Lijsterachtige.

Gestart door boogey55, juni 30, 2012, 18:39:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Lijkt iets tussen Kramsvogel en Grote lijster. Bossen bij Sallandse berg.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Mark27

Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Norman

Idd.Kramsvogel, beslist geen algemene vogel in deze tijd van het jaar.
Met 50 broedparen zit je al aan de hoge kant schat ik zo.

boogey55

Bedankt. Vastgesteld territorium.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Vincent Hart

Hoi Pim, de datum van je camera loopt twee maanden voor.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 19:06:51 PM
Bedankt. Vastgesteld territorium.

Op basis waarvan een territorium?
Herman van der Meer

boogey55

Citaat van: HPM op juni 30, 2012, 19:23:40 PM
Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 19:06:51 PM
Bedankt. Vastgesteld territorium.

Op basis waarvan een territorium?

Verzamelen van etenswaar.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

boogey55

Citaat van: Vincent Hart op juni 30, 2012, 19:13:10 PM
Hoi Pim, de datum van je camera loopt twee maanden voor.

Veranderd. Merci.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

HPM

Herman van der Meer

Norman

Maar het stilt wel de honger.  ;D

boogey55

Wanneer is dat veranderd. Het is geen fouragerend, wat dan?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Norman

Richtlijnen Kramsvogel

Verzamelen van etenswaar vind ik wat te summier.
Voedselvluchten waarvoor etenswaar verzameld word is al meer plausibel voor een territorium.
Maar zelfs dan. Etenswaar verzamelen en wegvliegen met het eten is nog geen voedselvlucht.



HPM

Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 21:03:27 PM
Wanneer is dat veranderd. Het is geen fouragerend, wat dan?

Een eenmalige waarneming van een foiuragerende vogel is geen territorium en dat is het nooit geweest.
Je kan hem op 'fouragerend' zetten maar ook op 'verblijvend'. Terriotium suggereert veel meer dan je hebt vastgesteld en wekt dus een verkeerde indruk..



Herman van der Meer

boogey55

Citaat van: HPM op juni 30, 2012, 22:17:24 PM
Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 21:03:27 PM
Wanneer is dat veranderd. Het is geen fouragerend, wat dan?

Een eenmalige waarneming van een foiuragerende vogel is geen territorium en dat is het nooit geweest.

Wat jij wil.
Een vogel die voesel verzamelt...  8)  Was ooit anders, althans dat werd aangeraden, maar dat was een tijd geleden.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

HPM

Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 22:21:27 PM
Citaat van: HPM op juni 30, 2012, 22:17:24 PM
Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 21:03:27 PM
Wanneer is dat veranderd. Het is geen fouragerend, wat dan?

Een eenmalige waarneming van een foiuragerende vogel is geen territorium en dat is het nooit geweest.

Wat jij wil.
Een vogel die voesel verzamelt...  8)  Was ooit anders, althans dat werd aangeraden, maar dat was een tijd geleden.

Waar werd dat dan aangeraden en kende je de soort toen wel?
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 22:21:27 PM
Citaat van: HPM op juni 30, 2012, 22:17:24 PM
Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 21:03:27 PM
Wanneer is dat veranderd. Het is geen fouragerend, wat dan?

Een eenmalige waarneming van een foiuragerende vogel is geen territorium en dat is het nooit geweest.

Wat jij wil.
Een vogel die voedsel verzamelt...  8)  Was ooit anders, althans dat werd aangeraden, maar dat was een tijd geleden.

Ik heb Vogelinventarisatie en de laatste 2 BMP handleiding nagelezen, maar verzamelen van voedsel is nog een nooit een 'hard' teken geweest voor een territorium. Voedselvluchten wel, maar dat is toch heel wat anders.

Overigens blijft de waarneming van een Kramsvogel tamelijk uniek in deze tijd van het jaar.

HPM

Citaat van: Norman op juni 30, 2012, 22:38:22 PM
Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 22:21:27 PM
Citaat van: HPM op juni 30, 2012, 22:17:24 PM
Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 21:03:27 PM
Wanneer is dat veranderd. Het is geen fouragerend, wat dan?

Een eenmalige waarneming van een foiuragerende vogel is geen territorium en dat is het nooit geweest.

Wat jij wil.
Een vogel die voedsel verzamelt...  8)  Was ooit anders, althans dat werd aangeraden, maar dat was een tijd geleden.

Ik heb Vogelinventarisatie en de laatste 2 BMP handleiding nagelezen, maar verzamelen van voedsel is nog een nooit een 'hard' teken geweest voor een territorium. Voedselvluchten wel, maar dat is toch heel wat anders.

Overigens blijft de waarneming van een Kramsvogel tamelijk uniek in deze tijd van het jaar.

Ja, daarom is het wel goed zoveel mogelijk bijzonderheden te vermelden in het daarvoor bestemde vak.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Norman op juni 30, 2012, 22:38:22 PM
Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 22:21:27 PM
Citaat van: HPM op juni 30, 2012, 22:17:24 PM
Citaat van: boogey55 op juni 30, 2012, 21:03:27 PM
Wanneer is dat veranderd. Het is geen fouragerend, wat dan?

Een eenmalige waarneming van een foiuragerende vogel is geen territorium en dat is het nooit geweest.

Wat jij wil.
Een vogel die voedsel verzamelt...  8)  Was ooit anders, althans dat werd aangeraden, maar dat was een tijd geleden.

Ik heb Vogelinventarisatie en de laatste 2 BMP handleiding nagelezen, maar verzamelen van voedsel is nog een nooit een 'hard' teken geweest voor een territorium. Voedselvluchten wel, maar dat is toch heel wat anders.

Overigens blijft de waarneming van een Kramsvogel tamelijk uniek in deze tijd van het jaar.

Ik snap best dat je wat voorzichtig moet omgaan met het beoordelen van de status van een vogel die wat te vreten in zijn bek heeft. Maar als ik eind juni een Kramsvogel tegen kom met zijn bek vol wurmen zoals de vogel op de foto zal ik niet rusten voor ik 'm op heterdaad betrap als-ie dat vreten aan zijn jongen voert...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Norman

Frank,

Ik zou hier ook mijn tijd wel aan besteden. Maar ik ben inderdaad voorzichtig in het trekken van conclusies.


Fred Hustings

Beste mensen,

dit is een sterke aanwijzing voor een broedgeval, en daarmee ook voor een territorium. Een Kramsvogel die voer verzamelt in deze tijd van het jaar, is vrijwel zeker een (late) broedvogel. (Een niet-broedende vogel heeft geen enkele reden om voedsel te verzamelen, die slikt het meteen door) Dat wil nog niet zeggen dat het broedgeval ter plekke plaatsvond. Op grond van ervaringen in Zuid-Limburg en elders blijken voedselvluchten over soms honderden meters mogelijk, zeker als voedsel schaars is. En families met uitgevlogen (en nog begeleide) jongen beginnen zich al snel over de wat ruimere omgeving van de nestplaats te begeven. Hoe dan ook erg leuk!

vriendelijke groeten,
Fred Hustings

HPM

Je hebt helemaal gelijk Fred. De bezwaren waren dan ook alleen tegen het als territorium opvoeren van een eenmalige waarneming van een vogel met een worm in zijn bek ( en geen 'bek vol wurmen', Frank).

Herman van der Meer

Norman

Fred, eens. Een sterke aanwijzing, maar een aanwijzing maakt nog geen territorium, toch?
Ik zou, zoals geschreven zeker meer aandacht geven aan de waarneming om inderdaad te bepalen of we hier echt met een territorium te maken hebben.

Anders had ik nog aardig wat territoria bij mijn BMP bij kunnen schrijven.
Gelukkig is er nu auto-clustering en is de schifting tussen de voorzichtige BMP-ers (zoals ik) en de enthousiastelingen geneutraliseerd.

Ik ben dit jaar voor het eerst bezig met de autoclustering en ben benieuwd naar het verschil met de handmatige invoer.

frankneijts

aardappelen, aardappels......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op juli 01, 2012, 10:59:42 AM
aardappelen, aardappels......

Als ik je goed begrijp zou het 'aardappel, erpels' moeten zijn. Enkelvoud, meervoud dus.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op juli 01, 2012, 11:20:29 AM
Citaat van: frankneijts op juli 01, 2012, 10:59:42 AM
aardappelen, aardappels......

Als ik je goed begrijp zou het 'aardappel, erpels' moeten zijn. Enkelvoud, meervoud dus.

Nee hoor, gewoon "méér van hetzelfde"...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'