Hoofdmenu

Najaar 2012

Gestart door Joachim Vreeman, juli 05, 2012, 21:00:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

jonas D

Vandaag Thuis : 1 ZEEAREND  :rolleye: , 38 ooievaars, wespendief overvliegend. :blink:
Groeten,
Jonas

Joachim Vreeman

Leuke telpost heb je thuis Jonas! Waar ergens in Nederland? en ik ben ook altijd wel benieuwd naar tijden...

jonas D

Is in Belgie  ;D  9u30 appelvink, 15u40 38 ooievaars, 16u20 zeearend, 16u25 wespendief en dan heb ik niet eens een trektelling gedaan.
Groeten,
Jonas

Yeronimo

Vandaag waren er ook aardig wat Kieviten aanwezig in Friesland, volgens mij gaat er een leuke beweging aankomen. Tijd om ze de komende dagen goed in de gaten te houden.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

m.dijksterhuis

Vandaag al veel rovers in nl en belgiƫ, belooft wat voor het weekend met oosten wind.

g.j.p.gelderblom

Citaat van: henkjanvdkolk op juli 07, 2012, 06:15:36 AM
Ik heb ook regelmatig overvliegende Kruisbekken de laatste weken, lijkt inderdaad dat ze wel iets in beweging zijn.

Interessant om de samenstelling te volgen: tot afgelopen woensdag hadden we op Kwintelooijen twee groepjes type D en pakweg tien groepjes type X. Vandaag lag de verhouding ineens heel anders: alle elf Kruisbekken (in vier groepjes) behoorden nu ineens tot de types A en C! Ik ben benieuwd of er van elders ook gegevens bekend zijn?
Groeten,

PieterGeert

m.dijksterhuis

Bij ons (Hazewater) is het meeste volgens mij type A (Kiep).
Maar welicht interessant om de komende tijd meer op te gaan letten.

Vandaag maar liefst 3 visarenden over onze telpost en dat op 12 augustus.
Een Rode Wouw en Bruine Kiek maakten het compleet. Zelf maar 1 visarend gezien, die kwam over mijn huis maar was bij de telpost al opgepikt.

Komende dagen goede wind voorspelt (OZO-ZO-ZZO), ben benieuwd of we een piek zwarte ooievaars gaan krijgen.

gr, Marc

GijsB

Verschillende types kruisbek?
Waarop zijn de verschillende types gebaseerd? Snavelvorm?
Gijs

Yeronimo

Citaat van: dralion13 op augustus 12, 2012, 20:42:27 PM
Verschillende types kruisbek?
Waarop zijn de verschillende types gebaseerd? Snavelvorm?

Nee trekroep ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

m.dijksterhuis

Iets meer informatie over de kruisbek roepen: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=7&lang=en

gr, Marc

HPM

Herman van der Meer

m.dijksterhuis

Handig Herman, dacht dat je voor het artikel moest betalen.
Weet je toevallig ook een site waar de verschillende roepjes opstaan?

gr, Marc

HPM

Citaat van: m.dijksterhuis op augustus 13, 2012, 15:01:47 PM
Handig Herman, dacht dat je voor het artikel moest betalen.
Weet je toevallig ook een site waar de verschillende roepjes opstaan?

gr, Marc

Nee, zo'n site ken ik niet.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Citaat van: HPM op augustus 13, 2012, 16:53:15 PM
Citaat van: m.dijksterhuis op augustus 13, 2012, 15:01:47 PM
Handig Herman, dacht dat je voor het artikel moest betalen.
Weet je toevallig ook een site waar de verschillende roepjes opstaan?

gr, Marc

Nee, zo'n site ken ik niet.
Even zoeken op xeno-canto zorgt voor aardig wat verschillende types.. Maar vast niet allemaal..
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 13, 2012, 17:17:38 PM
Citaat van: HPM op augustus 13, 2012, 16:53:15 PM
Citaat van: m.dijksterhuis op augustus 13, 2012, 15:01:47 PM
Handig Herman, dacht dat je voor het artikel moest betalen.
Weet je toevallig ook een site waar de verschillende roepjes opstaan?

gr, Marc

Nee, zo'n site ken ik niet.
Even zoeken op xeno-canto zorgt voor aardig wat verschillende types.. Maar vast niet allemaal..

http://www.xeno-canto.org/browse.php?query=sp%3Abbtbok+type%3Acall

Onder 'Remarks' staat soms het type als Spp of Type aangegeven.
De meeste zijn Amerikaans, met hun eigen types.
Je zal toch echt de bij het artikel van Robb horende cd moeten hebben.

