Welke vliegen ?

Gestart door Floppy, juli 26, 2005, 21:01:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze kleine vliegjes (?) zag ik vanavond in mijn tuin.
Ik kan ze vooralsnog niet op naam brengen.
Iemand een suggestie?

en
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Beste Floris,

Enige ervaring heb je nu al wel. Kijk nog eens goed naar de bovenste foto. Kijk naar de antennes, de ogen en stel je vraag dan opnieuw!

Eh... absoluut niet beledegind of grof bedoeld. Je bent een waardevolle waarnemer. Ik zal je blijven helpen en dat geldt ook voor de anderen.

Kusje , :censored:

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Beste Hans,

Na gevolg te hebben gegeven aan je terechte stimulans eerst eens zelf wat beter te kijken :wub:, denk ik de vraag alsvolgt te kunnen herformuleren:

Dit (blad?)wespje en het vliegje zag ik vanavond in mijn tuin.
Ik kan ze vooralsnog niet op naam brengen.
Iemand een suggestie?

:rolleyes:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Hij is braaf....

Dan nu de teleurstelling. Ik vrees dat deze twee niet gedetermineerd kunnen worden. De bovenste kan zowel een bladwesp als een sluipwesp zijn. Het is niet te zien of hij een wespentaille heeft of niet. Maar ook daar schiet je verder niets mee op, want er zijn tientallen, zo niet honderden soorten kleine zwarte sluipwespjes en blad- en galwespjes.  Er komt meestal een microscoop aan te pas om ze te determineren.
Het vliegje is al even lastig. Zeker omdat de vleugeladering niet te zien is. Zo lijkt hij veel op Sapromyza opaca. De zeer fijne tekening die ik op de thorax meen te zien echter wijst op een Psila-soort (vooral Psila fimetaria). Beide zitten in nogal obscure families, waarvan ik niet alle informatie heb, dus weet ik niet of er meerdere gelijkende soorten zijn. In ieder geval zitten in het geslacht Psila meer gelige vliegen.
Bovendien kan jouw vliegje best wel eens tot een andere familie behoren.

Zelf heb ik nog bergen onbekende vliegen, bladwespen en sluipwespen op foto's staan en de laatste twee jaar ben ik er al niet meer erg happig op om ze vast te leggen op de gevoelige pixel.
Een aantal vliegenfamilies zijn goed bekend: zweefvliegen, roofvliegen, dazen. Maar er bestaan veel vliegenfamilies waarover maar weinig terug te vinden is, zowel in boeken als op het web. Van sommige vliegen is het zelfs vreselijk moeilijk de juiste familie te achterhalen, zoals bijvoorbeeld bij de huisvliegen (Muscidae) en de bloemenvliegen (Anthomidae), laat staan dat je zonder uitgebreide studie kunt doordetermineren tot op geslacht of soort.
De toegankelijke informatie over sluipwespen en blad- en galwespen is nog veel schaarser.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Tja, na je aanmaning me eens even beter in te spannen, moest ik natuurlijk wel beter opletten. ;)
Dank trouwens voor je uitvoerige toelichting. Ik zal dus moeten leven met (vaak) niet echt op naam te brengen exemplaren die ik kan bijzetten in m'n digitaal archief. -_-
In elk geval geeft het toch moed te weten dat dat dus bij bepaalde soorten gewoon heel vaak het geval zal zijn.
Merci.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland