determinatie gevraagd

Gestart door naturephotography.nl, februari 09, 2007, 02:29:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

naturephotography.nl

Dag,

Ik heb ondertussen diverse boeken tbv determinatie van insecten. Ik kan dit insect echter niet vinden in mijn boeken. Wie weet wat dit zou moeten zijn?



alvast bedankt.

m.vr.gr. Wim
NaturePhotography.nl

Robert Heemskerk

#1
dag Wim,

Het is in ieder geval een wants.. ^_^


en dan..

Een wants van het geslacht Acetropis(?) en als dat juist is waarschijnlijk A. carinata(?) :wacko:
een vrouwtje?

Het zou natuurlijk mooi zijn als iemand dit zou kunnen bevestigen..  :)  

naturephotography.nl

#2
Dag Robert,

Da's een snelle reactie en dan ook nog op dit tijdstip van de dag (nacht).  :rolleyes:
Ik heb een andere foto gevonden op het internet en inderdaad, hij lijkt er sprekend op.

Ik heb nooit geweten dat er zo veel wantsen zijn overigens. Ik kan hem overigens niet vinden in het boekje "nieuwe insecten gids" van tirion....

Misschien een domme vraag, maar hoe zie je dat het een vrouwtje is?

Thanks,

Groeten
Wim
NaturePhotography.nl

Robert Heemskerk

dag Wim,

helemaal geen domme vraag..

Het achterlichaam van deze wants lijkt me nogal dik en dat zou dus goed een vrouwtje met veel eitjes kunnen zijn..

Het verschil tussen een mannetje en vrouwtje is volgens mij lastig te zien, wel kun je bij sommige soorten wantsen zien dat ze qua grootte verschillen.
Het mannetje is dan meestal een stuk kleiner.

Ik zet nog wel een vraagteken bij A. carinata, een deskundige op dit gebied zou het misschien kunnen bevestigen ofwel ontkrachten.

groetjes Robert,

naturephotography.nl

Thanks Robert,

Alweer wat geleerd.

Ik ben overigens nog op zoek geweest op internet om iets meer te weten te komen over dit exemplaar, maar helaas. Ik was benieuwd of het een zeer algemeen soort was of juist niet.

Ik wacht af of er nog anderen zijn die jou determinatie kunnen bevestigen.

Nogmaals bedankt,

Robert Heemskerk

Deze twee soorten komen zowieso voor in Nederland, A. gimmerthalii is volgens mij zeldzaam.
Over het voorkomen van A. carinata kan ik zelf ook niets vinden..

Acetropis carinata (Herrich-Schaeffer, 1841) [soort]

Acetropis gimmerthalii (Flor, 1860) [soort]

naturephotography.nl

Heb jij een goed determinatieboek hierover? Zo ja welke?


Robert Heemskerk

Nee, ik heb daar geen determinatieliteratuur over.

Op het internet kun je het soortenregister bekijken:

http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr

Een goed wantsensite is:
http://www.koleopterologie.de/heteroptera/

En welke ook soms interessant zijn, zijn de enthomologische berichten (ook van belgiƫ, duitsland, engeland) zoals bijvoorbeeld:

http://www.nev.nl/eb/ebinhoudauteur.html
deze zijn soms ook als pdf te downloaden.



roelandlibeer

Ik ga voor vrouwtje Leptopterna dolabrata. 'Vrouwtje' is hier te doen omdat bij deze soort een duidelijk seksueel dimorfisme bestaat.


naturephotography.nl

#10
Thanks guys,

Het wordt er niet makkelijker op....

Ik durf het bijna niet te vragen maar ik heb er nog eentje : -)




Groeten
Wim

gardensafari

Wim, om de zaak overzichtelijk te houden heb ik een verzoek. Open deze als je wilt in een nieuw draadje. Het gaat om een andere soort, wellicht juveniel groene stinkwants. Je foto is mooi genoeg om ermee op een nieuw draadje te pronken!

Oh, en nooit bang zijn. Altijd rustig vragen! We zijn gek op vragen, zeker in de winter!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

naturephotography.nl

Dag Hans,

No problem...

Groeten
Wim