Enkele Mossen

Gestart door leo custers, februari 05, 2007, 20:46:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo custers

Ik heb geen verstand van mossen,ken er een Rode Heidelucifer. Maar ik wil er wel enkele leren kennen.Die nu komen zijn mossen waar het hele bos van vol staat. De fotos zijn het meeste op een heide gebied gemaakt.
groep 1 a
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

groep 1b
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

groep 1 c
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

Klauwtjesmos spec, Hypnum spec.
Groet,

Niko Buiten.


Datura

#4
Op de 1e foto staat m.i. ook nog bronsmos (Pleurozium schreberi) De wat geel-groenere plantjes met afstaande takjes (lijken wat opgeblazen).

Groet,
Kim Lotterman
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

alegro

#5
CiteerDe fotos zijn het meeste op een heide gebied gemaakt.
Ik zou het wel leuk vinden om te vernemen waar je die foto's gemaakt hebt, dus een plaatsnaam, of naam van het gebied, en evt Amersfoort coordinaten.

Veel soorten (korst)mossen zijn namelijk nogal specifiek in hun verspreidingsgebied. Sommige komen vooral voor in het duingebied, andere zijn weer beperkt tot binnenlandse heidevelden of stuifzandgebieden. Kennis van de locatie kan dus van pas komen bij het determineren.
Grüezi mitenand,
Arjan

Windekind

#6
Bronsmos ?  Durf het zo niet te zeggen. Vind de kleur niet echt kenmerkend en rood steeltje is niet te zien.

Dit zijn overigens zeer algemene soorten van allerlei niet al te rijke milieus.
Bronsmos (dat herken ik overigens niet zo op de foto is een indicator voor zeer voedselarme zandgrond, bij voorkeur samen met veel Gewoon gaffeltandmos en veel Heideklauwtjesmos).

Een drie-eenheid die in volledige dominantie Eiken-berkenbos differentieerd t.o.v. het Eiken-beukenbos.



Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Datura