dye-splatter: Je CD splettert weg

Gestart door characea, februari 05, 2007, 18:48:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

characea

Hoi,

Ik kwam dit tegen..en had er nog nooit van gehoord..is dit een broodje aap...of echt waar ?
Als ik meer tijd heb ga ik nog even verder zoeken want ik heb wel graag een CD die langere tijd te lezen is !

Citeer
Verder nog even een opmerking over dat branden op de lage snelheid: te langzaam branden kan ook . Kijk even op de CD zelf, en daar staat dan iets als 52x op. Dan is het niet verstandig om langzamer als de helft van die snelheid te branden (in het geval van 52x, niet langzamer als 26x dus). Als je dat wel doet, dan heb je kans op dye-splatter. Dan blijft de brandlaser te lang op een bepaald punt op de CD staan en spettert er een klein deel van de CD weg, omdat het te warm wordt. Dit kan dan terecht komen in andere putjes op de CD en de kwaliteit van de CD verslechteren. Verder kan het ook in je CD-brander terecht komen, en je CD-brander beschadigen (en in theorie ook kapot maken, maar dat heb ik nog nooit gehoord). Maar met langzamer branden heb je vaak wel een CD die langere tijd te lezen is

Dragonfly

Volgens mij broodje aap-verhaal.
Het zal dan (denk ik) eerder om defecte CD-branders gaan, die overbranden, dan om de snelheid waarmee wordt gebrand.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Geert-Jan Kroon

Hmm.. Als je op google zoekt op dye-splatter kom je alleen op wat belgische :rolleyes:  sites(als je op Nederlandstalige sites zoekt)... Lijkt me duidelijk :P  
Groet,

Geert-Jan Kroon

characea

Ik dacht dat het misschien bij audio fielen speelden, die elk ruisje en krasje kunnen horen...
Maar ook op engelstalige sites is het niet wijd verspreid..gelukkkig..

http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/...-45614-p-6.html

Mark Lammers

ik heb wel eens meegemaakt dat een computer een cd letterlijk opvrat, namelijk dat je de cd in scherven terug vind verspreid door de hele kast. schijnt veroorzaakt te worden door een te hoge ronddraaisnelheid ofzoiets

Geert-Jan Kroon

Citeerik heb wel eens meegemaakt dat een computer een cd letterlijk opvrat, namelijk dat je de cd in scherven terug vind verspreid door de hele kast. schijnt veroorzaakt te worden door een te hoge ronddraaisnelheid ofzoiets
Dat kan inderdaad gebeuren als je een te hoge snelheid gebruikt in combinatie met slechte kwaliteit cd's. Zelf een keer een verhaal gehoord dat iemand gewond raakte door rondvliegende scherven omdat z'n brander ook open vloog.
Groet,

Geert-Jan Kroon