Zwarte Wouw ?

Gestart door APellemans, juli 05, 2012, 22:58:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Ik dacht met een vrouwtje/juv bruine kiekendief van doen te hebben, maar ik miste de typische witte kop. Door rui is de vorm moeilijk te bepalen is. Er zijn niet veel meldingen van zwarte wouwen in deze tijd, maar ze zitten kennelijk nog wel in NL gezien de paar meldingen op waarneming.nl. Is dit een zwarte wouw ? Vandaag gezien in de Ackerdijk bij Delft. Ik heb nog meer foto's, maar die zijn helaas ook niet best.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

frankneijts

Die "witte kop" is in die zin niet zo "typisch" voor Bruine Kiek, dat sommige vogels (zoals deze..) een geheel donkere kop hebben. Omdat o.a. handpen 6 en 5 nog aan het groeien zijn (zijn donkerder bruin dan de buitenste, nog ongeruide 10 t/m 7), is de handpenformule (ZW heeft 6 vingers tegen BK maar 5) hier lastig te beoordelen. Duidelijk te zien is dat alle hand- en armpennen tamelijk egaal donker zijn terwijl bij ZW (in alle kleden) de gehele binnenhand (P4 t/m P1) duidelijk licht(er) is met donkere bandering.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

APellemans

Frank, bedankt voor de heldere uitleg. In de ANWB staat bij Bruine Kiek idd "geheel donkere vorm is zeldzaam", maar die bestaat dus wel.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Rikstar

leuke waarneming.
inderdaad donkere vorm bruine kiekendief/ Melanistisch exemplaar.
waarschijnlijk 2de kj man? door de wat grijzige ondervleugels. 2kj vanwege de donkerbruine iris. maar 100% durf ik het niet te zeggen. oude vrouw bruine kan ook nog.
zelf 2 jaar geleden ook zo'n exemplaar gezien die er een tijd lang heeft gezeten. Ik stond toen ook raar naar zo'n vogel te kijken.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Citaat van: Rikstar op juli 06, 2012, 11:27:58 AM
leuke waarneming.
inderdaad donkere vorm bruine kiekendief/ Melanistisch exemplaar.
waarschijnlijk 2de kj man? door de wat grijzige ondervleugels. 2kj vanwege de donkerbruine iris. maar 100% durf ik het niet te zeggen. oude vrouw bruine kan ook nog.
zelf 2 jaar geleden ook zo'n exemplaar gezien die er een tijd lang heeft gezeten. Ik stond toen ook raar naar zo'n vogel te kijken.

Denk niet dat dit een melanistisch ex. is maar 'gewoon' een variant met donkere kop en dan een 2e kj wijfje....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

oke bedankt Frank, waarom een 2de kj vrouwtje? ik zat namelijk met die grijze veren op de ondervleugels dat ik niet kan plaatsen.

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Citaat van: Rikstar op juli 07, 2012, 17:31:40 PM
oke bedankt Frank, waarom een 2de kj vrouwtje? ik zat namelijk met die grijze veren op de ondervleugels dat ik niet kan plaatsen.

Het duidelijkst te zien aan de binnenhand in dit geval: de reeds geruide P6 en P5 zijn uniform bruin en zouden, in geval van een 2e kj/1e zomer mannetje, wit/grijsachtig met donkere top moeten zijn....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

bedankt weer Frank voor deze leerzame reactie. Ik moet wat beter naar rui patronen kijken dus  :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre