Panorpa vulgaris?

Gestart door Niek van Wijk, juli 01, 2012, 10:23:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik hoop niet jullie te gaan vervelen met mijn schorpioenvliegen maar ik ben wat aan het oefenen met de determinatie ervan. Ik fotografeerde deze vandaag in onze tuin - het kwiekt er daar nu van - in Putte, NB. Volgens mij een P. vulgaris vrouwtje. Op de tweede, niet zo bedoelde foto is duidelijk te zien dat ze vier vleugels heeft.

Met vriendelijke groeten, Niek

Arp

#1
Ha Niek,

Citaat van: Niek van Wijk op juli 01, 2012, 10:23:52 AM
Ik hoop niet jullie te gaan vervelen met mijn schorpioenvliegen maar ik ben wat aan het oefenen met de determinatie ervan.
Leuk - vooral lekker doorgaan  :blink:

Citaat van: Niek van Wijk op juli 01, 2012, 10:23:52 AM
Volgens mij een P. vulgaris vrouwtje.
:wrong: Een veel voorkomende vergissing - dit is een zwaar getekende germanica

Dit is een dame dus je hebt inderdaad geen houvast aan de hypovalven op de staarttang of aan andere mannelijke kenmerken (notaalorgaan, vorm laatste lichaamssegmenten) en moet het dus met de vleugeltekening doen. Altijd hachelijker.

Belangrijk: Het verhaal van de brede basaalvlek (o.a. hier, hier, hier en hier - let op, al wat oudere stukjes) is bedoeld om vulgaris/communis uit elkaar te houden omdat die op basis van de rest van de vleugeltekening en zelfs op basis van het genitaal (!) anders bijna niet te doen zijn.

Maar germanica en theoretsich ook cognata kunnen ook een grotere basaalvlek hebben. Je moet dus naar het hele patroon kijken.

Om de zwaar getekende germanica van vulgaris te onderscheiden heb ik al eens wat opgeschreven op een Duits forum (hier) en op een Engels forum (hier en de volgende pagina), maar ben nog niet helemaal gelukkig met de formulering, duidelijkheid en zekerheid - dus met een slag om de arm.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Alweer bedankt voor je uitgebreide uitleg, wat een tijd steek je daarin! Er stonden veel voor mij nieuwe links in die ik meteen weer aan mijn bestanden toevoegde. En ik va verder met het fotograferen van Panorpa´s, eens moet ik het toch een beetje onder de knie krijgen.

Met vriendelijke groeten, Niek