Melding van hele grote planten (groter dan normaal)

Gestart door Henri van Dodeweerd, juli 04, 2012, 13:50:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Naar aanleiding van dit topic een nieuw topic om leuke waarnemingen te melden van planten die groter zijn dan normaal (dus dan gidsen aangeven.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Datura

En dan ook gelijk maar mijn eerste bijdrage: Knolboterbloem van meer dan een meter hoog en meer dan 50 bloemen per plant:
http://switzerland.observado.org/foto/view/3204821 (sorry voor de slechte fotokwaliteit)
OK een beetje oneerlijk want in 'Mediterraan Zwitserland' (Tessin) genomen, maar toen ik in April daar was heb ik me regelamtig verbaasd over hoe groot de gewone soorten daar werden: Gigantische pollen reukgras (schat ik ook op bijna een meter hoog) en Veldzuring en Klimopereprijs die ik voor de zekerheid nog nagedetermineerd heb vanwege de afmetingen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Geum rivale

't Schijnt dat er ergens rond het voormalige Beekbergerwoud uitzonderlijk hoge Pitrus groeit, maar de plek weet ik helaas niet.
Kees van Reenen

M.V.S

Deze postelein kwam ik vandaag tegen. Ook best een flinke denk ik :)

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/70715922
Postelein - Portulaca oleracea gezien op 2012-08-21 Etten-Leur
Foto's:
Groetjes, Marc

Grada Menting

M.V.S

Groetjes, Marc

Geum rivale

Tijd om een leuk onderwerp weer eens op te rakelen. Afgelopen zomer vond ik in Lunteren (langs een schutting tegen betegelde stoep) Rode klaver met bloeistengels tot 128 cm hoog. Eentje meegenomen en opgeplakt, met ernaast een exemplaar dat (in grind) een kleine kilometer verderop groeide.
Kees van Reenen

Henri van Dodeweerd

Leuk. Dat is echt een grote! Grappig met die kleine er naast.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

BartAbc

Dat is wel een leuk onderwerp.

Hier in de buurt van Abcoude vielen mij twee leden van de Anjerfamilie op.

In de ruigte langs een voormalige spoorbaan staat avondkoekoeksbloemen van (als ik me goed herinner) wel 2,5 meter hoog. Ze hangen in de ruigte en doen in hun gedrag wel wat denken aan besanjelier. Als er belangstelling voor is kan ik ze volgend jaar wel eens precies opmeten.

Ook opmerkelijk: watermuur van meer dan 2 m in een stukje griend op de Natuurtuin 'de Ruige Hof'. Ook die hangt in de vegetatie tot boven de 1,5 meter, maar met een gestrekte stengel moet het veel langer zijn.

vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Peter Apperlo

Als ruw walstro aan het klimmen gaat, wil het ook nog wel eens lange stengels produceren.

http://waarneming.nl/waarneming/view/40946919

Groet, Peter

BartAbc

De watermuur (Myosoton) kon ik nog terug vinden, deze was totaal 2,30 meter!!
De flora noemt een maximumhoogte van 120 cm; dat was eigenlijk ook al meer dan het beeld wat ik van deze soort had.
Grappig dat zo'n slappe plant zonder dat hij echt uitgerust is als klimplant zich toch zo hoog in de vegetatie op kan werken. Zoals gezegd, ze kwamen tot ongeveer anderhalve meter.

Bart
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Geum rivale

Nog een iets te grote plant, ditmaal Kropaar: 144 cm hoog (volgens Heukels wordt-ie slechts 90 cm...), met een evenredig zware bloeiwijze (nu nog bloeiend).
Omgeving Lunteren.
Kees van Reenen

xerocomis

Ik heb een hele kleine plant dus, ook wel leuk voor wat foto's misschien.
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Hinko

mvgr, Hinko

Grada Menting

Ik zag vandaag Gewoon varkensgras als heg.
Op de foto komt het niet zo goed over.

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

Geum rivale

Kees van Reenen

Geum rivale

Een nieuw geval. Niet zo uitzonderlijk afwijkend, maar de planten zijn spectaculair genoeg. Stalkaars wordt 'volgens Heukels' gewoonlijk niet hoger dan 2m. Nu heb ik in mijn verruigend graslandje nabij Lunteren twee exemplaren die daar ruim bovenuitkomen. Weliswaar zijn ze scheefgewaaid en betreft de meting dus niet zozeer de hoogte als wel de lengte, maar toch. Nu de planten eindelijk uitgebloeid zijn en ze dus niet meer groeien de laatste stand van zaken:

- plant tussen brandnetels: 2,56 m
- plant in volle zon: 2,98 m (helaas de 3 m net niet bereikt). Van deze plant twee foto's, 1e in juli en 2e in oktober:

Kees van Reenen

Henri van Dodeweerd

Wat een geweldige plant!!
Volgend jaar de 3 meter ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

M.V.S

Ik heb er geen foto van gemaakt .... en gedetermineerd ook al niet. Dus verder dan teunisbloem spec. Kom ik niet.

Laatst kwam ik er eentje tegen die hoger was dan ikzelf. Ik ben 1.90 meter. Deze teunisbloem was dus zeker boven de 2 meter.
Groetjes, Marc

Geum rivale

Kees van Reenen

HPM

"Te Borkel en Schaft heeft men van een struik boekweit, lang twee meter, gewassen in den tuin van L. Smolders, een kilogram zuivere boekweit gedorscht."
(Boxmeers weekblad, 1874-10-24)

Dat lijkt me best groot.
Herman van der Meer

Rense Haveman

Citaat van: HPM op december 29, 2016, 16:53:05 PM

"Te Borkel en Schaft heeft men van een struik boekweit, lang twee meter, gewassen in den tuin van L. Smolders, een kilogram zuivere boekweit gedorscht."

Dat lijkt me best groot.

Heel groot! Maar oud nieuws is het wel..:D
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Citaat van: HPM op december 29, 2016, 16:53:05 PM

Dat lijkt me best groot.

Hartstikke leuk zo'n citaat-ondanks zijnde 'belegen'.
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Ik vond in Zuid-Limburg in het Bunderbos langs een bronbeekje een geschubde mannetjesvaren, waarbij de bladen 200 cm lang waren! Ik heb mezelf als maatstok gebruikt. :rolleye:

nielseimers

In het Bunderbos kwam ik in een stuk gekapt bos, een gekroesde melkdistel tegen van 180 cm hoog. Er is waarschijnlijk een hoop stikstof vrijgekomen in de bodem.

Rien Ondersteijn

Die 2 meter haalt deze speerdistel[Wamberg] niet,maar hij is dan ook niet verticaal gemeten...
Er ligt een meetband[1 meter lang] bij ,waarvan t end net over t midden ligt[ dus ±1.50 mtr.doorsnee....]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

In Zeeuws-Vlaanderen vonden we deze stevig uit de kluiten gewassen reukeloze kamille, overtreft de afmeting die Heukels' noemt. De andere planten in de akkerrand hadden reguliere afmetingen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/119336108

Vriendelijke groet
Nathalie

Geum rivale

In een stortstrook van kasteeltuinafval bij 's Heerenberg groeide een (Zwarte) nachtschade van minstens 1,30 meter, daarmee de gebruikelijke afmetingen (tot 60 cm volgens Heukels') ruim overtreffend.
Kees van Reenen

Geum rivale

Nog twee gevallen:
1. Melganzevoet van ±2,20m hoog (normaal tot 1,20m) bij Lunteren:

https://waarneming.nl/waarneming/view/160428592

en
2. Duizendblad van ±1,50m (normaal tot 0,50m) bij Westbroek:
Kees van Reenen