Herman van der Meer

g.j.p.gelderblom

Citaat van: HPM op augustus 13, 2012, 17:33:51 PM
Je zal toch echt de bij het artikel van Robb horende cd moeten hebben.

Op de cd's van The Sound Approach to birding (2006) staan ze ook, plus nog het later 'ontdekte' type X. Gelukkig heb je voor het analyseren van sonogrammen helemaal geen cd nodig, en op die manier zijn ze bovendien veel makkelijker op type te brengen. Overigens: als mijn Kruisbekkenopnames me iets geleerd hebben, dan is het wel dat de variatie aanzienlijk groter is dan Magnus' publicaties suggereren. Wat dat betreft zijn het net rietganzen...
Groeten,

PieterGeert

Joachim Vreeman

Gisteren maar liefst 3! visarenden en een rode wouw over de telpost. Best vroeg voor het najaar. Daarnaast ook bv weer twee kramsvogels.

Verder krijg ik het idee dat de echte trek van de zwarte ooievaar nog moet beginnen. Er zijn wel meldingen, maar dat betreffen vaak juveniele tp beesten. Ik had eigenlijk wel meer overvliegende beesten met het weer van afgelopen weekend verwacht. Aankomend weekend wordt het behoorlijk warm: 28 graden. Is dat over het algemeen gunstig voor trek (al dan niet voor zwooi)?

Groeten Joachim Vreeman
Telpost Hazewater

Yeronimo

Volgens mij maakt temperatuur niet zoveel uit, heeft meer te maken met regenfronten en windrichtingen. Leuke trekbeestjes in ieder geval de laatste tijd!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

m.dijksterhuis

Citaat van: g.j.p.gelderblom op augustus 13, 2012, 18:16:04 PM
Citaat van: HPM op augustus 13, 2012, 17:33:51 PM
Je zal toch echt de bij het artikel van Robb horende cd moeten hebben.

Op de cd's van The Sound Approach to birding (2006) staan ze ook, plus nog het later 'ontdekte' type X. Gelukkig heb je voor het analyseren van sonogrammen helemaal geen cd nodig, en op die manier zijn ze bovendien veel makkelijker op type te brengen. Overigens: als mijn Kruisbekkenopnames me iets geleerd hebben, dan is het wel dat de variatie aanzienlijk groter is dan Magnus' publicaties suggereren. Wat dat betreft zijn het net rietganzen...
Groeten,

PieterGeert

OK, ik zal eens kijken of ik wat opnames te pakken kan krijgen.
Dank voor de hulp.

gr, Marc

bramborkent

Opvallend: vandaag zijn er kleine jagers gezien op maar liefst 2 binnenlandse telposten (Maarnse berg en Maldens vlak bij Nijmegen). Trekken deze zeevogels vaker "zomaar" door het binnenland?
Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Adri Clements

Jawel, maar nu even wat meer dan anders, timing vind ik zelf ook typisch. Van 1-20 aug 4 exx. door het binnenland van NL, 1 ex. in BE, 1 ex. in DU.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankneijts

Citaat van: Adri Clements op augustus 21, 2012, 09:22:59 AM
Jawel, maar nu even wat meer dan anders, timing vind ik zelf ook typisch. Van 1-20 aug 4 exx. door het binnenland van NL, 1 ex. in BE, 1 ex. in DU.

Van die 4 door NL is er 1 (Loozerheide) inmiddels (terecht) als Kleinste ingevoerd, die van het Maldens Vlak (foto's) is m.i. ook een Kleinste en de vogel van Geijzenrooij idem (op basis van beschrijving). Dat is ook logischer: waarnemingen van 'jagers' uit augustus in het binnenland betreffen, voor zover 'bewezen', merendeels Kleinste.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Het telseizoen op Falsterbo/Nabben is alweer drie weken aan de gang.
Volg de resultaten hier: http://www.artportalen.se/birds/inventeringar/falsterbo_str.asp?lang=eng
Herman van der Meer

Adri Clements

Citaat van: frankneijts op augustus 21, 2012, 09:34:15 AM
Citaat van: Adri Clements op augustus 21, 2012, 09:22:59 AM
Jawel, maar nu even wat meer dan anders, timing vind ik zelf ook typisch. Van 1-20 aug 4 exx. door het binnenland van NL, 1 ex. in BE, 1 ex. in DU.

Van die 4 door NL is er 1 (Loozerheide) inmiddels (terecht) als Kleinste ingevoerd, die van het Maldens Vlak (foto's) is m.i. ook een Kleinste en de vogel van Geijzenrooij idem (op basis van beschrijving). Dat is ook logischer: waarnemingen van 'jagers' uit augustus in het binnenland betreffen, voor zover 'bewezen', merendeels Kleinste.

Kijk dat is boeiende info, en Kleinste is idd gezien de tijd van het jaar meer voor de hand liggend.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Adri Clements

Citaat van: HPM op augustus 21, 2012, 10:34:18 AM
Het telseizoen op Falsterbo/Nabben is alweer drie weken aan de gang.
Volg de resultaten hier: http://www.artportalen.se/birds/inventeringar/falsterbo_str.asp?lang=eng

De Giertjes zijn daar blijkbaar ook al zo vroeg weg. Verder zo te zien tot nu toe een behoorlijk gemiddeld seizoen, rovers op Wespendief na allemaal al goed op dreef.
Prettig idee dat we aan het begin (jaja op de zomeravondsteltjes, giertjes na dan) staan van het najaar!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Bas vd Burg

(beetje heel erg off-topic, maar misschien dan even een commentaartje plaatsen bij deze waarneming Frank? http://waarneming.nl/waarneming/view/70673952 )

Langs de kust werden gisteren ook aardige aantallen Kleine Jagers gemeld (oa 4 langs Katwijk), maar dat betroffen adulte vogels begreep ik
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 21, 2012, 11:40:05 AM
(beetje heel erg off-topic, maar misschien dan even een commentaartje plaatsen bij deze waarneming Frank? http://waarneming.nl/waarneming/view/70673952 )


Omdat die al als 'Kleine Jager' goedgekeurd was door een andere admin heb ik die aangekaart op het adminforum Bas. Ook op de mailgroep "Limburg Vogels" is hij al langs gekomen en daar heb ik hetzelfde commentaar geplaatst. Overigens is ook admin Rob Sponselee overtuigd van Kleinste in dit geval...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

Had al zo'n vermoeden Frank, maar ik zag nog niks staan bij die waarneming vandaar.
Wel gaaf hoor die binnenland-trek van Kleinste Jager! Wordt tijd dat er weer eens 1 opduikt in de binnenwatering van Katwijk of zo 8)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 21, 2012, 11:47:57 AM
Had al zo'n vermoeden Frank, maar ik zag nog niks staan bij die waarneming vandaar.
Wel gaaf hoor die binnenland-trek van Kleinste Jager! Wordt tijd dat er weer eens 1 opduikt in de binnenwatering van Katwijk of zo 8)

Kijk ook even in de rechterkolom ( "Opmerkingen gebruikers") Bas. Overigens zojuist een smsje van telpost Strabrechtse Heide: "jager spec. hoog over, hopelijk brengen foto's straks nog uitkomst", durf wel een weddenschapje aan dat die een Kleinste laten zien.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#59
Vandaag inderdaad ook een juveniele Kleinste Jager over telpost Strabrechtse Heide (gefotografeerd)! Heeft iemand een blik opengetrokken?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'