Bladluis

Gestart door gardensafari, februari 05, 2007, 23:52:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Op mijn site heb ik deze staan als Aulacorthum solani. Ik heb echter twijfel gelet op het slanke, lange postuur en de donkergroene kleur. Heeft iemand enig idee welke bladluis dit is? Rotbeestjes en dat in meer dan één opzicht.

Alvast veel dank!

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

spinnenvrouw

Weet je de waardplant? En heb je nog meer foto's van dit exemplaar, bijvoorbeeld een bovenaanzicht waarop de staart en de kop te zien zijn? Of nog liever andere exemplaren van dezelfde plant? Want dit exemplaar is niet volwassen: je ziet de vleugelaanleg.
Niet gezegd dat het met extra info wel lukt maar misschien ...
Jacomijn Prinsen

gardensafari

Helaas heb ik nog maar één andere foto. Van de bladluis is daarop niet veel meer te zien. Maar wel is te zien dat het beest zuigt aan een boonachtige vrucht. Alleen... ik weet niet welke plant deze "bonen" produceert. De enige plant in mijn tuin waarvan ik dit soort vruchten ken is de gouden regen.
De foto is gemaakt op 27 mei 2002. En het gaat inderdaad om een larve gegeven de vleugelaanleg. Mocht je nog iets meer weten: alvast véél dank!

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

spinnenvrouw

Als de luis van op een vlinderbloemige zit kan het een Acyrthosiphon zijn.  Maar er zijn te veel soorten bladluizen (600 in NL) om er verder iets van te maken, zelfs het genus is niet met zekerheid te bepalen.
Bladluis punt, helaas.
Jacomijn Prinsen

gardensafari

Heel erg bedankt, Jacomijn! Ik besefte niet dat er zo'n 600 soorten waren bij ons. Da's veel. In ieder geval kunnen we de bladluizen dus scharen bij de sluipwespen: groepen die in ieder geval door leken niet zijn te doen....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

spinnenvrouw

Soms laat een bladluis zich wel van een foto kennen, vooral als het een gevleugelde is. En de waardplant is de helft van de determinatie. Dus schroom niet om het nog eens te proberen. Niet geschoten altijd mis!

Jacomijn Prinsen

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Robert Heemskerk

Nee Hans, je schiet met teveel kruit, dan schiet je die hele plant weg!

Meer iets van 'pchie ' , 'pchie ', 'pchie ' (3 :gun:  raak!)

en kleine patronen gebruiken:D

waterpistool kan ook

En nog een vraagje toe: hebben lvh-beestjes nu ook hun favoriete luizen?
is de luisvoorkeur bij verschillende soorten lvh-beestjes anders?

spinnenvrouw

Bladluisvretende LH-beestjes hebben soms een biotoopvoorkeur, en de meeste bladluizen accepteren maar een heel beperkt aantal waardplanten, soms maar één soort. Dus als die plant in een bepaald biotoop staat is er een verband met LH-beestjes uit dat biotoop.  Maar of ze kieskeurig zijn betwijfel ik, als je meerdere larven in een potje doet vreten ze elkaar ook op.
Er is vast een hoop over bekend voor zover het landbouwkundig belangrijke bladluizen betreft, maar ik weet dat niet uit mijn hoofd.  Dat mag Robert bij elkaar surfen.
Jacomijn Prinsen

gardensafari

Stippen Kees weet daar misschien ook wel wat van, maar die lijkt samen met zijn lhb in winterslaap te zijn gesukkeld.... We hebben Geertje nog, natuurlijk....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl