Hoofdmenu

wespendief

Gestart door tekenaar, februari 07, 2007, 13:34:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Heeft iemand ervaring met gericht inventariseren van wespendieven? Hoe gaat dat het meest efficient? (Liefst zonder in de hoogste boom te moeten klimmen, al neem ik aan dat dat wel eens het beste kan gaan.)  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Hortulana

Heb niet echt gerichte inventarisatieervaring met wepsendieven, maar als het gaat om territoriumkartering kun je volgens mij het beste letten op rondcirkelende individuen (gebeurt vaak dicht in buurt van nestlocatie) en dit in kaart brengen (vgl met buizerd). Zo ongeveer in de periode van eind mei tot half juli... De mannetjes laten overigens tijdens balts gave dingen zien; ze "vlinderen" (klapperen aantal maal zeer snel met hun vleugels), wellicht wel eens gezien!?!?!
Verder is mijn "ervaring" ook dat wepsendieven ook wel eens dagen hebben dat ze zeer vaak roepen vanuit het bos. Mogelijk gebeurt dit vanaf de nestlocatie zelf, maar dit laatste heb ik nooit echt zeker vastgesteld.
Als je echt nestonderzoek wilt doen zul je toch de boom in moeten.

laatvlieger

#2
Een hoog punt is handig, maar ik ken het verhaal van een wespendief die men met honingraat in de poten zag vliegen vanaf een brandtoren: kat in het bakje, vogel volgen en je hebt het nest... NIET DUS!

De vogel vloog vele kilometers verder en verdween uit het telescoop beeld!!

Het beste kun je met een aantal mensen zijn en dan uren wachten op voorbijvliegende vogels. Het liefst voedselvluchten en die dan op kaart intekenen. En dan hopen op kruisende lijnen. In die omgeving kun je dan gerichter gaan zoeken. Jammer genoeg heb ik nooit een bezet nest gezien, maar wel een oud nest, dit was erg klein! Dus verwacht geen enorme buizerd of havik bouwsels!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Geert-Jan Kroon

De enige effectieve methode die ik ken is inderdaad het intekenen van de vliegbewegingen. Vervolgens op de kaart mogelijke nestlocaties uitwerken en dan is het zoeken geblazen ^_^  
Groet,

Geert-Jan Kroon

carel

Veel posten en hopen
nesten afzoeken en kijken of er verse groene takken opliggen

en dan hopen op dit
dit nest zat toevallig op een oud Havikshorst
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

harderbroek

Dag Paul en anderen vogelaars,

Je pakt wel gelijk de makkelijkste soort  
maar goed het volgen van wespendieven zijn een van de lastigste soorten om te inventarisren.
Zoals al genoemd vlinderende beesten ( zowel vrouwtjes als mannetjes doen dat)
mag niet meegerekend worden als alleen een indicatie voor territoriumhoudende ex. als het gaat hoge vlindervluchten.
Dit kan n.l. ook een indicatie zijn voor afbakening voedselgebieden.

maar even oop een rij.

het zg. koud zoeken.
Alle nesten in je gebied afzoeken (ook ogenschijnlijk niet bezette nesten)
Denk ook aan nesten waar in x jaar wespendieven werden gezien maar geen succes opleverde ( kunnen mogelijk broedplaats zijn voor jaar daarop)
nesten doorgaan met veel loof bekleed ( ook al voor eilegfase)
Soms meerdere nesten waarvan er dus uiteidnlijk maar 1 wordt gebruikt.
Vliegen niet gauw van nestplaats af. Kunnen zich diep verstoppen in nestkom.


Intekenen van vlindervluchten (tijdstip, gerslacht, richting, frec.)
extra aandacht prooidragende vogels ( let wel kunnen behoorlijke afstanden afleggen ) waarnemingen uit b.v. Flevoland naar Veluwe met voedsel .

Wespndieven die je b.v. ziet onderduiken in bospercelen (laag invliegen) en weer bepaalde hoek uit komen zijn verdacht ( moet je dus wel klimmen) of net geluk hebben dat je vanaf de grond zo,n waarneming ziet.

Soms is er in de buurt van het nest een zachte ratelroep te horen ( doorgaans bij het aflossen van de partner op nest)

Soms baltsen de beesten maar soms ook helmaal niet (vooral laat gearriveerde beesten).
gezien ik dus in 2006(7 mei) een beest op 15 meter voor mijn neus had en in combinatie met afzoeken oude nesten en gegevens van vlinderende beesten in 2005 eindlijk een nest in mijn gebied van ongeveer 1500 ha.
Echter blijft "toppen" ( klimmen in boomtop)wel de beste methode.

Literatuur over karteren van wespendieven is o.a.  Handleiding veldonderzoek Roofvogels ISBN 90-5011-96-7

Ik weet niet of die nog te krijgen is overigens.
Wie weet op de landelijke dag WRN te Meppel 3 maart a.s. dat daar nog exemplaren verkocht worden.

Succes met karteren.
m.v.g.
Rob van S.



Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

tekenaar

#6
CiteerDag Paul en anderen vogelaars,

Je pakt wel gelijk de makkelijkste soort 
maar goed het volgen van wespendieven zijn een van de lastigste soorten om te inventarisren.
Zoals al genoemd vlinderende beesten ( zowel vrouwtjes als mannetjes doen dat)
mag niet meegerekend worden als alleen een indicatie voor territoriumhoudende ex. als het gaat hoge vlindervluchten.
Dit kan n.l. ook een indicatie zijn voor afbakening voedselgebieden.


Tja, als het een makkelijke vraag was, had ik hem niet hoeven te stellen nietwaar?

Regelmatig wordt me gevraagd om delen van milieu-effectenrapportages uit te voeren en kartering van wespendieven komt daarbij geregeld terug. Ervaring met vogelinventarisaties hebben we wel, alleen niet met deze soort, en dat gaat toch even anders. Ik kan wel wat met de reacties, hiervoor hartelijk dank.

maar even oop een rij.

Citeerhet zg. koud zoeken.
Alle nesten in je gebied afzoeken (ook ogenschijnlijk niet bezette nesten)
Denk ook aan nesten waar in x jaar wespendieven werden gezien maar geen succes opleverde ( kunnen mogelijk broedplaats zijn voor jaar daarop)
nesten doorgaan met veel loof bekleed ( ook al voor eilegfase)
Soms meerdere nesten waarvan er dus uiteidnlijk maar 1 wordt gebruikt.
Vliegen niet gauw van nestplaats af. Kunnen zich diep verstoppen in nestkom.

Niet makkelijk in uitgestrekt heuvelland in Slovenie, met veel oud gemengd bos (veel grote fijnsparren en zilversparren aanwezig). Oude gegevens van nestplaatsen zijn er meestal niet.

Citeerhet zg. koud zoeken.
Intekenen van vlindervluchten (tijdstip, gerslacht, richting, frec.)
extra aandacht prooidragende vogels ( let wel kunnen behoorlijke afstanden afleggen ) waarnemingen uit b.v. Flevoland naar Veluwe met voedsel .

Ik vermoed (hoop) dat in onze regio, met een beter voedselaanbod, de afstanden wel eens kleiner zouden kunnen zijn.

Citeerhet zg. koud zoeken.
Literatuur over karteren van wespendieven is o.a.  Handleiding veldonderzoek Roofvogels ISBN 90-5011-96-7

Ik heb het net besteld bij de WRN, dus het is kennelijk nog wel te krijgen  :P

Paul


Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

harderbroek

CiteerIk heb het net besteld bij de WRN, dus het is kennelijk nog wel te krijgen  :P

Paul
Mooi dan.

En zie je mail box.
groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Hortulana

CiteerZoals al genoemd vlinderende beesten ( zowel vrouwtjes als mannetjes doen dat)

... wist eigenlijk niet dat vrouwtjes wepsendieven dit ook doen. Weer wat geleerd!

En ter aanvulling, maar wellicht ten overvloede: ivm met het loof is het bij het zoeken van de nesten het handigst dit al 's winters te doen en/ of in de jaren daarvoor (bezette) nesten van andere roofvogelsoorten exact op kaart in te tekenen (of bomen markeren).