Hoofdmenu

2kj Kleine Mantels

Gestart door ruud_altenburg, juli 04, 2012, 23:57:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruud_altenburg

Goed te zien dat Herman bij het eerste de beste bezoek aan de stort van Barneveld een 2kj fuscus vindt die zijn binnenste handpennen naar derde generatie veren ruit en dat Martijn zijn best doet in en rond Groningen.

De herkenning van 2kj fuscus is gebaseerd op een combinatie van rui en kleedkenmerken. Een artikel heeft hierover in Dutch Birding gestaan. We hebben een hoekje van de GRO site ingeruimd voor een wat uitgebreidere selectie aan vogels. Hier kun je ook een PDF van het artikel downloaden.

Laten we echter niet vergeten dat er onder onze Kleine Mantels ook wel eens een deugniet zit. Ik sluit een plaatje bij van 1 juli jl uit de polder bij Uitgeest. Speciale aandacht voor het ruistadium!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Dat is inderdaad een sneaky bastard; zij het dat deze vogel behalve het ruistadium uit alle poriën graellsii ademt, als je het mij vraagt. Ik gebruik tijdens mijn onderhad haast dagelijkse zoektochten) de handpennen voorlopig nog even als eerste indicatie, en kijk dan verder. Niet dat dat alle solaas biedt, maar bij gebrek aan plastic aan de vogel zou er in ieder geval een complete set nieuwe en glanzend zwarte handpennen te zien moeten zijn om enige kans te maken. Dat dit echter geen voorwaarde is, dus dat er fuscussen in juni of zelfs juli zijn met nog juveniele buitenste handpennen bewijst jullie onovertroffen gull-research-site ook, terwijl deze vogel juist weer het omgekeerde verhaal vertelt (en naar mate de zomer vordert zullen natuurlijk steeds meer graellsii en intermedius hun handpenrui afronden).
Het kan dus al met al best zijn dat ik toevallig een fuscus heb gezien, maar voorlopig kom ik nog niet aan een overtuigend exemplaar als die van Herman; het geluk is met de domme, blijkt maar weer ;-)). Ik blijf wel doorgaan met zoeken en vastleggen, want wat het resultaat ook is geweest en zal worden, ik vermaak me er prima mee en leer zo nu en dan nog eens wat op de koop toe. Mede dankzij jullie artikel, die natuurlijk al een tijdje onder mijn favorieten hangt.

Herman Bouman

Die zwarte handpennen van de Barneveld vogel knalde er inderdaad af. Toch wil je ook wat meer zwarte veertjes (mantel, scaps enz) Leuk artikel en handig om te kennen of in het veld bij je te hebben.
Is het niet al wat laat voor fuscus op doortrek??

Martijn Bot

Citaat van: Herman Bouman op juli 05, 2012, 14:23:15 PM
Is het niet al wat laat voor fuscus op doortrek??
De broedvogels zijn naturlijk al lang en breed op hun plek, maar zou je niet nog steeds wel (misschien zelfs de hele zomer wel) 2KJ, niet broedende en dus rondzwervende intermedius en fuscus kunnen aantreffen? Ik blijf nog wel even checken, kan ik over een paar weken naadloos over naar 1KJ Geelpoten; daar wil ik er héél graag weer eens een paar van zien en vooral goed bekijken!

ruud_altenburg

Als mijn eigen waarnemingen (ik weet niet of ik braaf alles ingevoerd heb) een indicatie geven is eind mei-eind juni wel de beste tijd.

Ja, en de Geelpoten komen er weer aan. Sterker nog, waarschijnlijk zijn ze er al.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam