Enkele Mossen

Gestart door leo custers, februari 05, 2007, 20:46:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo custers

Ik heb geen verstand van mossen,ken er een Rode Heidelucifer. Maar ik wil er wel enkele leren kennen.Die nu komen zijn mossen waar het hele bos van vol staat. De fotos zijn het meeste op een heide gebied gemaakt.
groep 1 a
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

groep 1b
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

groep 1 c
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

Klauwtjesmos spec, Hypnum spec.
Groet,

Niko Buiten.


Datura

#4
Op de 1e foto staat m.i. ook nog bronsmos (Pleurozium schreberi) De wat geel-groenere plantjes met afstaande takjes (lijken wat opgeblazen).

Groet,
Kim Lotterman
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

alegro

#5
CiteerDe fotos zijn het meeste op een heide gebied gemaakt.
Ik zou het wel leuk vinden om te vernemen waar je die foto's gemaakt hebt, dus een plaatsnaam, of naam van het gebied, en evt Amersfoort coordinaten.

Veel soorten (korst)mossen zijn namelijk nogal specifiek in hun verspreidingsgebied. Sommige komen vooral voor in het duingebied, andere zijn weer beperkt tot binnenlandse heidevelden of stuifzandgebieden. Kennis van de locatie kan dus van pas komen bij het determineren.
Grüezi mitenand,
Arjan

Windekind

#6
Bronsmos ?  Durf het zo niet te zeggen. Vind de kleur niet echt kenmerkend en rood steeltje is niet te zien.

Dit zijn overigens zeer algemene soorten van allerlei niet al te rijke milieus.
Bronsmos (dat herken ik overigens niet zo op de foto is een indicator voor zeer voedselarme zandgrond, bij voorkeur samen met veel Gewoon gaffeltandmos en veel Heideklauwtjesmos).

Een drie-eenheid die in volledige dominantie Eiken-berkenbos differentieerd t.o.v. het Eiken-beukenbos.



Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Datura

Wat is het mos volgens jou dan Elmar? Het is zeker geen klauwtjesmos (o.a. de vertakkingen van al het hypnum eromheen zijn veel regelmatiger en de hypnumplanten zijn donkerder groen). Dat je de rode steel niet ziet komt m.i. door de dichte bebladering. Het lijkt me ook geen groot laddermos.
Ik ben ook wel benieuwd naar de standplaats, in de eerste post wordt zowel over bos als heide gesproken.... en als het bos is staat er ook niet wat voor een bos.
Ben benieuwd, mij lijkt het nog steeds bronsmos.

Groet,
Kim
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Niko Buiten

Misschien kan Leo een macro-opname (vergroting) van het Bronsmos/Groot laddermos, waarop de bladtoppen en een deel van de stengel goed zichtbaar zijn,  laten zien. Dan moeten we eruit kunnen komen.

Hier in de kalkrijke duinen is de door Elmar genoemde drie-eenheid indicator voor strooiselophoping.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

#9
Ik dacht aan groot ladder Kim, maar ik denk bij nadere beschouwing dat dit toch mogelijk wel meer naar Bronsmos gaat. ik durf het niet te zeggen, terwijl het in het veld toch makkies zijn.
De kleur is toch wat bronsig, maar niet heel duidelijk.
Maar hoe meer ik kijk hoe meer ik denk dat jij toch gelijk hebt.

Mmm, ik twijfel nog wat, but I think you maybe right.

groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

leo custers

#10
Ik maak mijn foto's voor 99% in het Nationaal Park de Meinweg. Dit park heeft een opp. Van1800 vierkante km en heeft een hoogte verschil van 50 mtr. Het is gelegen bij Herkenbosch midden Limburg. DE foto's van de mossen zijn gemaakt op het heide gebied bij de Rolvennen overwegend zandgrond.Hier enkele foto's van het gebied.Foto 1 is een vergroting van het klauwtjesmos. Foto 2, 3,4 en 5 van het heide gebied. Foto 1
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

foto2
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

foto 3
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

foto4
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

foto 5
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

Leo,

Dank. Het mos is volgens mij inderdaad Bronsmos. Het mos heeft een rode stengel. De bladtoppen zijn stomphoekig, afgerond en zwak teruggebogen, maar niet toegespitst.

De stengels van Groot laddermos zijn  nooit rood. De bladtoppen van Groot laddermos hebben duidelijke stekelpuntjes.
Groet,

Niko Buiten.


leo custers

Kim je had gelijk met Bronsmos. iedereen bedankt. Groeten leo. Ps Hoe waren de fotos van de Meinweg?  
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

Leo,

De foto's van de Meinweg zijn geweldig. Ze geven ons zicht op een prachtig natuurgebied. Ik neem aan dat je ons ter zijner tijd tijdens een speciale excursie voor Waarneming.nl-leden meer laat zien? Dan kunnen we smullen van al die soorten die we tijdens het inventariseren in de Meinweg zullen zien.
Groet,

Niko Buiten.


alegro

CiteerIk maak mijn foto's voor 99% in het Nationaal Park de Meinweg.
Bedankt voor het posten van deze informatie, Leo. Dat geeft een beter inzicht in de groeiplaatsen van jouw mossen. En het is ook leuk om eens te zien waar anderen hun waarnemingen doen.
Grüezi mitenand,
Arjan