, 10:50:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Na langdurig geblader en gezoek in de mij momenteel ter beschikking staande boekjes lijkt dit exemplaar mij mogelijk een Sphaerophoria (scripta) te zijn.
Maar alszodanig durf ik 'm toch niet in te voeren, want het terrein van deze insecten is voor mij nog vrijwel terra incognita (trouwens niet alleen het terrein van deze insecten  :blink: ).
BTW: Welk boek is voor een beginner enigszins geschikt om de talloze soorten althans globaal op naam te brengen?
Daar komt ie dan:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

#1
Dit is inderdaad Sphaerophoria scripta, een mannetje.
Om te beginnen met zweefvliegen kan ik de Zweefvliegentabel van Aat Barendregt, Jeugdbondsuitgeverij aanbevelen. Eigenlijk een 'must'. Met tabellen.
Verder is er de Zweefvliegen Veldgids van Menno Reemer met kleine plaatjes van opgeprikte beestjes en korte teksten. Vind ik zelf eigenlijk meer een geheugensteun als je de soorten al enigzins kent.
Leuke plaatjes staan er in het het boekje Schwebfliegen und Blasenkopffliegen Mitteleuropas van Kurt Kormann. Dit boek is echter verre van compleet en je weet waarschijnlijk wel waar dat toe leidt........Leuk om erbij te hebben, dat wel.
Het beste boek is momenteel Hoverflies of Northwest Europe van Mark van Veen, maar dat is toch meer iets voor gevorderden.

Han.

Floppy

Dank voor de hulp en voor de opgave van de te raadplegen boeken. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland