Hoofdmenu

Agriotes pallidulus?

Gestart door nielsyese, juli 07, 2012, 16:04:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Ik vermoed dat het een kniptor is, maar ik kom er niet uit welke. Hij is erg klein voor een kniptor, nl. 3,4 mm. Ik ben vrijwel zeker dat ik hem van een wilg heb gevangen. Is het misschien Agriotes pallidulus?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69640421
Kniptor onbekend - Elateridae indet. gezien op 2012-07-07 Yerseke - Koude- en Kaarspolder
Foto's:




bij voorbaat dank Niels-Jan Dek
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

blaauw7

lijkt mij een  Adrastus spec
Groeten,
Dick Belgers

harry60

#2
Heb het ook eens geprobeert en ik kwam niet ver.
Jan Cuppen gaf de volgende opsomming voor verdere determinatie van deze kleine kniptorren:

a) Je moet weten of het een mannetje of een vrouwtje is
b) de relatieve lengte van de antenneleden 1 en 2
c) de kleur van de antennen
d) de nauwkeurige lengte
e) de bestippeling van de dekschilden, met name bij het einde
f) indien man, het mannelijk genitaal

Een heel lastig genus om vanaf foto te determineren.

Mijn kniptor was wel 5mm groot, groter dan deze hierboven.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=190462.0
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jan cuppen

Adrastus spec. Wanneer ie echt zo klein is dan kan het alleen maar Adrastus rachifer zijn (foto op mm-papier?). Beschrijf svp eens de kleur van de antenne.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

nielsyese

Hij is echt zo klein. Mm-papier heb ik niet, ik heb een foto gemaakt naast een liniaal. De kleur van de antenne zou ik beschrijven als geel, met de eerste 2 antenneleedjes iets lichter.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jan cuppen

Een duidelijk kleurverschil in de eerste leden van de antennen tov de latere is een extra aanwijzing voor A. rachifer, dwz de eerste licht en de leden daarna donkerder. Bij de andere gewone soort in Nederland (Adrastus pallens) zijn de antenneleden vrijwel niet in kleur verschillend. Blijft toch lastig vanaf foto voor 100% zekerheid.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen