tuinsoorten

Gestart door JohnvR, februari 10, 2007, 17:51:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

De tuin leek me een goede plaats om wat makkelijke soorten op te sporen om te oefenen. Deze drie komen van het op het zuiden gerichte terras, tussen de voegen van de stenen.

1. Gewoon dikkopmos?

en


2. Gewoon smaragdsteeltje? De 600 pixels hoogte komt ongeveer met 1,5 cm overeen.


3. Deze kan ik niet plaatsen. Nog te jong?

alegro

#1
Hoi John,

De eerste lijkt mij waarschijnlijk, de tweede zou ook best kunnen, maar de derde is geen mos. Ik vermoed dat het kiemplantjes zijn van Liggende vetmuur (Sagina procumbens).
Grüezi mitenand,
Arjan

Windekind

Arjan en John, ik denk hetzelfde als jullie.

Voor de zekerheid kan je bij de eerste (gew.dikkopmos) even met een goede loupe naar de kapselstelen kijken. dezeoeten papilleus zijn (kleine bobbeltjes).

De tweede soort lijkt mij inderdaad een Barbula. Kijk even met een loupe of er een stekelpuntje op de bladtop zit (dan klei-smaragdsteeltje, anders gewoon smaragdsteeltje)

Derde eens met arjan.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

CiteerDe tweede soort lijkt mij inderdaad een Barbula. Kijk even met een loupe of er een stekelpuntje op de bladtop zit (dan klei-smaragdsteeltje, anders gewoon smaragdsteeltje)
Wanneer er een stekelpuntje aan zit (van de uittredende nerf) zou ik hier denken aan Spits smaragdsteeltje., in plaats van aan Kleismaragdsteeltje.

Kleismaragdsteeltje heeft een tongvormige bladtop en een als een stekelpunt uittredende nerf. Dat zie ik hier niet.
Groet,

Niko Buiten.


JohnvR

Ik heb helaas nog geen goede loep of goede microscoop. Ik ben aan het stoeien geweest met een slechte microscoop.

Voor wat betreft het dikkopmos lijk ik een gladde steel te zien. Dan is het neem ik aan Glad dikkopmos?



De barbula heeft denk ik geen puntje? Het was nogal lastig de blaadjes plat onder de microscoop te krijgen zo klein als ze zijn.



alegro

#5
CiteerVoor wat betreft het dikkopmos lijk ik een gladde steel te zien. Dan is het neem ik aan Glad dikkopmos?
Pfff... Lastig hoor.

Ik bekijk met mijn loep de kapselsteeltjes  altijd vlak onder het sporenkapsel. Daar zijn de papillen meestal redelijk goed zichtbaar bij 10x vergroting.

Bij twijfel ben ik overigens geneigd tot het kiezen van de meest algemene soort, dus wat dat betreft denk ik nog steeds aan B. rutabulum, die volgens mijn Veldgids de algemeenste mossoort van Nederland is.
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

CiteerDe tuin leek me een goede plaats om wat makkelijke soorten op te sporen om te oefenen. Deze drie komen van het op het zuiden gerichte terras, tussen de voegen van de stenen.
Inspecteer ook voor de aardigheid eens het gazon op mossen. Staat er veel haakmos, dan heb je een zure tuin, staat er veel laddermos, dan heb je een basische tuin en staat er geen mos, dan heb je een goede tuinman.  ;)  
Grüezi mitenand,
Arjan

Niko Buiten

#7
Dag John,

Dank voor de foto's. Het kan natuurlijk altijd beter. Op basis van deze foto's en je beschrijving denk ik dat op je eerste foto Boomsnavelmos (wanneer de kapselstelen inderdaad glad zijn) en op je twee foto Gewoon smaragdsteeltje (indien de nerf enkele bladcellen voor de bladtop stopt en niet als stekelpunt uittreedt) staan.

Bedenk dat dit een determinatie vanaf foto's is. Wanneer ik de mossen thuis onder de microscoop zou bekijken kan er natuurlijk iets anders uitkomen.

Edit (15.50 uur).
Tekst verbetert (er stond een overbodig woord in).
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

CiteerWanneer er een stekelpuntje aan zit (van de uittredende nerf) zou ik hier denken aan Spits smaragdsteeltje., in plaats van aan Kleismaragdsteeltje.

Kleismaragdsteeltje heeft een tongvormige bladtop en een als een stekelpunt uittredende nerf. Dat zie ik hier niet.
Ik vind de bladvorm niet kloppen voor Vergeten (tegenwoordig) Spits smaragdsteeltje.

maar er is blijkbaar geen stekelpuntje dus is het denk ik klaar: Barbula convoluta (Gewoon smaragdsteeltje).

