Hoofdmenu

Daas ?

Gestart door Floppy, juli 26, 2005, 14:19:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Dit lijkt me een daas. Maar zo ja, welke?


met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

gardensafari

Regendaas (Haematopota pluvialis = bij de regen horende bloeddrinker)

Jouw bloeddorst kent geen grenzen vandaag! Ze zullen de komende dagen wel lastig gaan worden: hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid maakt deze beestjes erg actief!

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Een regendaas, dus inderdaad een daas.
Dan voer ik 'm alszodanig in.
De wespen, zweefvliegen, dazen e.d. zijn voor mij nog een zeer ingewikkeld terrein.
Maar met enige (....) hulp leer ik het misschien wel. B)
Alweer veel dank.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

#3
Is dat niet een beetje voorbarig :mellow:. De Haematopota soorten lijken heel erg veel op elkaar en er zijn meerdere gewone soorten. Ik heb eens gekeken in het boekje Dazen en dazenlarven (Zeegers en van Haaren) en om tot een goede determinatie te komen moet de antenne nauwkeurig van opzij bekeken kunnen worden.

Han.

Floppy

Oei .... :o
Het is dus veel ingewikkelder. Helaas heb ik geen andere foto's van dit exemplaar, dus kan 'ie op basis van de nu aangereikte aspecten niet nader worden gedetermineerd.
Ik heb 'm gisteren als Regendaas (Haematopota pluvialis) ingevoerd.
Kan ik dat naar jouw inzicht dan beter wijzigen in Haematopota spec. ?
En welke NL-naam zou daarbij moeten worden gehanteerd?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Ja, leuk hij. Denk je eindelijk een naam bij je mooie foto´s te hebben komt er zo´n klier van een Han Endt roet in het eten gooien  :P .
Haematopota pluvialis moet eigenlijk Gewone Regendaas heten, ik zal dat wijzigen. Voer deze onder Regendaas spec./Haematopota spec. in. Best kans trouwens dat Mark met al zijn ervaring er wel wat van kan maken.

Groetjes, Han.

han.endt

Ik zag dat de hij nu onder beide namen voor komt in de lijst Regendaas en Gewone Regendaas. Ik heb ze samen gevoegd.

Han.

Floppy

#7
CiteerJa, leuk hij. Denk je eindelijk een naam bij je mooie foto´s te hebben komt er zo´n klier van een Han Endt roet in het eten gooien  :P .

Ach, het leert me steeds weer, dat het aantal mogelijkheden en varianten enorm is. Als beginner in dit soort waarnemeningen is dat verwarrend, maar ook leerzaam en louterend. :D
Ik zal 'm hetnoemen tot Regendaas spec./Haematopota spec.
Nogmaals dank voor de nuancering.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland