Objectief advies gevraagd lens

Gestart door Bart van Hoogstraten, juni 30, 2012, 10:41:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Beste forumvrienden,

Ik wil voor vertrek op verkanzie graag overstappen op SLR en mijn keuze is gevallen op de Canon EOS 550 D. Maar nu de lens nog en ik word duizelig van alle reviews op internet... Ik zit graag achter vogels aan maar mijn natuurstudie is nogal versnipperd dus ik lig ook regelmatig op de grond om dichtbij-opnames te maken van planten, insecten, herpeto's, etc. en ben eigenlijk niet van plan om de hele tijd lenzen te wisselen. Wat is een goede en betaalbare all-round lens? Ik was zelf aan het denken aan deze lens. Iemand daar een mening over? Graag jullie tips en/of adviezen.

Alvast hartelijke dank!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Sanders

Voor de insecten zou ik toch een macrolens aanschaffen. Een vlinder zal misschien nog wel gaan met die lens, maar kleiner wordt al moeilijker.
Gr,
Vincent Sanders

Aad G.

#2
Ik zag pas bij de mediamarkt de Nikkor 70-300 lens in de 'aanbiedingbakken' liggen.
Nu weet ik helaas niet meer of dit nog goedkoper was  dan op de website,maar gaat om deze :http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/NIKON-70-300mm-f-4.5-5.6G-AF-S-VR-NIKKOR,10259,350655,193827.html
Ik heb er zelf een Nikon D90 bij en die combinatie bevalt mij prima.
Ik heb ook nog een sigma105mm macro-lens liggen,maar moet zeggen,dat de Nikkor-lens daar eigenlijk helemaal niet voor onder doet,je hebt alleen een wat groterer scherpstelafstand.
Dus why not :

;)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 30, 2012, 10:41:11 AM
Ik was zelf aan het denken aan deze lens. Iemand daar een mening over? Graag jullie tips en/of adviezen.

Beetje hom noch kuit vrees ik.
Enerzijds geen macro-lens, anderzijds geen lens om leuk vogeltjes mee te fotograferen.
Wil je beide doen moet je budget omhoog en is dit een mooie keus voor het tele-objectief. En dan ontkom je niet aan het lenzen wisselen voor de macro's. Of je neemt daarvoor een klein compact-cameraatje mee.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op juli 01, 2012, 14:48:05 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 30, 2012, 10:41:11 AM
Ik was zelf aan het denken aan deze lens. Iemand daar een mening over? Graag jullie tips en/of adviezen.

Beetje hom noch kuit vrees ik.
Enerzijds geen macro-lens, anderzijds geen lens om leuk vogeltjes mee te fotograferen.
Wil je beide doen moet je budget omhoog en is dit een mooie keus voor het tele-objectief. En dan ontkom je niet aan het lenzen wisselen voor de macro's. Of je neemt daarvoor een klein compact-cameraatje mee.

Beetje boven het beoogde budget maar misschien wel verstandiger dan alweer desinvesteren (huidige camera was miskoop; Lumix FZ100 en net na de garantietijd onbetrouwbaar geworden bovendien). Ik denk dat dit het gaat worden Alex en dan spaar ik gewoon door voor een leuke macrolens voor de volgende verkanzie. Tot die tijd schiet ik mijn macrootjes wel met de Lumix FZ 30 van mijn vrouw. Bedankt!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 01, 2012, 15:13:59 PM
Beetje boven het beoogde budget maar misschien wel verstandiger dan alweer desinvesteren

Helemaal eens!

Alvast wat lekkermakertjes  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

 :blink:
(als het meezit ga ik met de kerst ook weer)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Euh... Alex, over desinvesteringen gesproken... Twee maal naar The Gambia en dan niet naar Tendaba geweest??? Schaam je!!! ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 01, 2012, 16:34:59 PM
Euh... Alex, over desinvesteringen gesproken... Twee maal naar The Gambia en dan niet naar Tendaba geweest??? Schaam je!!! ;)

Haha, ja dat komt er van als je een strandvakantie probeert te combineren met een vogelvakantie...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wijnands

Wat betaalbaar en allround betreft ben ik nog steeds onder de indruk van dat cameraatje van marleen. Weet niet precies wat het was maar meer dan 60 euro zal het niet gekost hebben en ze maakt er door de kijker platen mee die goed genoeg zijn om een waarneming te bevestigen en uit de vrije hand kan ze korstmos identificatieplaatjes maken.

Spiegelreflex.. Ik zou een instap model uit de vorige serie namen, Canon 550d, nikon's D3100, kijk wat goedkoop is en lekker in de hand ligt.

Voor vogels is de Sigma 150-500 de budget knaller. Voor insecten.. Tamron's 90mm f2.8 macro is veel 2e hands te vinden en eigenlijk onverslaanbaar voor die prijs. Lekkere rugzak erbij, pakje optech regenhoezen en een 1 poot van calumet's eigen merk en je hebt voor relatief weinig geld een bruikbare set.
Zelf schiet ik overigens met een Nikon D300, Sigma 150-500 en tokina 100mm macro.
Groeten,
Jeroen Wijnands

Bart van Hoogstraten

Mijn keuze was om die rede al gevallen op de EOS 550 D van digitalstreet (body voor slechts € 477,-). Vast elders nog wel goedkoper te krijgen maar ze hebben een filiaal vlak in de buurt (vind ik toch meer geruststellend als er een balie is waar je met je vuist op kunt slaan als het niet goed is). Die combineer ik inderdaad met die Sigma 150-500 van Alex. Voor een macrolensje moet ik even verder sparen maar wijk ik zolang uit naar de compactcamera van mijn vrouw.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Antonie Blom

Helaas is er inderdaad geen goede lens voor zowel macro als telewerk. Nu moet ik zeggen dat voor vlinders en libellen de Canon 300mm f4.0 in combinatie met een 1.4x extender hele leuke foto's op kan leveren (beetje croppen en een icarusblauwtje staat redelijk beeldvullend op de foto) en ook voor vogels is dit helemaal geen verkeerde combinatie. Er is slechts 1 groot nadeel, het prijskaartje dat er aan hangt.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

wijnands

#14
Ja, zo ken ik ook nog wel een paar mooie lenzen. De canon 100-400 bijv.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 02, 2012, 13:30:15 PM
Mijn keuze was om die rede al gevallen op de EOS 550 D van digitalstreet (body voor slechts € 477,-). Vast elders nog wel goedkoper te krijgen maar ze hebben een filiaal vlak in de buurt (vind ik toch meer geruststellend als er een balie is waar je met je vuist op kunt slaan als het niet goed is). Die combineer ik inderdaad met die Sigma 150-500 van Alex.

Als je die sigma nieuw gaat halen test 'm dan in de winkel. Ik had meteen een goeie te pakken . Verder, altijd die zonnekap erop! Ding heeft 't nodig en het beschermt goed. Mocht je nog een uv filter willen ga dan ff op ebay kijken, ik kocht daar een HOYA 86mm HMC voor 55 euro inc. bezorgen. In de Nederlandse winkels betaal je het dubbele!
Groeten,
Jeroen Wijnands

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 02, 2012, 13:30:15 PM
Mijn keuze was om die rede al gevallen op de EOS 550 D van digitalstreet (body voor slechts € 477,-). Vast elders nog wel goedkoper te krijgen maar ze hebben een filiaal vlak in de buurt (vind ik toch meer geruststellend als er een balie is waar je met je vuist op kunt slaan als het niet goed is). Die combineer ik inderdaad met die Sigma 150-500 van Alex. Voor een macrolensje moet ik even verder sparen maar wijk ik zolang uit naar de compactcamera van mijn vrouw.

De 550D is bij Cameratools op 2 euro na dezelfde prijs. Zou je de set op 1 adres kunnen kopen. Cameratools heeft ook een (goede) echte winkel.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op juli 02, 2012, 18:53:53 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 02, 2012, 13:30:15 PM
Mijn keuze was om die rede al gevallen op de EOS 550 D van digitalstreet (body voor slechts € 477,-). Vast elders nog wel goedkoper te krijgen maar ze hebben een filiaal vlak in de buurt (vind ik toch meer geruststellend als er een balie is waar je met je vuist op kunt slaan als het niet goed is). Die combineer ik inderdaad met die Sigma 150-500 van Alex. Voor een macrolensje moet ik even verder sparen maar wijk ik zolang uit naar de compactcamera van mijn vrouw.

De 550D is bij Cameratools op 2 euro na dezelfde prijs. Zou je de set op 1 adres kunnen kopen. Cameratools heeft ook een (goede) echte winkel.

Dat zag ik maar ze hebben hem niet op voorraad.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Ik lag vannacht wakker van het totale gewicht van de combi; 550-body + 150-500-lens wegen samen 2310 gram. Hoelang kun je zoiets om je nek hebben? (thuis maak ik al wandelingen van 2 tot 4 uur, op vakantie vaak nog veel langer. Is dat vol te houden met zo'n gewicht? (+ nog een verrekijker erbij van 650 gram zit ik op een kilo of 3). Op vakantie heb ik er dan meestal ook nog een rugzak met proviand en een schoudertas met vogelboek bij). Hoe doen jullie dit?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

snwja3

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 03, 2012, 08:54:07 AM
Ik lag vannacht wakker van het totale gewicht van de combi; 550-body + 150-500-lens wegen samen 2310 gram. Hoelang kun je zoiets om je nek hebben? (thuis maak ik al wandelingen van 2 tot 4 uur, op vakantie vaak nog veel langer. Is dat vol te houden met zo'n gewicht? (+ nog een verrekijker erbij van 650 gram zit ik op een kilo of 3). Op vakantie heb ik er dan meestal ook nog een rugzak met proviand en een schoudertas met vogelboek bij). Hoe doen jullie dit?

Bart, ik heb al heel wat uren met zo'n combinatie door het veld gesjouwd (met band om de rechterschouder). Goed te doen, ik kon er ook goed mee uit de hand fotograferen.
Als ik jouw foto zie, ben je veel atletischer/gespierder dan ik, dus moet je gaan lukken .....  ;)

ps. je hebt tegenwoordig een hele mooie nieuwe schouderband (moet hem zelf nog kopen, maar fotografen die ik ermee zie zijn erg positief!), daarmee moet het echt gemakkelijk zijn. Camera is dan ook makkelijk met een zwaai in positie te brengen.
Wietze Janse

Bart van Hoogstraten

Citaat van: snwja3 op juli 03, 2012, 09:06:31 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 03, 2012, 08:54:07 AM
Ik lag vannacht wakker van het totale gewicht van de combi; 550-body + 150-500-lens wegen samen 2310 gram. Hoelang kun je zoiets om je nek hebben? (thuis maak ik al wandelingen van 2 tot 4 uur, op vakantie vaak nog veel langer. Is dat vol te houden met zo'n gewicht? (+ nog een verrekijker erbij van 650 gram zit ik op een kilo of 3). Op vakantie heb ik er dan meestal ook nog een rugzak met proviand en een schoudertas met vogelboek bij). Hoe doen jullie dit?

Bart, ik heb al heel wat uren met zo'n combinatie door het veld gesjouwd (met band om de rechterschouder). Goed te doen, ik kon er ook goed mee uit de hand fotograferen.
Als ik jouw foto zie, ben je veel atletischer/gespierder dan ik, dus moet je gaan lukken .....  ;)

ps. je hebt tegenwoordig een hele mooie nieuwe schouderband (moet hem zelf nog kopen, maar fotografen die ik ermee zie zijn erg positief!), daarmee moet het echt gemakkelijk zijn. Camera is dan ook makkelijk met een zwaai in positie te brengen.

Okay Wietze,

Ik ben om; heb de lens net besteld en de body ga ik vrijdag ophalen. Heb je misschien wat meer info over die schouderband voor me?

Bedankt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

G.Eding

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 03, 2012, 09:40:49 AM
Citaat van: snwja3 op juli 03, 2012, 09:06:31 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 03, 2012, 08:54:07 AM
Ik lag vannacht wakker van het totale gewicht van de combi; 550-body + 150-500-lens wegen samen 2310 gram. Hoelang kun je zoiets om je nek hebben? (thuis maak ik al wandelingen van 2 tot 4 uur, op vakantie vaak nog veel langer. Is dat vol te houden met zo'n gewicht? (+ nog een verrekijker erbij van 650 gram zit ik op een kilo of 3). Op vakantie heb ik er dan meestal ook nog een rugzak met proviand en een schoudertas met vogelboek bij). Hoe doen jullie dit?

Bart, ik heb al heel wat uren met zo'n combinatie door het veld gesjouwd (met band om de rechterschouder). Goed te doen, ik kon er ook goed mee uit de hand fotograferen.
Als ik jouw foto zie, ben je veel atletischer/gespierder dan ik, dus moet je gaan lukken .....  ;)

ps. je hebt tegenwoordig een hele mooie nieuwe schouderband (moet hem zelf nog kopen, maar fotografen die ik ermee zie zijn erg positief!), daarmee moet het echt gemakkelijk zijn. Camera is dan ook makkelijk met een zwaai in positie te brengen.

Okay Wietze,

Ik ben om; heb de lens net besteld en de body ga ik vrijdag ophalen. Heb je misschien wat meer info over die schouderband voor me?

Bedankt!

Hoi ik zag net dat je al meer info had gevonden over dezelfde lens die ik heb, en ik las dat je ook regelmatig van dichtbij fotografeerd. nou dat gaat echt niet met deze lens! ik moet zeker een meter of 3 van het onderwerp afstand houden om een knappe scherpte te krijgen!

Alex Kwak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juli 03, 2012, 08:54:07 AM
Ik lag vannacht wakker van het totale gewicht van de combi; 550-body + 150-500-lens wegen samen 2310 gram. Hoelang kun je zoiets om je nek hebben? (thuis maak ik al wandelingen van 2 tot 4 uur, op vakantie vaak nog veel langer. Is dat vol te houden met zo'n gewicht? (+ nog een verrekijker erbij van 650 gram zit ik op een kilo of 3). Op vakantie heb ik er dan meestal ook nog een rugzak met proviand en een schoudertas met vogelboek bij). Hoe doen jullie dit?

Ik heb uren door Gambia gesjouwd met de 60D + 150-500mm en een verrekijker, en met rugzak. Zonder problemen mede dankzij de schouderband van BlackRapid (http://www.cameratools.nl/blackrapid/). Exacte type kan ik nog wel opzoeken. Echt een geweldige uitvinding zo'n band!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Hoi Iedereen,

Ik constateer dat mijn combi van de 550 d met de sigma 150-500 problemen heeft met de autofocus. Bij 150 niet maar naarmate ik verder inzoom wordt het steeds onbetrouwbaarder (moet ik regelmatig opnieuw auto-focussen voordat hij hem echt scherp heeft). Bij maximale inzoom weigert hij zelfs volledig (dan blijft hij hangen in een ratelend geluid en trekt hij niet meer scherp. Is dat normaal of heb ik een probleem waarmee ik terug moet naar de leverancier? Op zich niet zo'n probleem want veel gebruik ik de autofocus niet maar het is geen lekker gevoel als ik een nieuw apparaat heb wat niet naar behoren werkt.

Graag jullie reactie en alvast bedankt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

Ik herken dat probleem niet met een 60D. Auto-focus heeft het soms moeilijk in lastige situaties (vogeltje bevindt zich net een paar meter voor een rietkraag, dan wil de autofocus heel graag die rietkraag scherp zetten), maar en ratelend geluid heb ik nog nooit gehad.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

K*DT!!! Dat krijg ik dus niet meer voor mekaar voor vertrek! Na de verkansie dan maar...  :'(
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

DOA-garantie? Omruilen bij Cameratools?

-edit- Zie dat ik nu niet op voorraad is bij cameratools  :(
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op juli 09, 2012, 22:16:33 PM
DOA-garantie? Omruilen bij Cameratools?

Jahaa, maar waar ligt het aan? Body of lens? Lens is van Cameratools maar daar was de body uitverkocht en die heb ik dus bij Digitalstreet gekocht (waar moet ik naartoe? [En ik krijg een oplossing sowieso niet meer ingepland voor vertrek]). Ik constateer trouwens wel inmiddels dat het verschijnsel zich sterker manifesteert naarmate de lichtsterkte afneemt. Bij fel licht op het object trekt hij wel scherp maar naarmate het donkerder wordt begint hij te haperen. Enfin, 'n probleem dus wat ik nu niet opgelost krijg maar pas na terugkomst en er valt wel mee te leven tot die tijd)...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

 :'(

Na je vakantie dan maar eens met mijn toestel/lens gaan combineren
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Alex Kwak op juli 10, 2012, 11:44:43 AM
:'(

Na je vakantie dan maar eens met mijn toestel/lens gaan combineren

Goed plan! Tot over een week of 4 op de Wolfheezerhei dan!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

bart die lens heeft toch ook handmatig scherpstellen ?
gewoon meenemen. je verrekijker laat je toch ook niet thuis omdat je met de hand moet scherpstellen
verwend volk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0