Larve snorzweefvlieg? die een stofluis? eet.... (= Eupeodes corollae)

Gestart door Botervlieg, juni 24, 2012, 14:21:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Is deze larve een larve van een snorzweefvlieg?
En weten de lezers van dit bericht misschien ook of hij/zij een stofluis eet?
Als jullie van de stofluis ook naam weten maken jullie mij helemaal blij, maar ik denk dat naam geven aan de stofluis, niet mogelijk is...

http://waarneming.nl/waarneming/view/69372130
Snorzweefvlieg - Episyrphus balteatus gezien op 2012-06-24 Haarlem - Houtvaartkwartier







Groetjes, Marleen


gerardpennards

En de larve is idd een Episyrphus balteatus  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Botervlieg

Hallo Gerard,

Toch niet. Ik dacht het ook, maar ik heb er één uitgekweekt en dat is de gele halvemaanzweefvlieg als ik dat goed zag
(moet het nog even goed bij daglicht kijken. Had dat vanavond willen doen maar werd in beslag genomen door andere belangrijkere zaken).

Klopt denk ik ook wel, want de larven van de snorzweefvlieg zijn meer glad en deze had een soort stekels op z'n lijf.

Dus deze larve is wel anders dan die van de snorzweefvlieg.

Groetjes, Marleen

gerardpennards

Yep, je hebt gelijk, ik had een beetje te snel gekeken, hij heeft idd te veel stekels voor een E$pisyrphus.  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Botervlieg

Toch voor de zekerheid.... Gele halvemaanzweefvlieg?









Groetjes, Marleen

Auratus

Groet,

Jan

Botervlieg

Citaat van: Auratus op juli 05, 2012, 19:35:52 PM
Volgens mij Eupeodes corollae

Beste Jan,

Ik ben een leek op vliegengebied. Wil je mij alsjeblieft uitleggen wat het verschil is tussen gele halvemaanzweefvlieg en Eupeodes corollae ?

Groetjes, Marleen

thijsdegraaf

Maar even in de plaats voor Jan.  ;)
Bij  Eupeodes corollae  lopen de vlekken door over de zijnaad. Dat is hier duidelijk het geval.
Leuk resultaat. Dan ken ik weer een larve.

Botervlieg

Dank jullie wel voor jullie hulp allemaal.

Nou we weten nu gelijk een hoop. Hoe de larve eruit ziet, hoe de pop eruit ziet, en wat het eet  ;D

Groetjes, Marleen