Zakdrager ?

Gestart door Floppy, februari 06, 2007, 23:25:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Dit exemplaar zag ik onlangs aan een boom in het Nollebos in Vlissingen.
Het lijkt wel wat op een zakdrager, maar ik kan 'm niet benoemen.
Wie weet het?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Elachista

Hoe groot was-ie?
Ik vind het wel erg veel weg hebben van een wespvlinder - Synanthedon, al zou dat wel wat vroeg zijn, de pophuls ziet er vrij vers en onbeschadigd uit.
Weet je de boomsoort nog?
Groet,
Tymo

zakdrager

Van de foto kan ik niks maken, maar ik weet dat Frits Bink grote aantallen Luffia lapidella's heeft gevonden in het Nollebos. Dus die zit er wel.

Henk

acherontia

Ik herken er geen zakdrager in met enige verbeelding wel een lege pophuls.

Deze is dan volgens mij niet van een Sesiidae, daarvoor is ie te klein. Hoewel grootte altijd moeilijk in te schatten is vanaf een foto. Met het kweken van  zakdragers op allerlei stukken schors en stronken (dood en levend hout) heb ik met verbazing gemerkt dat er veel meer soorten zijn, die op de Sesiidae manier verpoppen, waaronder diverse micro's maar ook bijvoorbeeld langpootmuggen.

De poppen van soorten die zich in hout verpoppen en zich naar buiten moeten werken vlak voor het uitkomen zijn allemaal te herkennen aan de "weerhaken" bij de overgangen van de segmenten, die natuurlijk een rol spelen bij het "voortbewegen" in de gangen in het hout. Je ziet dit overigens ook bij soorten die zich verpoppen in stengels van de waardplant (riet en grassen en dergelijke).

Jeroen

Floppy

CiteerHoe groot was-ie?
Ik vind het wel erg veel weg hebben van een wespvlinder - Synanthedon, al zou dat wel wat vroeg zijn, de pophuls ziet er vrij vers en onbeschadigd uit.
Weet je de boomsoort nog?
Hij was ca. 8 mm en zat volgens mij op een iep.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland