Orchideeën en maaibeleid

Gestart door arieco, juli 07, 2012, 17:40:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

arieco

Hallo,
Tijdens een wandeltocht (zaterdag 1-07-2012) kwam ik, in de hoek van de 'Krabbenweg' en de 'Brielsemeeroever', aan de Krabbenweg (maasvlakte) een veldje tegen met honderden moeraswespenorchissen en wat andere orchideeënsoorten (rietorchis, gevlekte orchis).
Ik blij, omdat ik nog nooit een moeraswespenorchis in levende lijve had gezien. De dinsdag daarop bleek het hele veld te zijn platgemaaid. Ik vraag mij nu af: hoe zit het met bescherming van bepaalde orchideeënsoorten en maaibeleid ten aanzien van orchideeën.
Is er iemand die daar het fijne van weet?
Dank, Arco

markmeijrink

Dag Arco,

Probeer te achterhalen wie de terreineigenaar is. Dan gewoon verhaal halen. Maar wel in die volgorde. Soms heeft de eigenaar geen weet er van en kun je samen met hem/haar kijken hoe dit volgend jaar voorkomen kan worden. Werken ze niet mee kun je de Inspectiedienst of Dienst Regelingen benaderen

Mvgr Mark

arieco

Hallo Mark,

Ik heb al eens geprobeerd de mogelijke eigenaren van een perceeltje in de albrandswaard te pakken te krijgen, heb toen, na dagen bellen en mailen, 2 mogelijke instanties, de gemeente en staatsbosbeheer, gemaild. Van de gemeente kreeg ik een mail terug waarin stond dat ze mijn mail hadden doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling en dat ik van die afdeling wel weer een bericht zou krijgen. Nooit meer iets gehoord...Ik wilde alleen maar iemand op de hoogte stellen van het feit dat er daar en daar 3 variëteiten van de bijenorchis stonden, of men dat wist of er überhaubt maar geïnteresseerd in was..
Het is niet eenvoudig om in dit land een instantie te pakken te krijgen die vragen wil beantwoorden en al zeker niet als het om mogelijk beschermde planten gaat.
Is er een soort van overkoepelende organisatie die zich hiermee bezig houdt? Ik zoek nog steeds! Mogelijk op de verkeerde plekken..
Het strookje land langs de Krabbedijk is waarschijnlijk gemeentegrond, het ligt langs een weg, en aan de andere kant ligt het Brielsemeer.
En ik ben maar een toevallige voorbijganger die blij verrast is...

Groet, Arco



Melchior van Tweel

Hallo Arco,

Als je er niet achter kunt komen, probeer het dan eens via het Zuid-Hollands Landschap. Zij hebben daar veel bezittingen in de buurt en ze weten het misschien. Mocht je ook daar vastlopen, stuur me dan maar even een PM, dan kan ik je de naam geven van de ecoloog van ZHL, die je zeker wilt helpen. Het zou zo maar eens eigendom kunnen zijn van het Rotterdams Havenbedrijf...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

arieco

Mark, Melchior, bedankt voor de reacties!

Ik heb weer een paar tips en ideeën gekregen, hopelijk kan ik er iets mee!
Kreeg van iemand ook al het 'bureau stadsnatuur rotterdam' door, dus ik klim maandag maar weer eens in de telefoon.

Thanks!
Arco