Hoofdmenu

Akkerslakken

Gestart door Iolaire, juli 05, 2012, 09:04:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Deze twee slakken trof ik in mijn tuin. Het viel me op dat ze beide een wittig uitsteeksel bij hun kop hadden zitten. In eerste instantie dacht ik aan een larve van een parasiet, maar bij één vd slakken verdween het uitsteeksel enige tijd om even later weer tevoorschijn te komen. Ik heb geen idee wat het kan zijn. Dacht even aan geslachtsorganen? Heb ik ze wellicht gestoord tijdens een moment van tederheid?  :)  Iemand een idee?

Ik neem aan dat de diertjes niet verder te determineren zijn, maar mocht iemand nog een suggestie hebben voor een naam... gaarne!
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69437956
onzeker Akkerslak onbekend - Deroceras spec. gezien op 2012-06-20 Alkmaar - Daalmeer - Noord
Foto's:










bij voorbaat dank Willem Boomkens
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Jordy van der Beek

indd. het geslachtsorgaan. Deroceras laeve/D. panormitanum complex. Maar Deroceras is zonder anatomisch onderzoek niet uit elkaar te houden. Ze verschillen wel iets in grootte wordt gezegt maar dit is uiteraard wel heel vaag en weet niet of het klopt.

laeve: 22 mm (gestrekte stand evt. ogen niet meegerekend)
Panormitanum: 31 mm (gestrekte stand evt. ogen niet meegerekend)

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

Iolaire

Bedankt Jordy! Heb ik ze toch gestoord  ;) 

Overigens waren ze vrij groot, zeker 3 cm gestrekt (ogen niet meegerekend). Ik zou ze evt nog kunnen zoeken (er zitten er genoeg hier) en ze nauwkeuriger opmeten. Hoe (on)zeker is dat verschil in grootte? Evt maak ik er onzekere D. panormitanum van.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Jordy van der Beek

Ik lees een tal van keren dat ze alleen anatomisch onderscheidbaar zijn en een keer las ik van die grote. Ik zal er maar een onzekere van panormitanum van maken.

(en vergeet niet als link een verwijzing naar dit topic te geven).

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

Tello Neckheim

Deroceras laeve is een klein slakje dat altijd in een natte omgeving leeft zoals slootkanten, moeras, natte weilanden en heeft een glimmend uiterlijk (waterig slijmerig) en is van bruin tot vaak bijna zwartgekleurd (erg donker).
Deroceras panormitanum is inderdaad groter en heeft een minder slijmerig uiterlijk. De kleur kan varieren van lichtgrijs tot donkerbruin (op een foto met flits worden de kleuren zelden goed weergegeven). Bijna altijd heeft deze soort een lichtgekleurde ringvormige huid rond de ademopening (pneumostoma) en leeft veel vaker op drogere tot droge antropogene plaatsen. Deroceras laeve heeft nooit zo een "ring" en komt bijna altijd op "natuurlijke" plaatsen voor. Als laatste wil ik aangeven dat D. laeve vrijwel steeds als eenling wordt waargenomen en D. panormitanum vrijwel altijd met meerdere tot tientallen dieren samen.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Jordy van der Beek

Citaat van: Tello Neckheim op juli 05, 2012, 20:08:06 PM
Deroceras laeve is een klein slakje dat altijd in een natte omgeving leeft zoals slootkanten, moeras, natte weilanden en heeft een glimmend uiterlijk (waterig slijmerig) en is van bruin tot vaak bijna zwartgekleurd (erg donker).
Deroceras panormitanum is inderdaad groter en heeft een minder slijmerig uiterlijk. De kleur kan varieren van lichtgrijs tot donkerbruin (op een foto met flits worden de kleuren zelden goed weergegeven). Bijna altijd heeft deze soort een lichtgekleurde ringvormige huid rond de ademopening (pneumostoma) en leeft veel vaker op drogere tot droge antropogene plaatsen. Deroceras laeve heeft nooit zo een "ring" en komt bijna altijd op "natuurlijke" plaatsen voor. Als laatste wil ik aangeven dat D. laeve vrijwel steeds als eenling wordt waargenomen en D. panormitanum vrijwel altijd met meerdere tot tientallen dieren samen.

Maar wat zeurt men dan over anatomisch onderzoek in de boekjes?
Validator steekmuggen

Iolaire

Als ik dit zo allemaal lees, ben ik toch wel geneigd er een zekere D. panormitanum van te maken, immers: grote (3 cm+) slakken, kleur licht bruin (op deze foto's komen ze donkerder over dan in werkelijkheid), veel exemplaren bij elkaar aanwezig (nl op en bij mijn composthoop), geen "natuurlijke" of duidelijk natte omgeving (eerder droog), en zeker geen sloten, moerassen of natte weilanden in de buurt. Alleen de lichtgekleurde ring rond de ademopening kan ik nu niet plaatsen. Ik zal nog eens in mijn tuin kijken en foto's maken. Ik wilde sowieso al 's een overzichtje maken van de diversiteit aan slakken in mijn tuin (abnormaal veel en mi ook vrij divers).

Heren bedankt zover!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

dmsoes

#7
Alleen het enige vrije duidelijke kenmerk voor panormitanum is niet overtuigend op deze foto's, dus maken we er met zekerheid toch deze soort van. Jordy, je bent niet de enige die hier de weg kwijt raakt. Bijv. had ik dit voorjaar op een ruderaal terrein in het centrum van Culemborg tientallen laeve's (sorry, anatomisch). M.i. kom je zo echt niet verder dan onzekere panormitanum o.i.d.

groet,

Menno