Objectief advies gevraagd lens

Gestart door Bart van Hoogstraten, juni 30, 2012, 10:41:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rene de Ruijter

#30
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 09, 2012, 22:25:17 PM
Ik constateer trouwens wel inmiddels dat het verschijnsel zich sterker manifesteert naarmate de lichtsterkte afneemt. Bij fel licht op het object trekt hij wel scherp maar naarmate het donkerder wordt begint hij te haperen. Enfin, 'n probleem dus wat ik nu niet opgelost krijg maar pas na terugkomst en er valt wel mee te leven tot die tijd)...
Fotografeer met een hoge ISO-waarde. Bijv, 800 bij bewolkt weer en 400 bij helder weer.
Begin met een groot diafragma oftewel  F6.3 evt.als de focus niet hapert nog te verkleinen tot F7.1 of F8.0.
Verder is het beter om in te stellen op 1 AF-punt.
Gewoon proberen :niet geschoten is altijd .........niet geschoten. :rolleye:
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Vincent Sanders

Je belichting instellen heeft volgensmij geen relatie met het scherpstellen. Oa het diafragma sluit pas nadat je hebt scherpgesteld
Gr,
Vincent Sanders

Rene de Ruijter

De snelheid van de auto-focus wordt onder andere bepaald door de beschikbare hoeveelheid licht en door de lichtsterkte van de lens.
Dus hoe meer licht we door een 500 mm lens heen kunnen krijgen in wat mindere lichtomstandigheden,hoe beter dat is voor het auto-focussen.
Diafragma en ISO zullen een positief effect op de AF kunnen hebben.

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Vincent Sanders

Tijdens het scherpstellen staat je diafragma gewoon compleet open, het kan dus geen effect hebben om hem dichter of opener te zetten. De 'iso' gaat pas werken als de sluiter omhoog is, nadat is scherpgesteld.
Gr,
Vincent Sanders

ArjenDrost †

Citaat van: Rene de Ruijter op juli 10, 2012, 22:11:24 PM
De snelheid van de auto-focus wordt onder andere bepaald door de beschikbare hoeveelheid licht en door de lichtsterkte van de lens.
Dus hoe meer licht we door een 500 mm lens heen kunnen krijgen in wat mindere lichtomstandigheden,hoe beter dat is voor het auto-focussen.
Diafragma en ISO zullen een positief effect op de AF kunnen hebben.


De iso is de 'gevoeligheid' van de sensor. De sensor heeft niks te maken met het scherpstellen en een hogere iso zal dus geen effect hebben op het scherpstellen. Het licht wat nodig is voor het scherpstellen moet idd wel door het diafragma. Maar, zoals Vincent al zegt, het diafragma gaat pas dicht bij het maken van de foto, dan is er al scherpgesteld. Dit gebeurt met open diafragma en dus ook je diafragmawaarde heeft geen invloed op het scherpstellen.


Groeten, Arjen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op juli 10, 2012, 12:29:42 PM
bart die lens heeft toch ook handmatig scherpstellen ?
gewoon meenemen. je verrekijker laat je toch ook niet thuis omdat je met de hand moet scherpstellen
verwend volk

Dat klopt en ik gebruik de autofocus nauwelijks. Voor vertrek krijg ik het probleem sowieso niet opgelost (veel te druk) dus ik ga er een paar weekjes mee observado-en in Frankrijk en Spanje en dan zie ik daarna wel. Maar het is geen lekker gevoel dat een nieuw en duur apparaat niet naar behoren werkt; ik wil het wel in orde hebben onder garantie. Na thuiskomst ga ik een middagje struinen met Alex op de Wolfheezerheide; hij heeft min of meer dezelfde combi en dan kunnen we even uitzoeken waar het probleem ligt, bij de body of de lens.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

bas waanders

Ben zelf ook in het bezit van een 550D en dat bevalt zeer goed . Ik gebruik :
de kitlens ....... goed voor allround maar verwacht geen wonderen
"vast" 50mm met tussenringen ......... werkt beter als kitlens , geeft soms verassend mooie macro's
Tamron 70-300mm met macro stand ...... fijn objectief voor op 2-3 meter . Leuke lens , redelijk goede kwaliteit voor zn 200 euro !!!

gebruik geen autofocus ! ISO waarden kun je instellen maar hoge ISO = meer ruis . Ik speel altijd met Av , zelden op "autopilot". Ik stel het diafragma zo hoog mogelijk in om meer scherptediepte te krijgen , maar dat gaat weer ten koste van je sluitertijden ..... dus spelen kan geen kwaad , schiet in RAW én hoge resolutie voor evt nabewerkingen . Voor velen is "manueel" werken een crime , maar gaandeweg leer je je camera kennen en zul je deze stand steeds meer waarderen . Ikzelf maak van elk object ( beessie ) zeker 10-20 opnames met verschillende standen , naderhand kun je selecteren en uitsnijden . Het kost je ten slotte geen filmrolletjes meer .... :-)

Focussen is en blijft altijd een crime . Ik gebruik mijn knie als statief en beweeg de camera naar het object toe met gebruik maken van de zoeker , het display is waardeloos onder goede lichtomstandigheden , alleen maar leuk voor een familiekiekje , maar niet voor macrowerk .

met vriendelijke groet , Bas Waanders
http://macro4all.wordpress.com
http://baswaanders.wordpress.com

MartijnPullen

Bart,
Kijk eens voor een macrolens naar de tokina 100 mm macro, ik heb deze al een paar jaar, goedkoper als de Canon 100mm macro en doet er niks voor onder.
In diverse Duitse testen komt ie zelfs nog beter uit de test.
Foto's die ik met dit objectief heb genomen kun je bekijken op www.fotopullen.nl onder de gallerij kiezen voor martijn, en dan mn de vlinders, insecten en libellen enz.
Leuke vlinder, libellen, of andere natuurfoto's nodig.
Kijk op www.fotopullen.nl

bas waanders

@Martijn : Ik ken persoonlijk niet veel "repro's" om het even oneerbiedig te noemen , maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn . Als blijkt dat ze zelfs beter of gelijk uit testen komen , dan is dat geweldig en scheelt ook nog in de beurs . Dus een goed advies van je ! Soms zie ikzelf door de bomen het bos niet meer :p
De tamron 70-300 die ik gebruik is ook geen canon , maar eenderde van de prijs en bijna dezelfde prestaties ! Voor het doel vind ik em geweldig , helaas ging bij mijn eerste na 3 jaar gebruik helaas de servo van de autofocus kapot , hij bleef focussen .
Voor wat betreft autofocus : aan manueel focussen wen je snel , gebruik de zoeker . Autofocus lijdt vaak aan tekortkomingen : slecht licht , wateroppervlakten , instelpunt zit ineens 1 cm naast het insect en stelt zich 6 meter verder in ...... ik vind het niet handig , behalve als je landschappen of portretten fotografeert hahaha .

hendrik.h

probleem met de autofocus al opgelost.?
gr hendrik.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: amstel op augustus 09, 2012, 21:06:52 PM
probleem met de autofocus al opgelost.?

Yes, was een rtfm-kwestie -> standaardinstelling van de body op AF is een centraal punt met een aantal punten rondom in een ovaal. Van korte afstand met weinig dingen ertussen niet zo'n probleem maar met 500 mm uit de vrije hand en een takje of 'n ander coulisse weet de camera niet wat hij moet kiezen; veraf, dichtbij, iets ertussen en dan ook nog eens de beweging van de hand erbij... Ik heb nou de AF ingesteld op alleen het centrale punt (zonder de punten in het ovaal) en dat gaat opeens een stuk anders. (hoewel ik de AF niet veel gebruik; te traag voor vogels in de verte -> beter is bursten met een lichte draai aan de handfocus en dan een bruikbaar plaatje eruit kiezen en de andere 20 weggooien).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 09, 2012, 21:26:59 PM
beter is bursten met een lichte draai aan de handfocus en dan een bruikbaar plaatje eruit kiezen en de andere 20 weggooien).

Hoeveel handen heb jij?  :rolleye:
Of gebruik je een statief?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

bas waanders

Met snel en zenuwachtig fladderende vlinders en onrustige libellen wil ik iemand wel eens een statief zien gebruiken ! Behoedzaam benaderen , geen slagschaduw veroorzaken en handmatig focussen . Hoewel ik met de 100mm macro een supersnelle autofocus heb , gebruik ik die nauwelijks . De belangrijkste factor is en blijft ...... veel geduld en een beetje mazzel , Bas

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op augustus 12, 2012, 19:57:11 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 09, 2012, 21:26:59 PM
beter is bursten met een lichte draai aan de handfocus en dan een bruikbaar plaatje eruit kiezen en de andere 20 weggooien).

Hoeveel handen heb jij?  :rolleye:
Of gebruik je een statief?

Uit de hand steun ik hem met mijn linker hand onder die beugel waarmee hij aan de black rapid vastzit. Met mijn linker duim weet ik dan aan de focus ring te draaien. Maar vaak ben je ook in een situatie dat je hem ergens op kunt leggen zoals een paaltje of op de rand van het kijkgat in een observatiehut of het portier van de auto en dan is het een stuk makkelijker.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

BramtK

Citaat van: Alex Kwak op juli 03, 2012, 11:49:40 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 03, 2012, 08:54:07 AM
Ik lag vannacht wakker van het totale gewicht van de combi; 550-body + 150-500-lens wegen samen 2310 gram. Hoelang kun je zoiets om je nek hebben? (thuis maak ik al wandelingen van 2 tot 4 uur, op vakantie vaak nog veel langer. Is dat vol te houden met zo'n gewicht? (+ nog een verrekijker erbij van 650 gram zit ik op een kilo of 3). Op vakantie heb ik er dan meestal ook nog een rugzak met proviand en een schoudertas met vogelboek bij). Hoe doen jullie dit?

Ik heb uren door Gambia gesjouwd met de 60D + 150-500mm en een verrekijker, en met rugzak. Zonder problemen mede dankzij de schouderband van BlackRapid (http://www.cameratools.nl/blackrapid/). Exacte type kan ik nog wel opzoeken. Echt een geweldige uitvinding zo'n band!

Op jouw advies, Alex, op de valreep de Blackrapid RS7 gekocht voor een paar dagen Zwitserse Alpen. Ik wist dat ik zoiets nodig had en dit is het: heel goed bevallen. Geen probleem om uren met de camera rond te lopen en continu paraat. Bedankt! ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Alex Kwak

Citaat van: BramtK op augustus 15, 2012, 09:39:22 AM
Op jouw advies, Alex, op de valreep de Blackrapid RS7 gekocht voor een paar dagen Zwitserse Alpen. Ik wist dat ik zoiets nodig had en dit is het: heel goed bevallen. Geen probleem om uren met de camera rond te lopen en continu paraat. Bedankt! ;)

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op augustus 15, 2012, 16:51:16 PM
Citaat van: BramtK op augustus 15, 2012, 09:39:22 AM
Op jouw advies, Alex, op de valreep de Blackrapid RS7 gekocht voor een paar dagen Zwitserse Alpen. Ik wist dat ik zoiets nodig had en dit is het: heel goed bevallen. Geen probleem om uren met de camera rond te lopen en continu paraat. Bedankt! ;)

:duim:

Waarvoor ook mijn dank, Alex -> i-de-aal!!! (uren struinen zonder gedoe of vermoeidheid!).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/