klopt deze volgens jullie?

Gestart door Imperator, juli 07, 2012, 15:00:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Imperator


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69636939
Schapengrasuil - Apamea furva gezien op 2012-07-05 Amsterdam - Osdorper Bovenpolder-Zuid
Foto's:


bij voorbaat dank Trees Kaizer
vriendelijke groet,

Trees

Martin Scheper

#1
Volgens mij is dit geen schapengrasuil (Apamea furva).
Ik ben niet geheel zeker, maar denk wat meer aan de grauwe grasuil (Apamea remissa); ik denk dat het lichte vlekje aan de buitenzijde van de niervlek niet wit genoeg is voor A. furva en A. furva is in z'n geheel ook donkerder/zwarter. En het lichte vlekje aan de buitenzijde van de niervlek lijkt mij ook niet wit genoeg voor de rietgrasuil (Apamea unanimis). En Mesapamea sp. zie ik er ook niet in.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

Maar het zou ook kunnen dat ik me een keer vergis en dat het wel een Mesapamea sp. is, wacht nog even wat meer reacties af ....
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Ben Kruijsen


Martin Scheper

Ha Ben, dan was m'n eerste indruk toch goed, maar ik twijfelde even.
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Imperator

In eerste instantie dacht ik ook aan A remissa. Maar ik heb met beide soorten geen/weinig ervaring.
van Vlindernet:bij A furva: De tapvlek is vaak zichtbaar als een geheel donkere vlek. Aan de binnenrand van de vleugelwortel bevindt zich een bosje extra lange schubben dat een uitsteeksel naar buiten vormt.

De tapvlek zie ik niet als donkere vlek, maar wel een bosje schubjes?? of haren Ik weet niet of dit bedoeld wordt?

Dan zijn er ook nog de roestbruine strepen die vanaf het wortelveld verticaal lopen.Bij Grauwe grasuil op vlindernet(ex Bob van de Dijk) zie je ook deze bruine strepen. Dat zou weer pleiten voor A.remissa.
vriendelijke groet,

Trees

Imperator

als jullie dat ook denken, hou ik t op A remissa.

veel dank voor t meedenken.
vriendelijke groet,

Trees

Ben Kruijsen

Citaat van: Martin Scheper op juli 08, 2012, 11:09:02 AM
Ha Ben, dan was m'n eerste indruk toch goed, maar ik twijfelde even.
een lastig beest, heb ook nog Kooluil en Tandjesuil (zie die twee kleine tandjes aan de rand van de niervlek)  even gecheckt. Mesapamea lijkt nog het meest verwant naast remissa. Maar ik mis voor Mesapamea de duidelijke witte patronen in de niervlek en die meestal opvallende brede buitenste band.

Ben Kruijsen

Citaat van: Imperator op juli 08, 2012, 11:10:06 AM
In eerste instantie dacht ik ook aan A remissa. Maar ik heb met beide soorten geen/weinig ervaring.
van Vlindernet:bij A furva: De tapvlek is vaak zichtbaar als een geheel donkere vlek. Aan de binnenrand van de vleugelwortel bevindt zich een bosje extra lange schubben dat een uitsteeksel naar buiten vormt.

De tapvlek zie ik niet als donkere vlek, maar wel een bosje schubjes?? of haren Ik weet niet of dit bedoeld wordt?

Dan zijn er ook nog de roestbruine strepen die vanaf het wortelveld verticaal lopen.Bij Grauwe grasuil op vlindernet(ex Bob van de Dijk) zie je ook deze bruine strepen. Dat zou weer pleiten voor A.remissa.

in reactie op furva Trees. Je moet dit topic maar eens lezen. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=109968.msg747296#msg747296 
Je hebt hele donkere remissa's. Furva is moeilijk als soort vast te stellen.

Ik raad je aan deze link http://www.vlinderwerkgroepfriesland.nl/nachtvlinders/index.php?option=com_content&task=view&id=709&Itemid=63      eens te bekijken waarin Gerrit Tuinstra uitgebreid op het verschil tussen Apamea furva en donkere remissa's ingaat. Eigenlijk moet je de vlinder op speld gaan zetten.  Je kunt dan naast de subtiele verschillen in de bovenzijde van de vleugels ook de meer duidelijke verschillen van de onderzijde goed bekijken.

Imperator

Citaat van: Ben Kruijsen op juli 08, 2012, 11:26:15 AM
Citaat van: Imperator op juli 08, 2012, 11:10:06 AM
In eerste instantie dacht ik ook aan A remissa. Maar ik heb met beide soorten geen/weinig ervaring.
van Vlindernet:bij A furva: De tapvlek is vaak zichtbaar als een geheel donkere vlek. Aan de binnenrand van de vleugelwortel bevindt zich een bosje extra lange schubben dat een uitsteeksel naar buiten vormt.

De tapvlek zie ik niet als donkere vlek, maar wel een bosje schubjes?? of haren Ik weet niet of dit bedoeld wordt?

Dan zijn er ook nog de roestbruine strepen die vanaf het wortelveld verticaal lopen.Bij Grauwe grasuil op vlindernet(ex Bob van de Dijk) zie je ook deze bruine strepen. Dat zou weer pleiten voor A.remissa.


in reactie op furva Trees. Je moet dit topic maar eens lezen. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=109968.msg747296#msg747296 
Je hebt hele donkere remissa's. Furva is moeilijk als soort vast te stellen.

Ik raad je aan deze link http://www.vlinderwerkgroepfriesland.nl/nachtvlinders/index.php?option=com_content&task=view&id=709&Itemid=63      eens te bekijken waarin Gerrit Tuinstra uitgebreid op het verschil tussen Apamea furva en donkere remissa's ingaat. Eigenlijk moet je de vlinder op speld gaan zetten.  Je kunt dan naast de subtiele verschillen in de bovenzijde van de vleugels ook de meer duidelijke verschillen van de onderzijde goed bekijken.

Dank je wel, Ben. Zeker interessant om te lezen!

De vlinder zal ik op een speld zetten...
vriendelijke groet,

Trees