Gal op geel walstro

Gestart door wouterbosgra, juni 29, 2012, 10:58:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Eergisteren een gal op geel walstro gevonden. De DvL volgt in de sleutel een wat lastige route, waarbij je al snel moet kiezen of de gal door galmuggen gevormd is, of door bladvlooien, tripsen of galmijten. Dat is in dit geval nog niet zo makkelijk te zien, dus vanaf hier probeer ik beide varianten uit. De soort die qua beschrijving (en afbeelding!) het beste klopt is de walstrobladvlo. Maar ik kan op wrn.nl en het internet nergens een foto van de gal vinden om beter te checken. Iemand van jullie ervaring met de soort of een idee wat het is? De blaadjes zijn duidelijk klein gebleven en zitten dicht op elkaar. De gallen zijn ongeveer 8mm in diameter. De blaadjes zijn deels geel verkleurd, deel verdord/bruin, deels gewoon nog fris groen. Graag jullie hulp!

PS ik heb de hele plant mee naar huis genomen en kan dus eea checken onder de binoc. Maar ik wacht daar nog even mee, omdat ik dan de gal kapot maak...

Margreet Kwh

Hallo Wouter,

misschien is er sprake van vergroening van de bloemen; dan zou het kunnen gaan om  bladluizen, Hydaphias helvetica, de Geel walstrotopluis.
Maar ik ben niet zeker.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven