Steltkluten Arcen/Limburg

Gestart door Rikstar, juli 09, 2012, 15:08:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

Iemand enig ervaring met dit paartje met jongen?
Ik zie vaak waarnemingen met foto's waarbij de vogels volop in beeld staan, vogels aan het alarmeren zijn etc.
Nu heb ik totaal geen ervaring met dit gebied en zo te zien op google maps loopt er een pad vlak langs de nestlocatie.
Mijn vraag is eigenlijk simpel: Hebben deze vogels last van verstoring door vele vogelaars/fotografen die de nestlocatie bezoeken.
Als ik sommige waarnemingen bekijk lijkt het er wel op: zie bijvoorbeeld deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/69664360    al zegt de waarnemer niet waardoor de steltkluut aan het alarmeren is. en zo zijn er meer waarnemingen vaak met foto's waarop de steltkluten alarmerend gedrag vertonen.
de hierop volgende vraag; had dit broedende steltklutenpaar niet op vervagen gemoeten sinds het begin dat er tekens waren van broedgedrag?
Mischien loop ik te zeuren hoor en lijkt het algemeen erger dan het is daarom ook mijn vraag, wie kent de situatie van deze steltkluten?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Dit lijkt me juist een voorbeeld dat het ook goed kan gaan! Geen problemen, wellicht door veel sociale controle?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Typisch gevalletje dus van overbezorgdheid  :)   
nogmaals, ik ken de situatie niet ter plekke maar ik verbaasde mij over het aantal waarnemingen met alarmerende vogels.
bedankt voor je reactie.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Rikstar op juli 09, 2012, 16:37:17 PM
Typisch gevalletje dus van overbezorgdheid  :)   
nogmaals, ik ken de situatie niet ter plekke maar ik verbaasde mij over het aantal waarnemingen met alarmerende vogels.
bedankt voor je reactie.

Dat is geen alarm maar sociale controle.  ;)
Herman van der Meer

akleibeuker

Beste Rik,

De waarneming die je gelinkt hebt aan je vraag is er een van mij vandaar dat ik ook graag zelf even reageer (dit is mijn eerste maal op dit forum en normaal reageer ik nergens op maar ik wil niet geassocieerd worden met een mogelijke verstoring vandaar) Ten eerste vind ik het zeer positief dat je alert bent op verstoringen en deze vraag stelt! Ik kan me goed voorstellen dat jij je afvraagt hoe de vork precies in de steel zit. Jeroen heeft al gereageerd maar ik doe zelf ook ff een duit in het zakje. De reden dat de Steltkluut veel alarmeert heeft te maken met het feit dat hij alles wat beweegt aanvalt en zeer alert is. Een goede vader dus  ;) De Steltkluten zitten in een gebiedje dat vlak bij de weg ligt. Er denderen hier iedere dag vele vrachtwagens voorbij omdat ze druk bezig zijn met de ontwikkeling van dit natuurgebiedje. De vogels zijn prima te zien vanaf de weg zonder iets te verstoren en het gebiedje is afgezet met prikkeldraad. Zover ik weet is er niemand over deze afzetting heen gestapt en Jeroen gaf ook al aan dat er vrij veel sociale controle is. De foto's van mij zijn allemaal gemaakt dmv digiscopen dus alles is op vrij grote afstand gemaakt. Toevallig zat het mannetje erg dichtbij gister vandaar dat hij beeldvullend te fotograferen was. Hier in Limboland zijn vogelaars en fotografen bijna even zeldzaam als Steltkluten dus gelukkig wordt dit broedgeval niet massaal bezocht en hebben de vogels dus nauwelijks iets te vrezen. Ik vervaag zelf alle waarnemingen van broedgevallen en kwetsbare soorten (bijv Grauwe Klauwieren) maar dat doet lang niet iedereen en het is ieders eigen keus natuurlijk. Ik ga niet verder discussieren over dit onderwerp want dat is al voldoende gedaan zag ik. Dit broedgeval was zo opvallend dat vervagen weinig zin had. Dit gebiedje wordt zoiezo regelmatig bezocht. Als er een broedgeval zou zijn geweest op een onopvallende plek dan zou ik hem zoiezo hebben vervaagd en vele anderen met mij denk ik. Met de vogels gaat het erg goed gelukkig en dit is een goed voorbeeld van een leuk broedgeval waar iedereen toch verantwoord van kan genieten. Gelukkig dat het nog bestaat! Als ik trouwens iemand iets zie verstoren dan trek ik die persoon eigenhandig met pek en veren op een kar rond door de provincie ;D
Hopelijk zijn al je vragen nu beantwoord Rik!
Groeten,

Albert Kleibeuker

Rikstar

Beste Albert,

Hartelijke bedankt voor jou uitgebreide reactie.
Bedankt ook voor de uitleg betreffende het alarmeren want daar was bij mij enig onduidelijkheid over.
Echt heel goed dat je hier even je zegje doet waardoor het voor andere maar vooral voor mij (denk ik) allemaal duidelijker wordt.
Nogmaals mijn bericht was zeker niet bedoeld om een schuldige aan te wijzen dus mocht jij je hier door aangesproken voelde dat spijt het mij ten zeerste.
Het is erg goed dat er zoveel sociale controle plaats vind en dan is dit paar Steltkluut inderdaad een voorbeeld van iets wat nog maar zelden kan  :duim:
Bedankt nogmaals en veel vogelkijk plezier  :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre