Jakhalzen bij de buren

Gestart door joostheeremans, juli 06, 2012, 13:33:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Cygnus op maart 12, 2013, 18:56:02 PM
Vandaag werd bekend dat er eind februari een Jakhals dood is gevonden in Estland ten zuiden van de Matsalubaai. Het dier is gedetermineerd op uiterlijke kenmerken en wordt momenteel onderzocht in Tartu waar ook DNA wordt geanalyseerd. Het betreft een vrouwtje. Voor zover ik weet zijn er nog nooit Jakhalzen gezien noordelijker dan Polen, dus dit is nogal een onverwachte vondst.

Dat is verdomd interessant Trinus. Heb je een link naar je bron?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

laatvlieger

Citaat van: Cygnus op maart 12, 2013, 18:56:02 PM
Vandaag werd bekend dat er eind februari een Jakhals dood is gevonden in Estland ten zuiden van de Matsalubaai. Het dier is gedetermineerd op uiterlijke kenmerken en wordt momenteel onderzocht in Tartu waar ook DNA wordt geanalyseerd. Het betreft een vrouwtje. Voor zover ik weet zijn er nog nooit Jakhalzen gezien noordelijker dan Polen, dus dit is nogal een onverwachte vondst.
Zo! Wow!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Maarte5n

Citaat van: Cygnus op maart 12, 2013, 18:56:02 PM
Vandaag werd bekend dat er eind februari een Jakhals dood is gevonden in Estland ten zuiden van de Matsalubaai. Het dier is gedetermineerd op uiterlijke kenmerken en wordt momenteel onderzocht in Tartu waar ook DNA wordt geanalyseerd. Het betreft een vrouwtje. Voor zover ik weet zijn er nog nooit Jakhalzen gezien noordelijker dan Polen, dus dit is nogal een onverwachte vondst.

dat is zeker een onverwachte waarneming, dat verwacht je niet zo ver van de andere waarnemingen.
mischien dat zuiderlijker wolven en jakhalst amper te onderscheiden is dat daarom de verspreiding van jakhalst wat moeilijker te volgen is?
Maarten vd Berg

Cygnus

Citaat van: Bart van Hoogstraten op maart 12, 2013, 19:06:47 PM
Dat is verdomd interessant Trinus. Heb je een link naar je bron?

Ik zag dit zonet op de Estse televisie, die dit onderwerp in de uitzending had naar aanleiding van een artikel van vandaag in een lokale krant (Lääne Elu). Het online-artikel staat hier: http://online.le.ee/2013/03/12/hanilast-leitud-imeloom-on-toenaoliselt-saakal/
De foto bij dit artikel is niet het exemplaar wat gevonden is! De foto van het gevonden beest die in de uitzending werd getoond zie je hieronder. In het artikel staat ook nog dat er afgelopen herfst in de buurt van de vindplaats gehuil van een onbekend dier was gehoord en dat er een nest met jongen onder een op het land liggende boot was gevonden. Het gehuil kan van de Jakhals zijn geweest, of de jongen ook van een Jakhals waren is natuurlijk onzeker.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Vanmorgen stond er weer een stukje over de Jakhals in de krant. De Engelstalige versie staat hier: http://news.err.ee/environment/3de8049b-e5ce-423b-a1bb-bf3899416f54

Het lijkt er op dat de kans op een wilde herkomst (zonder menselijke beinvloeding) dus klein is. Het duurt waarschijnlijk nog enkele weken voor de resultaten van de DNA analyse bekend zijn. De Jakhals blijkt door jagers te zijn gedood nadat deze door hun honden ernstig was verwond. De jagers waren op Wilde Zwijnen jacht.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op maart 13, 2013, 11:55:48 AM
Vanmorgen stond er weer een stukje over de Jakhals in de krant. De Engelstalige versie staat hier: http://news.err.ee/environment/3de8049b-e5ce-423b-a1bb-bf3899416f54

Het lijkt er op dat de kans op een wilde herkomst (zonder menselijke beinvloeding) dus klein is. Het duurt waarschijnlijk nog enkele weken voor de resultaten van de DNA analyse bekend zijn. De Jakhals blijkt door jagers te zijn gedood nadat deze door hun honden ernstig was verwond. De jagers waren op Wilde Zwijnen jacht.


In het artikel staat dat het om een dier gaat dat jonger dan 1 jaar is. Dat zou betekenen dat het hoogst waarschijnlijk locaal geboren is. Dat is wel verbazingwekkend, want   mij is niet bekend dat de jakhalzen zo noordelijk voorkomen, maar onmogelijk is het ook niet, want de jakhals is een hondachtg dier dat eenvoudig verwisseld kan worden met een vos, wolf of hond, dus een voor mensen onopvallend bestaan is zeer goed mogelijk.


Van een wolf zijn grote zwerftochten bekend dus lijkt me dit ook voor jakhalzen mogelijk. Aannemelijk is dan weer dat het dier stopt met zwerven zodra het een goed gebied gevonden heeft. Estland is wel erg ver van bijvoorbeeld Oostenrijk waar ook jakhalzen leven, of Roemenië/Bulgarije waar ik die dieren ook verwacht. Maar mogelijk leven er ook groepen van deze dieren in Oekraine, Wit-rusland, Rusland, Polen etc.


In het artikel wordt ook gezegd dat het mogelijk is dat het dier ontsnapt is.  Dat vind ik dan weer minder aannemelijk. Het gaat hier wel om Estland, waar het volgens mij wel mogelijk is dat individueen wilde dieren zoals tijgers en ook jakhalzen in hun achtertuin houden, maar ook is het een arm land waar winig mensen zich dit kunnen veroorloven.


Het dier is afgeleverd bij de autoriteiten en die kunnen mogelijk via het DNA de oorsprong (geboortegebied) van dit dier uitzoeken.


Ben benieuwd. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

#36
De theorie van de deskundigen hier in Estland is nu dat deze Jakhals als pup door iemand naar Estland is meegenomen (vanuit de Balkan?) en daarna is losgelaten, bijvoorbeeld omdat de Jakhals als huisdier minder geschikt is. Het hoeft dus niet te gaan om iemand die een collectie van wilde dieren in zijn achtertuin heeft zoals jij schrijft, maar het kan gaan om een toerist of vrachtwagenchauffeur die een pup heeft meegenomen.

Van mannelijke dieren van verschillende dieren en vogels is bekend dat deze op zoek naar nieuwe gebieden grote afstanden kunnen afleggen. De in Estland gevonden Jakhals betreft echter een vrouwtje, dus om die reden is het ook minder aannemelijk dat het een exemplaar betreft die hier uit zichzelf naar toe gekomen is. De dichtst bijzijnde plekken waar Jakhalzen zijn gemeld is Slowakije. In dit topic is eerder gemeld dat er ook Jakhalzen in Polen zouden zijn gemeld, ik kan daar in de literatuur echter niets over vinden.

In Estland, maar vermoedelijk ook in andere oost-Europese landen weten met name de jagers precies wat overal zit. Ik acht de kans erg klein dat er her en der Jakhalzen zouden zitten zonder dat dat bekend is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

joostheeremans

Trinus, ik meldde dat ze ook in Polen waren gesignaleerd, maar kan ook niet meer achterhalen waar ik dat vandaan heb. Vond in een ander artikel
( Arnold et al., 2012 Current status and distribution of golden jackals Canis aureus in Europe) onderstaand plaatje, denk dat deze een goede weergave geeft van huidige verspreiding


MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Stan.

CiteerIn Estland, maar vermoedelijk ook in andere oost-Europese landen weten met name de jagers precies wat overal zit. Ik acht de kans erg klein dat er her en der Jakhalzen zouden zitten zonder dat dat bekend is.

Gezien de determinatie vaardigheden van de gemiddelde jager zou ik daar niet vanuit gaan..
Groeten,
Stan van Remmerden

Cygnus

Citaat van: Stan. op maart 13, 2013, 22:00:32 PM
CiteerIn Estland, maar vermoedelijk ook in andere oost-Europese landen weten met name de jagers precies wat overal zit. Ik acht de kans erg klein dat er her en der Jakhalzen zouden zitten zonder dat dat bekend is.

Gezien de determinatie vaardigheden van de gemiddelde jager zou ik daar niet vanuit gaan..


Voor wat betreft zoogdieren is dat m.i. niet juist. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Citaat van: joostheeremans op maart 13, 2013, 15:05:43 PM
Trinus, ik meldde dat ze ook in Polen waren gesignaleerd, maar kan ook niet meer achterhalen waar ik dat vandaan heb. Vond in een ander artikel
( Arnold et al., 2012 Current status and distribution of golden jackals Canis aureus in Europe) onderstaand plaatje, denk dat deze een goede weergave geeft van huidige verspreiding

Bedankt voor deze informatie. Ik ken dit artikel, maar heb het zelf helaas nog niet in mijn bezit. Volgens mij is de verspreiding inmiddels al weer wat ruimer geworden. Het verspreidingsgebied in Roemenie, Servie en Hongarije is in ieder geval groter geworden, zoals uit zeer recente artikelen blijkt. Tijdens het zoeken naar informatie over de Jakhals kwam ik ook nog een melding tegen van een Jakhals (of Jakhalzen) in Zweden in 2000. De bron zou een film zijn die daar zou zijn gemaakt. Deze film is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=uDUv5S4N_po. Vanaf ongeveer 05:45 begint het stukje waar het om gaat. In de Zweedstalige literatuur kan ik niets vinden hierover, dus ik weet niet hoe authentiek dit is. Misschien dat dit een voorloper was van de films in de geest van de recente BBC Earthflight documentaires waar tamme vogels worden gebruikt om mooie plaatjes te maken in en boven gebieden waar de soort van nature niet voorkomt.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op maart 14, 2013, 10:43:47 AM
Citaat van: joostheeremans op maart 13, 2013, 15:05:43 PM
Trinus, ik meldde dat ze ook in Polen waren gesignaleerd, maar kan ook niet meer achterhalen waar ik dat vandaan heb. Vond in een ander artikel
( Arnold et al., 2012 Current status and distribution of golden jackals Canis aureus in Europe) onderstaand plaatje, denk dat deze een goede weergave geeft van huidige verspreiding

Bedankt voor deze informatie. Ik ken dit artikel, maar heb het zelf helaas nog niet in mijn bezit. Volgens mij is de verspreiding inmiddels al weer wat ruimer geworden. Het verspreidingsgebied in Roemenie, Servie en Hongarije is in ieder geval groter geworden, zoals uit zeer recente artikelen blijkt. Tijdens het zoeken naar informatie over de Jakhals kwam ik ook nog een melding tegen van een Jakhals (of Jakhalzen) in Zweden in 2000. De bron zou een film zijn die daar zou zijn gemaakt. Deze film is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=uDUv5S4N_po. Vanaf ongeveer 05:45 begint het stukje waar het om gaat. In de Zweedstalige literatuur kan ik niets vinden hierover, dus ik weet niet hoe authentiek dit is. Misschien dat dit een voorloper was van de films in de geest van de recente BBC Earthflight documentaires waar tamme vogels worden gebruikt om mooie plaatjes te maken in en boven gebieden waar de soort van nature niet voorkomt.


Interessante film. Er wordt gezegd dat de jakhalzen zijn uitgezet in het verleden door zeerovers ruim 1000 of meer jaar geleden. Klopt dat? Is er geen aansluiting overland via turkeije, Libanon, Israel en Egypte? Het komt niet overeen met het verspreidingskaartje van de wikipedia: [size=78%]http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jackals.png[/size]   Ik kan me wel indenken dat deze dieren ook gedeeltelijk door mensen gehouden zijn net als wolven/honden. Gezien hun aanwezigheid op Cyprus en Kreta (eilanden) zou ik ze ook wel verwachten in Italië en Spanje, namelijk even warm als Roemenie, Kroatie. Waarom zijn ze daar niet?


De film heeft het over jakhalzen in Zweden. En wat houdt (hield) ze tegen om China in te trekken? Wolven/vossen? Men heeft het erover dat ze snel verwisseld worden met vossen. Dat zou best kunnen. Interessant is overigens om te merken dat er net als in Frankrijk gebruik gemaakt wordt van luidsprekers met geluid van soortgenoten, om te horen of er ook dieren leven.


De film zegt trouwens dat ze in Italie aan het strand komen en dieren eten die aangespoeld zijn. Dat zou betekenen dat ze ook in Italie zitten.

Overigens klinkt dat verhaal van die meegenomen puppy ook wel geloofwaardig.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus


Citaat van: Freek Verkerk op maart 19, 2013, 23:46:44 PM
De film zegt trouwens dat ze in Italie aan het strand komen en dieren eten die aangespoeld zijn. Dat zou betekenen dat ze ook in Italie zitten.

Het is bekend dat de Jakhals in het uiterste noordoosten van Italie voorkomt. Een recent artikel hierover is te vinden op: http://goldenjackal.eu/documents/CanisaureusLapinietal2011BollVE.pdf
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

GijsB

Ik geloof dat kaartje van wikipedia niet echt. Op de kaart van IUCN (die ik toch meer vertrouw dan die van wikipedia) staat dat de jackhals niet op kreta, cyprus of andere eilanden voorkomt.  http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=3744
Het feit dat jakhalzen in de balkan en in turkije voorkomen is denk ik te wijden aan het feit dat die pas 8000 jaar geleden ofzo gescheiden zijn, daarvoor waren ze verbonden met elkaar en was de zwarte zee een zoetwatermeer.

Gijs

Cygnus

In het boek "The atlas of European mammals" uit 1999 staat een verspreidingskaartje (zie hieronder). Daarop staat de Jakhals niet voor Kreta aangegeven. Cyprus ligt buiten het gebied wat voor de atlas onderzocht is. De verspreidingskaart op Wikipedia is niet erg exact, dus onbruikbaar voor detailvragen. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Theo Linders

Voor wat het waard is de Duitse Atlas der Säugetiere Europas, Nordafrikas und Vorderasiens geeft ook niet aan dat de goudjakhals in Cyprus of Kreta voorkomt.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Freek Verkerk

Citaat van: dralion13 op maart 21, 2013, 23:54:37 PM
Ik geloof dat kaartje van wikipedia niet echt. Op de kaart van IUCN (die ik toch meer vertrouw dan die van wikipedia) staat dat de jackhals niet op kreta, cyprus of andere eilanden voorkomt.  http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=3744
Het feit dat jakhalzen in de balkan en in turkije voorkomen is denk ik te wijden aan het feit dat die pas 8000 jaar geleden ofzo gescheiden zijn, daarvoor waren ze verbonden met elkaar en was de zwarte zee een zoetwatermeer.


Ik denk dat de Jakhals ook wel om de zwarte zee heen getrokken kan zijn. Via Turkije, tegen de klok in. Vroeger woonden er ook minder mensen. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, Misschien omdat het te koud voor hen zou zijn, zo noordelijk? Maar in de Balkan zitten ze ook vrij noordelijk. Mogelijk dat het niet mogelijk is langs de kust te trekken door bergen of rivieren? Of dat andere dieren (wolven) hen tegenhielden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

GijsB

Citaat van: Freek Verkerk op maart 28, 2013, 19:46:09 PM
Citaat van: dralion13 op maart 21, 2013, 23:54:37 PM
Ik geloof dat kaartje van wikipedia niet echt. Op de kaart van IUCN (die ik toch meer vertrouw dan die van wikipedia) staat dat de jackhals niet op kreta, cyprus of andere eilanden voorkomt.  http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=3744
Het feit dat jakhalzen in de balkan en in turkije voorkomen is denk ik te wijden aan het feit dat die pas 8000 jaar geleden ofzo gescheiden zijn, daarvoor waren ze verbonden met elkaar en was de zwarte zee een zoetwatermeer.


Ik denk dat de Jakhals ook wel om de zwarte zee heen getrokken kan zijn. Via Turkije, tegen de klok in. Vroeger woonden er ook minder mensen. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, Misschien omdat het te koud voor hen zou zijn, zo noordelijk? Maar in de Balkan zitten ze ook vrij noordelijk. Mogelijk dat het niet mogelijk is langs de kust te trekken door bergen of rivieren? Of dat andere dieren (wolven) hen tegenhielden.


Tja, we zullen het nooit zeker weten, maar het feit dat de huidige verspreiding tot de Kaukasus gaat is zou een indicatie zijn dat ze onderlangs gegaan zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat ze tegengehouden werden/worden door de wolf, in de balkan komen jakhals en wolf immers naast elkaar voor.
Gijs

Tim Asbreuk

Citaat van: dralion13 op maart 29, 2013, 06:53:50 AM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 28, 2013, 19:46:09 PM
Citaat van: dralion13 op maart 21, 2013, 23:54:37 PM
Ik geloof dat kaartje van wikipedia niet echt. Op de kaart van IUCN (die ik toch meer vertrouw dan die van wikipedia) staat dat de jackhals niet op kreta, cyprus of andere eilanden voorkomt.  http://maps.iucnredlist.org/map.html?id=3744
Het feit dat jakhalzen in de balkan en in turkije voorkomen is denk ik te wijden aan het feit dat die pas 8000 jaar geleden ofzo gescheiden zijn, daarvoor waren ze verbonden met elkaar en was de zwarte zee een zoetwatermeer.


Ik denk dat de Jakhals ook wel om de zwarte zee heen getrokken kan zijn. Via Turkije, tegen de klok in. Vroeger woonden er ook minder mensen. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, Misschien omdat het te koud voor hen zou zijn, zo noordelijk? Maar in de Balkan zitten ze ook vrij noordelijk. Mogelijk dat het niet mogelijk is langs de kust te trekken door bergen of rivieren? Of dat andere dieren (wolven) hen tegenhielden.


Tja, we zullen het nooit zeker weten, maar het feit dat de huidige verspreiding tot de Kaukasus gaat is zou een indicatie zijn dat ze onderlangs gegaan zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat ze tegengehouden werden/worden door de wolf, in de balkan komen jakhals en wolf immers naast elkaar voor.


Ik ben afgelopen zomer voor mijn thesis in Bulgarije geweest en heb daar wolven onderzocht. Een aantal Bulgaarse bio-/ecologen zeiden dat jackhals dichtheden hoger zijn in gebieden zonder wolven. In het wolven territorium werden jackhalzen volgens hen niet getolereerd. Op de grens van de territoria zouden jackhalzen wel een kans hebben. In het midden van Bulgarije (meer open landschap dan mijn onderzoeksgebied) zijn ze instaat geweest de wolven nagenoeg uit te roeien en hier zijn de jackhals dichtheden dan ook vele malen hoger.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Cygnus

#49
Er is onderzoek gedaan in het gebied in Estland waar ruim een maand geleden een Jakhals werd aangetroffen. Er blijken nog minimaal 2, maar waarschijnlijk meer, Jakhalzen te leven. Er zijn sporen gevonden, er is gehuil gehoord en er zijn beesten gefotografeerd met een cameraval (zie bijlage). Het lijkt er op dat de Jakhals al jaren in dit gebied voorkomt. Meer over deze ontdekking is te lezen op: http://www.looduskalender.ee/en/node/16300. De komende tijd zal worden gebrainstormd over de vraag of het hier om wilde dieren gaat of dat ze beschouwd moeten worden als exoten die hier op onduidelijke wijze terecht zijn gekomen.

En nog meer informatie over de survey in Estland te lezen op: http://goldenjackalaround.blogspot.com/2013/03/golden-jackal-survey-in-w-estonia.html

Ik woon zelf op circa 10 kilometer van de plek waar deze Jakhalzen zitten, toch even mijn ogen openhouden voor deze dieren.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

In Estland is het besluit genomen dat de Jakhals beschouwd moet worden als een soort die niet uit zichzelf naar Estland gekomen kan zijn (bij deze constatering zijn m.i. wel vraagtekens te plaatsen). De soort wordt beschouwd als een "alien species"". Vanaf de herfst zal getracht worden de aanwezige dieren te elimineren. Volledige bericht op: http://news.postimees.ee/1246512/estonia-preparing-to-purge-itself-from-jackals-this-fall
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op mei 24, 2013, 11:36:33 AM
In Estland is het besluit genomen dat de Jakhals beschouwd moet worden als een soort die niet uit zichzelf naar Estland gekomen kan zijn (bij deze constatering zijn m.i. wel vraagtekens te plaatsen). De soort wordt beschouwd als een "alien species"". Vanaf de herfst zal getracht worden de aanwezige dieren te elimineren. Volledige bericht op: http://news.postimees.ee/1246512/estonia-preparing-to-purge-itself-from-jackals-this-fall


Ik denk dat het ook best mogelijk is dat de jakhals zelfstandig naar Estland gekomen is. En indien dat eenmaal mogelijk is kan het ook vaker gebeuren. Men heeft het over 3 dieren minimaal. Als je daarover nadenkt is het mogelijk dat ze tegelijk als nest jongen verplaatst zijn, dan zou dit via DNA aantoonbaar moeten zijn. Ook is het mogelijk dat een drachtig vrouwtje alleen die tocht gemaakt heeft, misschien meeliftend in een vrachtwagen of trein? Eventueel zouden ze ontsnapt kunnen zijn uit een particuliere verzameling, maar wie houdt nu als pariculier jakhalsen???


Ook interessant is het om te lezen dat ze kennelijk kunnen overleven zo noordelijk. Dan lijkt Nederland in principe ook voor hen een geschikt leefgebied.


Jakhalsen hebben last van wolven, maar die zijn ook ruim aanwezig in het gebied waar ze nu wonen. Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Over een tijdje zal ook de russische media zich op het engels talige internet gaan melden en krijgen we meer zich op de bewegingen van deze dieren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Kijk ook eens een artikel in het Italiaans:  http://www.kora.ch/index.php?id=214&tx_ttnews%5Btt_news%5D=437&cHash=58a672f2a08a0257161530b97125927b   eigenlijk  kan ik geen italiaans lezen, maar het lijkt gelukkig een beetje op Frans en met gezond verstand kom je een heel eind. Een camera heeft een Jakhals gefotgraffeerd. de camera was eigenlijk bedoeld om beren en lynxen te fotograferen, maar kwam met dit resultaat. Het lijkt ook erg op een wolf moet ik zeggen. Verer een Jakhals in de sneeuw is toch onverwacht. Wel is het zo dat Trentino nu ook weer niet zo ver weg is van noord west italië waar bekend Jakhals populaties zitten.


Google translate maakt er het volgende van:



De uitzonderlijke beelden genomen door camera vallen geplaatst om toezicht te houden beren en lynxen.


De gouden jakhals gefotografeerd op de hellingen van de berg Peller (TN) Stockfoto © Forest and Wildlife Service PAT / Science Museum
Sommige beelden van een exemplaar van de gouden jakhals (Canis aureus moreoticus) werden genomen in januari jongstleden uit een foto val op de oostelijke hellingen van de berg Peller, in Val di Non foto val werd afgelopen herfst geplaatst als onderdeel van de fotografische controle beren en lynxen uitgevoerd door de Forest and Wildlife Service van het PAT, het Science Museum, het Natuurpark Adamello Brenta en een aantal vrijwilligers (zowel professionele als amateur) externe. Ik ben een vijftien apparaten (zowel de drie lichamen van een aantal collega's) die op de grond werden geplaatst voor dit doel tussen de late herfst van vorig jaar en het einde van dit voorjaar.


Het unieke van de foto's is te wijten aan het feit dat dit de eerste beelden van een model in het leven van de gouden jakhals die ooit in Trentino, alsmede het signaleren van de aanwezigheid van de meest noordwestelijke uitbreiding van de soort in Italië. Het eerste verslag wat voor onze provincie werd geregistreerd laatste 8 april 2012 toen een exemplaar belegd in alle waarschijnlijkheid door een auto werd dood gevonden op de weg in Valsugana, op het hoogtepunt van Villa Acting.
Bekend als de gouden jakhals is een inwoner van de Balkan (haar assortiment omvat ook het Midden-Oosten, Azië en Afrika) waar, in de afgelopen decennia, heeft gekoloniseerd aantal nieuwe gebieden van West-Europa, waaronder ook de oostelijke Alpen en, in de laatste jaren, de centrale degenen. Het is een natuurlijk verschijnsel van expansie, die heeft geleid tot deze soort voor het eerst op de Alpen


De gouden jakhals is een dier absoluut onschadelijk voor de mens, ondanks de reputatie die daarmee gepaard gaat onrechtvaardig, opportunistisch, alleseters, het eten van kleine en middelgrote zoogdieren, maar ook van afval en plantaardige middelen (vruchten, wortels, knollen, kruidachtige planten, zaden).


Het 'een hond iets groter dan een vos, die kan oplopen tot 15-17 kilo, met een slank lichaam en korte staart, scherpe neus, oor groot en driehoekig en een mantel die vaak geeft het gebied dorsale haren disfunctie van de vrij lange bruingrijze grizzled (bron Lapini L. 2009-2010 - De gouden jakhals in het noordoosten), zoals ook te zien in de bijgevoegde foto's.


Om dit soort recente verschijning brengen ook in onze regio werd een bijeenkomst in het Science Museum organiseerde op 2 mei 2012, als onderdeel van de "woensdag in het Museum te praten over wilde dieren." De kennis van dit dier heeft zeker bijgedragen aan het toezicht in onze provincie, omdat het voor een ongetraind oog van de jakhals kan worden verward met de vos of een hond.
Google Vertalen voor bedrijven:Translator ToolkitWebsite TranslatorGlobal Market Finder

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Op 6 augustus 2013 is er opnieuw een Jakhals geschoten in Estland. Dit exemplaar werd geschoten in het noordoosten van Estland ongeveer 250 kilometer verwijderd van de plek waar in februari een Jakhals werd geschoten (en waar na onderzoek werd vastgesteld dat er nog meer moeten zitten). Voor de documentatie van het nieuwe geval zie: http://goldenjackal.eu/documents/LETTERSGOJAGEESTONIASECONDREMOVEDJACKAL2013.pdf

In dat stuk staat tevens vermeld dat er ook een Jakhals is vastgesteld in het zuidwesten van Wit-Rusland. Dit blijkt te gaan om een exemplaar wat is geschoten op 7 januari 2012. Die melding in Wit-Rusland ligt al een mooi eind op weg naar Estland ten opzichte van het reguliere verspreidingsgebied. Nu wordt er (door de autoriteiten in Estland) nog van uit gegaan dat de exemplaren in Estland er op een niet-natuurlijke manier zijn terecht gekomen. Gezien het feit dat de Jakhals behoorlijk "on the move" is en de recente melding in Wit-Rusland zou dit mogelijk toch een onjuiste aanname kunnen zijn. Er zijn veel meer claims van Jakhalzen in Estland, die zijn echter niet bevestigd. Het lijkt er wel op dat er veel meer zitten dan tot nu toe wordt aangenomen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

gjcaspers

In de Sovjet-Unie was een programma om jakhalzen met honden te kruisen, voor speurhonden op luchthavens, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Sulimov_dog
Is het mogelijk dat jakhalzen uit dit programma in Estland zijn achtergebleven of losgelaten?
Groet,
Gert-Jan Caspers

Cygnus

#55
Op 9 december 2013 is de derde Jakhals geschoten in Estland. Dit dier werd geschoten langs de kust ten zuiden van de stad Pärnu, circa 20 kilometer ten noorden van de grens met Letland. Deze plek ligt ver af van de 2 eerdere plekken waar Jakhalzen werden geschoten. Op de plek waar het eerste dier in februari 2013 werd geschoten is ook nog een levend dier met een cameraval gefotografeerd, er zijn nu dus 4 bewezen gevallen in Estland (allemaal van 2013). Op het onderstaande kaartje heb ik de meldingen aangegeven, de rode stippen zijn de geschoten dieren, de groene strip het gefotografeerde dier. Wat opvalt is dat alle bewezen gevallen langs de kust zijn.

Sinds 1 oktober 2013 mag er officieel op de Jakhals worden gejaagd. Bij de beslissing om ze te bestrijden is er van uit gegaan dat de Jakhals een exoot is die niet op natuurlijke wijze in Estland terecht kan zijn gekomen. Nu er een derde Jakhals is geschoten begint er enige twijfel te ontstaan bij de beleidsbepalers of deze visie wel juist is. In Letland en Litouwen zijn voor zover bekend nog geen Jakhalzen vastgesteld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Joostlaan

Citaat van: Freek Verkerk op maart 19, 2013, 23:46:44 PM
Citaat van: Cygnus op maart 14, 2013, 10:43:47 AM
Citaat van: joostheeremans op maart 13, 2013, 15:05:43 PM
Trinus, ik meldde dat ze ook in Polen waren gesignaleerd, maar kan ook niet meer achterhalen waar ik dat vandaan heb. Vond in een ander artikel
( Arnold et al., 2012 Current status and distribution of golden jackals Canis aureus in Europe) onderstaand plaatje, denk dat deze een goede weergave geeft van huidige verspreiding

Even heel iets anders, maar waarom trekken de jakhals niet naast noordelijker ook zuidelijker? Op het kaartje helemaal aan het begin van dit topic lijkt de jakhals maar voor de komen tot Midden-Afrika en niet in zuidelijk Afrika. Is hier een reden voor?

Bedankt voor deze informatie. Ik ken dit artikel, maar heb het zelf helaas nog niet in mijn bezit. Volgens mij is de verspreiding inmiddels al weer wat ruimer geworden. Het verspreidingsgebied in Roemenie, Servie en Hongarije is in ieder geval groter geworden, zoals uit zeer recente artikelen blijkt. Tijdens het zoeken naar informatie over de Jakhals kwam ik ook nog een melding tegen van een Jakhals (of Jakhalzen) in Zweden in 2000. De bron zou een film zijn die daar zou zijn gemaakt. Deze film is te zien op: http://www.youtube.com/watch?v=uDUv5S4N_po. Vanaf ongeveer 05:45 begint het stukje waar het om gaat. In de Zweedstalige literatuur kan ik niets vinden hierover, dus ik weet niet hoe authentiek dit is. Misschien dat dit een voorloper was van de films in de geest van de recente BBC Earthflight documentaires waar tamme vogels worden gebruikt om mooie plaatjes te maken in en boven gebieden waar de soort van nature niet voorkomt.


Interessante film. Er wordt gezegd dat de jakhalzen zijn uitgezet in het verleden door zeerovers ruim 1000 of meer jaar geleden. Klopt dat? Is er geen aansluiting overland via turkeije, Libanon, Israel en Egypte? Het komt niet overeen met het verspreidingskaartje van de wikipedia: [size=78%]http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jackals.png[/size]   Ik kan me wel indenken dat deze dieren ook gedeeltelijk door mensen gehouden zijn net als wolven/honden. Gezien hun aanwezigheid op Cyprus en Kreta (eilanden) zou ik ze ook wel verwachten in Italië en Spanje, namelijk even warm als Roemenie, Kroatie. Waarom zijn ze daar niet?


De film heeft het over jakhalzen in Zweden. En wat houdt (hield) ze tegen om China in te trekken? Wolven/vossen? Men heeft het erover dat ze snel verwisseld worden met vossen. Dat zou best kunnen. Interessant is overigens om te merken dat er net als in Frankrijk gebruik gemaakt wordt van luidsprekers met geluid van soortgenoten, om te horen of er ook dieren leven.


De film zegt trouwens dat ze in Italie aan het strand komen en dieren eten die aangespoeld zijn. Dat zou betekenen dat ze ook in Italie zitten.

Overigens klinkt dat verhaal van die meegenomen puppy ook wel geloofwaardig.
Groeten,

Joost van der Laan

Cygnus

Nu er in Estland op meerdere plekken Jakhalzen zijn vastgesteld ontstaat er een discussie of de dieren misschien toch zelf vanuit andere delen van Europa naar Estland zijn gekomen. De vanuit Estland dichtsbijzijnde zekere vaststelling van een Jakhals is gedaan in het zuidwestelijke puntje van Wit-Rusland. Dat is een afstand van 700 kilometer. De vraag is of het aannemelijk is dat Jakhalzen dergelijk afstanden af kunnen leggen op zoek naar nieuwe gebieden. Jakhalzen hebben een sterke voorkeur voor zones met Riet en bossages. Misschien lopen ze net zo lang door tot ze dat biotoop gevonden hebben. Letland en Litouwen bestaan grotendeels uit bossen en agrarische gebieden en nauwelijks rietvelden. In Estland is het voorkeursbiotoop volop aanwezig. Misschien dat ze daarom wel in Estland zijn gezien en (nog) niet in Litouwen en Letland. Het wachten is op waarnemingen uit het gebied tussen Estland en ZW-Wit-Rusland die deze theorie kunnen bevestigen. Op dit moment is alles nog erg onduidelijk.

Als de Jakhals zelfstandig naar Estland is gelopen, dan kunnen ze ook zomaar eens in Nederland opduiken. De afstand tussen Nederland en de plekken in Midden/ZO-Europa waar zekere vaststellingen zijn gedaan bedraagt ook ongeveer 700 kilometer. Ook in Nederland is het voorkeursbiotoop van de Jakhals volop aanwezig. In het tussenlliggende gebied in Duitsland is dat minder het geval. Goed opletten dus.

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Maico Weites

Interessante ontwikkeling. Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Freek Verkerk

De Jakhalzen doen het kennelijk goed in Israël. Het zijn ook aaseters en dat is er voldoende blijkt. Kennelijk kunnen ze zich goed aanpassen aan de mens. Dat geeft hen veel kansen.  http://www.welt.de/newsticker/news2/article123461499/Israel-leidet-unter-einer-Schakal-Plage.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk