Ordnung muss sein

Gestart door gardensafari, juli 26, 2005, 21:12:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Han, Mark, Optilete en alle andere insectenliefhebbers. Ik kwam een link tegen die ik nog niet verder heb bekeken, maar hij ziet er interessant uit, met soortlijsten enz. Kunnen wij daar nog iets mee?

Orde in de insectenchaos?

Groetjes,

Hans

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#1
Beste Hans,

Ik werk er zelf mee om mijn waarnemingen te ordenen. Prachtig systeem! Dit is een nieuwere versie denk ik en of we er iets mee kunnen. Dat je vanuit Orde kunt exporteren naar Waarnemingen.nl bedoel je?

Han

Oh, je bedoelt de soortlijsten natuurlijk. Orde is gemaakt om o.a. waarnemingen met elkaar te kunnen uitwisselen. Ik kan dat niet meer, want ze raakten een beetje out-of-date en ik heb ze aangepast....
Van de meesten insectenorden zijn er lijsten. Die van de wespen is niet compleet.

Groetjes, Han.

Mark van Veen

Ik heb zelf ongeveer tegelijkertijd een eigen systeem ontwikkeld: Faunist. Dat is nooit wat geworden (de NEV vond dat er maar 1 programma moest komen en heeft het krachtdadig weggedrukt).

Orde heeft een uitstekende database, maar beperkte uitwerkmogelijkheden. Het gaat niet verder dan standaard kaartjes, en wat grafiekjes.

Verder zijn er meer van dit soort programma's, zoals het basislogboek dat bijvoorbeeld door RAVON gebruikt wordt.

Koppeling tussen deze programma's en waarneming.nl zal via csv of txt bestand moeten (neem ik aan). Vraag is of het wenselijk is daar een standaard mogelijk voor te maken.

Mark
groet,

Mark van Veen

marcel123

#3
RAVON gebruikt stipt en nog iets.
De KNNV gebruikt basislogboek.
De soortenlijsten van Orde waren toen ze begonnen zeer waardevol maar ik  geloof niet dat ze die vrij verspreiden. Orde is volgens mij zeker al aan 4.0 toe. Je met een oude link hebben.
Orde 4.0 is recenter

Wat soortenlijsten betreft wacht ik liever nog even af.

Mark van Veen

De insektensoortenlijsten van Orde zijn prima, maar bevatten (iig voor 99%) geen Nederlandse namen.
groet,

Mark van Veen