:)  :duim:

Groet,
Elmar


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

JohnvR

Boomsnavelmos en Gewoon smaragdsteeltje dus. Hartelijk dank voor de geweldige hulp voor deze tuinsoorten. N.B. Ik was nog vergeten te melden dat de tuin in Alkmaar ligt.

Afgaand op mijn geringe ervaring met Gewoon dikkopmos kan ik me heel goed vinden in Boomsnavelmos, wat Niko aandraagt. Ik zal de komende tijd nog eens kijken of ik de karakteristieke lang gesnavelde deksels kan vaststellen. Ik zal ook de ontwikkeling van de vetmuur in de gaten houden.

De tuin is niet zo groot, maar heeft nog wel een paar andere soorten. Ik heb een paar vierkante meter gras (op klei) en volgens mij staat er laddermos in, maar dat moet ik nog nader bestuderen. Ook groeien er een paar korstmossen en staan er nog wat mossen op het dak van het schuurtje. Zodra ik tijd heb ga ik daar verder mee. Verder ga ik denk ik eens een voor een wat mossen en korstmossen uit de duinen bij Petten onder de loep nemen.

Groeten,

Niko Buiten

Dag John,

Misschien is de mossenexcursie op 22 april in Alkmaar iets voor jou. Zie verder de agenda op de website van de BLWG.
Groet,

Niko Buiten.


JohnvR

#11
Dag Niko,

Ja, als lid van KNNV afdeling Alkmaar (die ook een planten/mossenwerkgroep heeft) had ik in de electronische nieuwsbrief gezien dat je naar Alkmaar komt om ons met je kennis te verrijken. Ook de mossenexcursie op 10 maart is hier in de buurt. Ik weet nog niet of ik op een van beide dagen kan, maar ik hoop het wel. Ik vind het in ieder geval bewonderingswaardig dat je er zo veel tijd in steekt om met lezingen, excursies en hier op het forum je kennis over te dragen, waardering die ik ook heb voor Corry, die bovendien admin is.

Groeten,

Niko Buiten

Dag John,

Goed dat je lid van KNNV Alkmaar bent. Dan weet je natuurlijk alles over de excursies al.  
Groet,

Niko Buiten.


JohnvR

Ik wel lid, maar nog niet zo actief.

Anyway, ik heb inmiddels eens op het dak van mijn schuurtje gekeken en daar op de betonnen (cementen?) dakpannen een aantal veel voorkomende soorten aangetroffen. Volgens mij Gewoon muisjesmos, Muurmos, misschien een beetje Gewoon achterlichtmos en ook Gesteelde haarmuts. Mooie mossen, maar ze behoeven denk ik geen apart topic.

Er groeien ook grote stukken korstmos die op Groot dooiermos lijken, maar volgens mij wat geelgroener zijn, misschien slecht te beoordelen door de regen. Is hier zo iets van te maken of behoeft dit verdere informatie en studie mijnerzijds?


Niko Buiten

Dag John,

Volgens mij is dit inderdaad Groot dooiermos. De kleur kan variëren van geel (in zonlicht) via groen naar grijs (in de schaduw). Het geel van de schimmel van het korstmos beschermt de alg van het korstmos tegen het zonlicht (UV-straling etc.).

Leuk dat je de vier genoemde muurmossen op je dak hebt gevonden. Je neemt ze toch wel op in je database, zodat je ze t.z.t. voor het atlasproject naar de BLWG kunt sturen?
Groet,

Niko Buiten.


JohnvR

In principe voer ik mijn waarnemingen in bij waarneming.nl (van deze moet ik dat overigens nog doen). Ik neem aan dat dat voldoende is. Ze kunnen dan later indien gewenst geexporteerd worden.

Niko Buiten

CiteerIn principe voer ik mijn waarnemingen in bij waarneming.nl (van deze moet ik dat overigens nog doen). Ik neem aan dat dat voldoende is. Ze kunnen dan later indien gewenst geexporteerd worden.
Volgens mij is dat idd. voldoende. Die export uitvoeren moet je uiteraard zelf doen, omdat je dan alles in eigen hand houdt. Ik zelf stuur mijn exports in principe jaarlijks na verloop van een kalenderjaar naar de betreffende PGO's.
Groet,

Niko Buiten.


JohnvR

CiteerIk zal de komende tijd nog eens kijken of ik de karakteristieke lang gesnavelde deksels kan vaststellen.
Toevallig werd ik vanmiddag in de tuin herinnerd aan mijn oude uitspraak. En inderdaad blijken er nu lang gesnavelde deksels vast te stellen. Wat mij betreft was het al duidelijk Boomsnavelmos, maar nu nog meer.