Hoofdmenu

Najaar 2012

Gestart door Joachim Vreeman, juli 05, 2012, 21:00:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joachim Vreeman

Mooie telling: http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=9

De najaarstrek is voor sommige vogels al (lang) begonnen. Geheel willekeurig begin ik vandaag dit topic. Leuk als hier wetenswaardigheden, tellingen, voorspellingen, etc. gedeeld worden.

Groeten Joachim Vreeman
Telpost Hazewater Amersfoort

Jarinka

Gisteren had ik het idee dat de najaarstrek al begonnen was. De lucht hing vol met groepen Gierzwaluwen die zich verzamelen en ik zag een stuk of tien Kieviten in een groep richting het zuiden vliegen.
Groeten, Jarinka Heijink

Bram Rijksen

afgelopen dinsdagochtend over Wilnis ineens 11 Kruisbekken. Als ik die andere Kruisbek-waarnemingen zo bekijk niet geheel toevallig.. En alweer de eerste biebelende Regenwulpen ri. zuid: het is gelukkig weer najaar!

Guus Peterse

Komen er weer kruisbekken aan? Zou tijd worden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

henkjanvdkolk

Ik heb ook regelmatig overvliegende Kruisbekken de laatste weken, lijkt inderdaad dat ze wel iets in beweging zijn.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

HPM

Kruisbekken zijn al een poosje in beweging. De laatste dagen is er alleen een nieuwe golf langsgekomen.



De aantallen halen het niet bij bijvoorbeeld 2010 maar juli is nog jong dus wie weet.

Herman van der Meer

georgetanis

Sijzen daarintegen doen het een stuk beter.
28-06, 106 expl. langs de Vulkaan.
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Joachim Vreeman

Vooral 20 juli was voor ons op telpost Hazewater Amersfoort een mooi trekteldag met dagrecord Wespendief (3, was 1), kleine mantelmeeuw (229, was 60), gierzwaluw (1355, was 921), pimpelmees (106!, was 83). Daarnaast nog een evenaring dagrecord kokmeeuw (218) en een nieuwe telpostsoort: visdief!

Deze mooie zomerse week zou ook zomaar wat leuke waarnemingen kunnen opleveren. Wie weet de eerste zwarte ooievaar voor telpost Hazewater Amersfoort? We zullen zien...

Groeten Joachim

Joachim Vreeman

Nog een vraag: op vrijdag 20 juli om 20.00 passeerde er in 10 minuten tijd zo'n 240 gierzwaluwen over telpost Hazewater. Vervolgens om 21.00 nog een groep van 70. Ik heb ze niet opgeschreven omdat ik vermoedde dat dit eerder met slaaptrek te maken had dan met echte trek. Ik baseerde dit o.a. op het tijdstip, het feit dat ze allemaal heel hoog zaten en eerder richting noordwest gingen dan een zuidelijke richting (volgens mij gingen ze op een gegeven moment zo hoog dat ik ze niet meer kon zien). Was dit inderdaad slaap/fourageertrek i.p.v. 'normale' trek?

Groeten Joachim

JohanvantBosch

Vandaag mooie trek van Gierzwaluwen over Tarifa en de Straat van Gibraltar.... Ik ben niet zo van de landtrek en ben hier vooral voor de zeezoogdieren, maar dit was gaaf!
Vanmorgen had ik niet echt iets door, maar vanmiddag tijdens een boottochtje viel me op dat er nogal wat Gierzwaluwen boven zee vlogen. De afgelopen dagen vlogen die er niet en boven Tarifa vliegen vaak net zoveel Vale gz. Ik linkte het wel aan de behoorlijke levante (oostenwind) die r vandaag stond, maar het kwartje viel nog niet echt. Pas toen ik weer in het dorp liep vielen me ook daar de aantallen gierzwaluwen op en dat alles doorging naar zuid. Ik maakte nog een zerr irreele schatting van 1000 exemplaren de gehele middag. Vanaf 18:15 toch maar eens gaan tellen op langs het strand.... Het eerste uur ruim 4000 en totaal tot 21:15 zo'n 8000. Ik jan alleen maar dromrn van de aantallen als ik de gehele dag had geteld. Veel gingen er over zee met tegenlicht, lastig te tellen en te combineren met de stroom over de boulevard.
En een tikker was best handig geweest... O0

Eens kijken of er morgen nog wat vliegt.... al gaat de levante da. wel wat liggen....

Adri Clements

Gaaf Johan! Ik neem aan dat je alles invoert? Ben benieuwd naar je telling van vandaag
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Adri Clements op juli 25, 2012, 22:55:48 PM
Gaaf Johan! Ik neem aan dat je alles invoert? Ben benieuwd naar je telling van vandaag

Yep.... alles ingevoerd in Observado. Ik ga nog ff checken hoe ik het in Trektellen krijg. De volgende dag was niet veel. Een grote groep gierzwaluwen boven het dorp die later weg was. Verder niks.
Weer een dag later was er wel weer behoorlijk wat gierzwaluwen trek, maar erg verspreid en vaak ook wat hoger. Heb toen niet echt de moeite genomen om te tellen. Leuk was toen om (vanaf het strand) te zien dat de trek van Ooievaars en Zwarte wouwen in deze tijd al begint. Grootste groep Zwarte wouwen die ochtend was 134.... Wel goed opgelet, niet systematisch geteld..... O0

BramtK

Citaat van: Joachim Vreeman op juli 23, 2012, 07:49:18 AM
Vooral 20 juli was voor ons op telpost Hazewater Amersfoort een mooi trekteldag met dagrecord Wespendief (3, was 1)...

Roept bij mij toch de vraag op wat je dan staat te tellen. 20 juli lijkt me nog wat vroeg voor trek van Wespendief.
Groeten,

Bram ter Keurs

Joachim Vreeman

Wij hadden er op de telpost zelf ook al discussie over. Het zou misschien te maken kunnen hebben met het volgende bericht van Sovon:

Wespendieven op zoek naar voedsel
De Wespendieven die momenteel nestjongen hebben zijn druk met voedsel te vergaren. Dankzij zenderonderzoek, met een prominente rol voor Nederlanders (Jan van Diermen, Willem van Manen e.a.) weten we nu dat die voedseltochten bizar lang kunnen zijn. Broedvogels van de Noord-Veluwe die 'even' oversteken naar Flevoland, vogels van de ZW-Veluwe die tot diep in Brabant doordringen: voedselzoekende Wespendieven schrikken niet terug voor tochten van tientallen kilometers. Dacht je als argeloze broedvogelteller vroeger bij een laag vliegende Wespendief al snel dat die wel 'in de buurt' zou broeden, dat blijkt een misvatting. Als ze al een nest hebben (relatief veel vogels komen niet jaarlijks tot broeden), kan dat wel eens een heel eind verderop liggen...(FH)


Het feit is dat we alleen wespendieven als trek tellen die zeer hoog overkomen, r.Z en/of weggejaagd worden door de bekende 3 lokale beesten. Daarnaast zijn we niet de enige telpost die in juli trek van wespendieven noteren, zie bijvoorbeeld de landelijke dagrecords voor de maand juli:
http://www.trektellen.nl/dagrec.asp?telpostland=1&telpost=-1&soort=86&geslacht=&leeftijd=&kleed=&jaar=&mnd=7

Iedere trekteller is op de hoogte van het feit dat het verschil tussen lokale verplaatsing en daadwerkelijke trek niet altijd gemakkelijk waar te nemen is. Zelf ben ik van mening dat trek van wespendief in juli wel degelijk mogelijk is en dan vooral bij die exemplaren die niet tot broeden zijn gekomen. Maar ik laat me graag corrigeren door verbeterd inzicht!

Groeten Joachim Vreeman
Telpost Hazewater Amersfoort


JohanvantBosch

Citaat van: BramtK op juli 31, 2012, 12:07:11 PM
Citaat van: Joachim Vreeman op juli 23, 2012, 07:49:18 AM
Vooral 20 juli was voor ons op telpost Hazewater Amersfoort een mooi trekteldag met dagrecord Wespendief (3, was 1)...

Roept bij mij toch de vraag op wat je dan staat te tellen. 20 juli lijkt me nog wat vroeg voor trek van Wespendief.

Lijkt me enerzijds een terechte vraag, anderzijds lijkt trek me niet onmogelijk. Ik zag zelf op 28 juni een Wespendief boven Den Haag, wat me toen nogal verbaasde. Geen broedvogel daar namelijk, behalve misschien een enkel paar in Meijendel, maar dit was nogal aan de andere kant van Den Haag. Meteen gaan zoeken in de Avifauna van Nederland waar ik het volgende vond:

"In de broedtijd worden Wespendieven vaak buiten het strikte broedareaal gemeld. In juni-juli 1978-1983 werd de soort bijvoorbeeld in 396 resp. 404 atlasblokken aan de grond gezien en in nog eens 122 resp. 79 overvliegend (SOVON 1987). Dit verschijnsel is goed op te merken langs de West-Nederlandse kust en op de Waddeneilanden; het betreft overwegend late doortrekkers."


Lijkt me dus niet onmogelijk dat het trek is. Wel staat er ook:

"Nederlandse broedvogels hebben een grote actieradius (tot 7 km van het nest) en gaan lang niet alle jaarlijks tot broeden over (zelden >50% van de aanwezige paren). HIerdoor kunnen Wespendieven ver buiten de nestomgeving worden aangetroffen."

Gideon Vreeman

Ik was al doende met deze discussie op Facebook nav het bericht van SOVON wat Joachim hieronder ook aanhaalt.

Zo was de reactie van Jan Schoppers:
'...in deze periode inderdaad lastig om tp en trek te onderscheiden. Zinvol is het om van elke vogel leeftijd, geslacht, kleed en rui te noteren zodat je op basis van die kenmerken individuele vogels kunt herkennen of uitsluiten. Ik hoorde overigens dat er rond Nijmegen (onderzoeksgebied Gerard Muskens ea) slecht 1 van de doorgaans 7-9 broedparen jongen heeft. De rest is niet begonnen of in vroegtijdig stadium gestopt. Die vogels hebben dus geen reden om nog te blijven. Of dat ook geldt voor andere gebieden weet ik niet' .

En van Fred Hustings:
'...je moet inderdaad uitkijken met Wespendieven die op trek lijken te zijn...Van de andere kant heb ik tijdens trektellingen in juli 2007-09 in het Maasdal (geen broedvogels binnen enkele km) verschillende malen Wespendieven gezien... die strak ZW vlogen terwijl er in ieder geval geen vogels in de omgekeerde richting gingen (tot het eind van de ochtend, wanneer ik de tellingen staakte). Die heb ik (met enig voorbehoud) als trekkers genoteerd (mislukte/niet-begonnen broedvogels die vroeg weggaan?). Let zo mogelijk op kleedkenmerken voor individuele identificatie'.
Gideon Vreeman

m.dijksterhuis

Op trektellen.nl zie ik vanaf ongeveer 2006 een sterke toename in het aantal gemelde Wespendieven in juli.

Overigens had ik op 2 juli al een trekkende Wespendief, wat zeker geen lokaal exemplaar was omdat de vogel een staartpen miste.
Verder was de vlucht uit het boekje: hoog aankomend uit NO, glijdend in 1 stuk door, bij de heide thermieken en snel hoog door naar ZZW.
Misschien een vogel waarvan broeden mislukt is?

groeten, Marc

Yeronimo

Citaat van: m.dijksterhuis op juli 31, 2012, 22:28:58 PM
Op trektellen.nl zie ik vanaf ongeveer 2006 een sterke toename in het aantal gemelde Wespendieven in juli.

Vanaf 2006 is er ook een sterke toename geweest in het aantal nieuwe telposten en aantal tellers die het actief doen ook buiten de belangrijkste trekmaanden. Lijkt mij er eerder iets mee te maken te hebben dan het aantal Wespendieven zelf.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op juli 31, 2012, 22:44:15 PM
Citaat van: m.dijksterhuis op juli 31, 2012, 22:28:58 PM
Op trektellen.nl zie ik vanaf ongeveer 2006 een sterke toename in het aantal gemelde Wespendieven in juli.

Vanaf 2006 is er ook een sterke toename geweest in het aantal nieuwe telposten en aantal tellers die het actief doen ook buiten de belangrijkste trekmaanden. Lijkt mij er eerder iets mee te maken te hebben dan het aantal Wespendieven zelf.

Het uurgemiddelde corrigeert daar deels voor maar inderdaad niet voor de periode waarin geteld wordt en als nieuwe posten in goede wespendieventrekgebieden liggen zal je dat ook merken.
Herman van der Meer

m.dijksterhuis

Citaat van: Yeronimo op juli 31, 2012, 22:44:15 PM
Citaat van: m.dijksterhuis op juli 31, 2012, 22:28:58 PM
Op trektellen.nl zie ik vanaf ongeveer 2006 een sterke toename in het aantal gemelde Wespendieven in juli.

Vanaf 2006 is er ook een sterke toename geweest in het aantal nieuwe telposten en aantal tellers die het actief doen ook buiten de belangrijkste trekmaanden. Lijkt mij er eerder iets mee te maken te hebben dan het aantal Wespendieven zelf.

Dacht ik zelf ook aan. Heb er nog even naar gekeken en het lijkt er op dat er met name in meer verschillende maanden geteld wordt (dus buiten belangrijkste trekmaanden ook tellen). Bijv. Kwintelooien telt vanaf 2006 in juli (daarvoor nooit in juli geteld volgens trektellen) en heeft vanaf dan elk jaar Wespendieven in juli.

gr, Marc

BramtK

#20
Juist, het lijkt me inderdaad goed om overvliegende Wespendieven te noteren met vermelding van kleed, geslacht en vliegrichting (en natuurlijk niet alleen de ZW-vliegers opschrijven). Je hebt dan in ieder geval onbevooroordeelde informatie. Maar (veronder)stellen dat sprake is van trek, dat is dus niet mogelijk.

Citaat van: m.dijksterhuis op juli 31, 2012, 22:28:58 PM
Overigens had ik op 2 juli al een trekkende Wespendief, wat zeker geen lokaal exemplaar was omdat de vogel een staartpen miste.

Dit lijkt me dus niet de bedoeling. Je zag een overvliegende Wespendief. Of de vogel daadwerkelijk op trek is, dat kan je niet vaststellen. Waarom het dan wel zo noemen als uit hetzelfde topic overduidelijk blijkt dat je dat niet kan concluderen? 

@Johan, ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar van begin jaren negentig zat er ook een paar Wespendieven in de Horsten. Dat is natuurlijk niet heel ver van Den Haag.
Groeten,

Bram ter Keurs

m.dijksterhuis

Citaat van: BramtK op augustus 01, 2012, 12:51:06 PM
Waarom het dan wel zo noemen als uit hetzelfde topic overduidelijk blijkt dat je dat niet kan concluderen? 

Uit dit topic blijkt voor mij dat er sprake is van Wespendieven die ver vanaf hun territorium foerageren. Daarnaast wordt een publicatie van Sovon aangehaald (niet de meest recente) waarin staat dat er wespendieven in juni-juli overvliegend gemeld worden wat late doortrekkers betreft.

Wat mij betreft zijn er twee soorten overvliegende Wespendieven:
1- Wespendieven die overvliegen waarvan het lijkt dat de vogel in zijn/haar territorium is.
2- Wespendieven die overvliegen waarbij het lijkt alsof ze een grote(re) afstand aan het overbruggen zijn en waarvan het lijkt alsof ze niet in hun territorium zijn. Dit noteer ik als trek.
Je kunt je afvragen of dit in juli doortrek is (late of juist vroege doortrek), of dat het een voedselvlucht (foerageertrek) of ander gedrag is (zwerven oid). Heb ik ook mijn vraagtekens bij, maar ik houd bovenstaande aan als definitie.

Overigens is Wespendief (lang) niet de enige vogel die bij deze discussie betrokken kan worden.

groeten, Marc

BramtK

Tsja, dat klinkt toch gewoon als een bias van jewelste!? De vraag is natuurlijk wat je met die informatie doet, m.a.w. hoe erg het is. In het algemeen zou ik ik vermijden om dat soort definities te hanteren. Misschien dat een echte trekteller (dat ben ik namelijk niet) hier nog iets over kan vinden.

Dat dit verhaal niet alleen voor Wespendief opgaat, dat lijkt me duidelijk.
Groeten,

Bram ter Keurs

Gideon Vreeman

#23
De handleiding trektellen zegt over wat je dient te tellen het volgende:

'Alle over de telpost vliegende vogels, die niet bezig zijn met een lokaleverplaatsing zoals slaaptrek en voedseltrek, moeten geteld worden. Dat
betekent dat kennis van de lokale vliegbewegingen belangrijk is. Als je
regelmatig telt zul je spoedig slaaptrek en voedseltrek onderscheiden.
Roofvogels kunnen lastig zijn. Lokale Buizerds bijvoorbeeld kunnen tegen
de wind in hoog opschroeven in de trekrichting, maar na verloop van tijd op
de wind weer terug komen glijden. Om de lokale vogels van echte trekkers
te onderscheiden kunnen kenmerken van het verenkleed (bijv. eenontbrekende handpen) van dienst zijn en het gegeven dat echte trekkersmeestal strakker en harder over komen. Daarbij is het zaak te weten welkesoorten typische slaap- of foerageertrekker zijn (meeuwen, spreeuwen,diverse steltlopers, eenden, enz.)'.

Bovenstaande is ongeveer gelijk aan reacties binnen de discussie met SOVON medewerkers die ik eerder aanhaalde. Voor meerdere soorten en meerdere telposten geldt dat zwervende vogels niet altijd makkelijk te onderscheiden zijn van doortrekkende vogels. Ik ben (ook) van mening dat in deze tijd van het jaar je erg terughoudend moet zijn met het noteren van wespendieven als trekkers. Daarbij acht ik het niet onmogelijk dat wespendieven momenteel hun 'broedgebieden' verlaten. Het blijft menselijk handelen/interpretatie, maar door ervaring ben je beter in staat om op een consequente wijze die vogels die alle kenmerken vertonen van een vogel op doortrek (door kleed en vooral ook gedrag) als trekker te noteren.
Gideon Vreeman

Joachim Vreeman

Aan het einde van de week lijkt het aardig weer te worden voor de zwarte ooievaar. Ben benieuwd wat de radar over een paar dagen zegt:
http://public.flysafe.sara.nl/bambas/migration/index.php?radar=wier&subwindow=se


Yeronimo

De steltlopertrek is al aardig op gang, gisternacht tijdens nachtvlinderen elf groepen Groenpootruiters over binnenstad Leeuwarden in twee uur tijd.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Joachim Vreeman

Gaaf! 11 groepen in twee uur tijd is echt veel! Ik zal ons dagrecord maar niet vermelden hier...

m.dijksterhuis

Allen,

De komende 2 dagen wordt noordenwind voorspelt. Nu zie ik op diverse sites staan dat dit in het voorjaar positief is voor het zien van steltlopers.
Weet iemand of dit ook voor het najaar geldt? Zijn hier ook cijfers van beschikbaar?

gr, Marc

m.dijksterhuis

Vanavond al leuke steltjes over Leeuwarden, hopelijk morgen meer.

Yeronimo

Morgenavond weer paraat ;)!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden