Panorpa communis?

Gestart door Niek van Wijk, juli 02, 2012, 11:39:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Dan maar weer eens een Panorpa. Na Arp's aanwijzingen en links bestudeerd te hebben en daarna mijn kluts volkomen kwijt geraakt te zijn - ik zou dat ook veel rustiger en bedachtzamer, verspreid over diverse dagen met een notitieboekje ernaast moeten doen - kom ik bij deze foto die ik vandaag in onze tuin in Putte, NB nam, na veel twijfel (communis heeft geen basaalvlek maar toch wel eens, strict binnen een cel maar dat geldt alleen voor het onderscheid tussen communis en vulgaris of zoiets) op een P. communis Is dat juist?

Met vriendelijke groet, Niek

Arp

#1
Ben het er helemaal mee eens  ;D

P.S. Ik geef even een voorzetje door te proberen mijn eigen ogen te volgen als ik naar het beest kijk:

- Zware zwarte tekening met vrijwel onvertakte pterostigmaalband (alleen basale tak loopt door)
  eigenlijk zijn we er dan al bijna:
  alpina extreem zeldzaam en vrijwel altijd bijna ongetekend of hooguit vlekkerig
  cognata tekening bruinig (minder hard zwart) en indien zwaar getekend eigenlijk altijd met apicaaltak. Bovendien is de kop niet lichtrood.
  germanica de tweede driehoek van de drie tegenover ptero is de apicaaltak en zou bij zo'n zware/complete band ook goed ontwikkeld zijn (vrijwel net zo zwaar als de eerste/basaaltak)

Blijven over communis en vulgaris - en dan inderdaad naar de basaalvlek kijken. Bij zo'n zwaar getekende vleugel zou die bij vulgaris nadrukkelijk aanwezig zijn en twee cellen beslaan - hier amper te herkennen. De afwezigheid van de apicaaltak (c.q. onvolledig/sterk gereduceerd) is ook typisch voor communis maar komt bij vulgaris in NL ook vaak voor. Tot slot de vleugelpunt. Bij communis heeft die veel sterker dan bij vulgaris de neiging om aan de buitenkant dicht te lopen. Bij vulgaris blijft de opening aan de buitenkant (die je hier alleen aan de binnenkanten ziet) meestal veel langer open en ontstaat er vaker dan bij communis meer een soort "I"-vorm in de vleugelpunt (let op: hulpmiddel - géén zeker kenmerk op zichzelf!!)

Helemaal fabrieks-standaard communis dus.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Hartelijk dank voor je bevestiging - als ik er nu weer helemaal naast zat had ik het waarschijnlijk opgegeven - en je alweer uitgebreide uitleg, dat van die vleugelpunt had ik tot nu toe gemist.
Heerlijk gepensioneerd, lekker ontspannen in de tuin naar wat beestjes staren zegt mijn echtgenote. Pfffft...
En ik moet nog gras maaien ook.

Met vriendelijke groeten, Niek

Arp

Gelukkig maar dat je het goed had dan  ;D

Citaat van: Niek van Wijk op juli 02, 2012, 13:44:34 PM
dat van die vleugelpunt had ik tot nu toe gemist.
Is ook geen zeker kenmerk, maar klopt wel heel vaak.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)