himacerus apterus?

Gestart door wilde, februari 06, 2007, 23:07:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Is dit een Himacerus apterus? ik heb deze onder die naam als waarneming gemeld, maar twijfel toch iets, omdat de dieren op de andere foto's er net wat anders uitzien. Is het geslacht ook te bepalen?

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Ik weet het niet zeker, maar het tweede zichtbare antennelid van onder is langer dan normaal bij H. apterus. Het zou dus heel goed een H. mirmicoides kunnen zijn.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

Dag Hans,
Heeft H. apterus ook rode ogen? Op andere foto's lijken ze zwart, dan wel vrij donker.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat dit het imago is van Himacerus mirmicoides.
Elders kom ik de naam Nabis mirmicoides tegen. Zou dat dezelfde zijn, maar dan een oudere naamgeving?
De nimf van het andere item dat ik vandaag plaatste zou van dezelfde soort kunnen zijn.

IK heb ook nog een soortgelijk dood exemplaar gevonden, maar die heeft zwarte ogen. Misschien verkleurd na de dood. Toch heb ik enkele twijfels. Als dit dezelfde soort zou zijn, zou het dier een 4-ledig rostrum moeten hebben (Nabidae). De andere familie roofwantsen (Reduviidae) hebben een 3-ledig rostrum. De vraag is waar te beginnen met tellen. Is het eerste korte stukje ook een lid van de zuigsnuit? Zo, ja, dan 4; anders slechts 3 leden.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Ik weet het allemaal niet zeker, maar gelet op de verhouding van de lidjes van de antennes zou het bij de onderste wel eens om een H. apterus kunnen gaan. Het tweede en derde antennelid van onderen zijn ongeveer even lang. Bij H. mirmicoides is het tweede lidje van onderen langer dan het volgende. Dus heb je dan twee gelijkende en toch verschillende soorten te pakken, al zie je de verschillen veel beter aan de larven dan aan de adulten. H. mirmicoides heeft op mieren gelijkende larven. De larven van H. apterus lijken sterk op hun ouders.

Volgens mij is de kleur van de ogen niet relevant.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.