Hoofdmenu

Gaasvlieg

Gestart door SlechtValk, juli 08, 2012, 00:25:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft de gaasvlieg bij deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/69598127
Rozenblaadje - Miltochrista miniata gezien op 2009-08-12 France - Aquitaine
Foto's:
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Arp

Hoi Stefan,

Lastig  :-\  Ik zou om te beginnen niet eens durven zeggen of de dwarsaders in de vleugels (o.a. costaalveld) groen of zwart zijn. Ze lijken donker, maar dat kan ook tegenlicht van de reflectie van het oppervlak eronder zijn. Ik denk dat ik voor de dieren met ongevlekt schedeldak en zwarte aandelen in de vleugeladering meer kleurcontrast tussen lengteaders en (uiteinden van) dwarsaders zou moeten zien (Cuntochrysa sp., Chrysopa nigricostata/viridana). Als ik aanneem dat de hele vleugeladering groen is, dan is het er eentje uit het Chrysoperla carnea-complex (het is geen Nineta en geen Peyerimhoffina) en dat zijn ook met afstand de meest algemene soorten.

Als je meer foto's, andere hoeken/kleurcontrasten, meer voorkant kop hebt dan graag ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

SlechtValk

Dank je Arp voor zover.

Ik heb de gaasvlieg maar even apart ingevoerd:

http://observado.org/waarneming/view/69667140
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2009-08-12 France - Aquitaine

En er nog een andere foto bij gedaan (bijna hetzelfde maar met net iets andere belichting, misschien dat het nog uitkomst kan bieden).

Helaas heb ik geen andere foto's (behalve deze twee plus een nogal bewogen foto) van de gaasvlieg en moet ik bekennen dat ik me meer op de vlindertjes gericht heb (ik heb niet zo'n verstand van gaasvliegen en bij de (nacht)vlindertjes kan ik sommigen inmiddels herkennen).
Als je het leuk vindt om uit te zoeken wil ik je best de originele (hoge resolutie) foto's sturen (al is het daar vermoedelijk nauwelijks beter op te zien), geef in dat geval maar even aan waar ik die heen zou kunnen sturen (eventueel via een privebericht).



Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Arp

Hoi Stefan,

Toch leuk dat je ondanks hogere interesse voor de vlindertjes voor de gaasvlieg ook in een naam geïnteresseerd bent :)

Zonder garanties wil ik natuurlijk nog best even met de grotere foto's puzzelen, en doe die bewogen er ook maar bij. Je hebt een peebeetje ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

SlechtValk

Citaat van: Arp op juli 08, 2012, 19:17:40 PM
Toch leuk dat je ondanks hogere interesse voor de vlindertjes voor de gaasvlieg ook in een naam geïnteresseerd bent :)

Zonder garanties wil ik natuurlijk nog best even met de grotere foto's puzzelen, en doe die bewogen er ook maar bij. Je hebt een peebeetje ;)

Mijn interesse is erg breed, ik ben begonnen met vogels en daar ben ik ook nog steeds het meest in geïnteresseerd (en ligt ook mijn kennis voornamelijk), maar inmiddels ben ik ook een beetje aan het uitbreiden naar (dag)vlinders en libellen, nachtvlinders en overige insecten heb ik nog erg veel hulp bij nodig, maar daar helpt dit forum erg goed in.

Laat ik zeggen dat ik gewoon een algemene natuurgenieter ben en wat ik voor mijn lens heb kunnen krijgen wil ik als het even kan ook op naam kunnen brengen :D.

Dit was een vakantie van een week in Frankrijk waar niet zo heel veel interessante vogels zaten, maar waar ik wel in een straal van nog geen kwart kilometer een +/-50 tal vlindersoorten leuk heb kunnen fotograferen en vermoedelijk nog zeker de helft zoveel gezien en niet voor de lens kunnen krijgen. Niet specifiek heel zeldzame soorten ofzo, maar wel erg leuk om wat te oefenen. Hardstikke leuk om uren lang door het weiland te lopen (zo'n weiland waar nog weeldig wilde kruiden groeien enzo) en de helft van de tijd op je knieen door te brengen om de aldaar aanwezige parelmoervlinders, pages en overige vlinders en andere dieren te fotograferen. Helaas heeft het me wel een aantal keer een schok van het schrikdraad gekost en tevens 2 broeken.


Er is een mail naar je onderweg (ik hoop dat die aankomt aangezien het net iets meer dan 10Mb was en mijn mailprovider dat misschien net teveel vindt) laat maar weten of je er nog iets meer mee kan.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.