Hoofdmenu

Soort verkeerd ingedeeld in soortenlijst

Gestart door Eduardos, juli 08, 2012, 12:06:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eduardos

Athelia arachnoidea (een korstzwam, Paddenstoelen) wordt in mijn soortenlijst gerangschikt onder de Korstmossen. :'(
De waarneming was zelfs gevalideerd door Laurens Sparrius (BLWG)!
De waarneming heb ik toen gewist en opnieuw ingevoerd, maar hij blijft gerangschikt onder de verkeerde groep.
Daar zit iets loos lijkt mij. De soort wordt overigens ook opgenomen onder de Paddenstoelen (in de Soortenlijst van de map Raaphof).

Eduard

bruggeman

Hoi Eduard dat topic heb ik ook al een keer aangeroerd. Zie melding vergissing hieronder.
groet,
Ida

alegro

#2
Er is een (nogal ongeorganiseerde) groep schimmels die een beetje tussen de wal en het schip zitten, bijvoorbeeld
ongelicheniseerde korstmosparasieten. Daar wordt door veel traditionele mycologen niet zoveel naar omgekeken
(of overheen gekeken) omdat ze vaak op voor zwammen nogal ongewone plekken zitten. Of het is (nog) niet geheel
duidelijk wat het zijn, 'gewone' schimmels of korstmossen.

Een aantal van die soorten wordt door de lichenologen daarom maar meegenomen, ook als het in strikte zin geen
echte korstmossen zijn. Naast Athelia is bv Paranectria oropensis ( http://www.verspreidingsatlas.nl/7162 ) ook
zo'n soort. Dat is feitelijk een "echte" zwam, maar wordt dankzij zijn habitat het meest door lichenologen opgemerkt.

Ik zou, als ik jullie was, er niet zo'n punt van maken, zeker niet als ze in 1 of beide groepen kunnen worden ingevoerd.
Grüezi mitenand,
Arjan