Hoofdmenu

Glaskruid??? => zuring

Gestart door yvesv, juli 01, 2012, 16:25:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvesv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/69516555
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2012-07-01 Leiden - Merenwijk
Foto's:

bij voorbaat dank Yves van de Vijver

mcbud

Kijk eens bij Zuring (Rumex)
groet, marc

yvesv

Marc,

Dat valt nog niet mee, maar ik zal een poging doen (op basis van soortenbank - rumex):

- veldzuring, kluwenzuring, goudzuring, bermzuring, spaanse zuring, geoorde zuring en schapenzuring vallen af door de bladvorm
- paardenzuring, moeraszuring en waterzuring door de standplaats

Dan hou ik over krulzuring, ridderzuring en bloedzuring.

Hoewel er geen rode bladnerven zijn, denk ik het meest aan bloedzuring, omdat er geen omgekrulde bladranden zijn (krulzuring), en de plant aan de kleine kant is voor ridderzuring.
Tweede keus zou dan zijn ridderzuring, derde keus krulzuring.

Komt dit een beetje in de buurt van het goede antwoord?  :-\

Alvast dank voor de reactie, Yves.

Margreet Kwh

Hallo Yves,

de goede zit erbij. Kijk naar de vorm van de vruchtklep.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

yvesv

De vruchtkleppen hebben uitsteeksels => ridderzuring  :rolleyes:

Margreet Kwh

Ridderzuring is goed. :duim:
(n.b. Er zijn nog andere soorten met uitsteeksels aan de kleppen)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

yvesv

Margreet,

Dank voor de bevestiging.
Ik had alleen naar de drie in de voorselectie gekeken en daarvan had alleen ridderzuring de uitsteeksels.
Ik heb gezien dat andere waarnemers hier in de wijk ook andere zuring soorten hebben aangemeld, dus ga ik eens kijken of ik met behulp van soortenbank de andere soorten kan vinden.

Nogmaals dank, ook aan Marc voor de initiele hint. Op deze manier leer ik er ook weer wat van. Als er alleen een soort wordt genoemd, dan neem je dat aan, maar leer je niet hoe je zelf de soorten uit elkaar zou kunnen houden.

Met vriendelijke groet,

Yves.

Melchior van Tweel

Ik vraag me af of Ridderzuring goed is. Tip: nooit alleen op biotoop determineren, maar gewoon aan kenmerken van de plant zelf. Planten hebben de notoire neiging zich niet aan onze regeltjes te houden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

yvesv

Melchior,

Ik ben heel benieuwd wat jij denkt dat het is?

"paardenzuring, moeraszuring en waterzuring door de standplaats"
had ik uitgesloten op grond van biotoop. Daarvan lijkt de vrucht van moeraszuring op die van de ridderzuring. Maar op het plaatje van Heukels Flora lijkt die soort dunne blaadjes tot bovenaan te hebben. Dat is hier niet het geval.

Of denk je aan een andere soort?

De plant staat vlak bij mijn huis, en ik wou sowieso nog een keer gaan kijken nu ik meer informatie van soortenbank heb gehaald.
Als je een tip hebt waar ik dan in het bijzonder op moet letten, dan kan ik dat meenemen.

Met vriendelijke groet,

Yves.

yvesv

Vanmiddag nog even langs gelopen.
Ik hou het op Ridderzuring. Onderste bladen zijn eirond met hartvormige voet. Vruchtkleppen met 1 knobbel en aantal lange uitsteeksels.

Yves.

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl