Riccia fluitans in het wild?

Gestart door AGeertsma86, juni 28, 2012, 20:04:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

AGeertsma86

Als aquariumbezitter ken ik een groot aantal waterplanten die allemaal exoten zijn hier in NL. Nou kwam ik vandaag een matje riccia fluitans tegen in de vaart van Waskemeer, en als amazone blackwater biotoop aquarium bezitter schrok ik hier nogal van... Ik heb het er uit gevist en weet 100% zeker dat het om hetzelfde plantje gaat wat aan de andere kant van de wereld hoort te groeien.

Maargoed, moet ik ook een melding ergens achterlaten? Dit plantje is een potentiƫle plaag, aangezien het absurd snel uitzaait en min of meer winterhard is.

Melchior van Tweel

Riccia fluitans is een inheems mos. Ik zal dit topic verplaatsen naar het mossenforum.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Ton van Haaren

R. fluitans is zelfs vrij algemeen en ik ken een aantal wateren waar ze soms bijna 100% bedekkend is, ofschoon ik ze meestal in beperkte mate vindt. Ik kom ze vooral tegen in allerlei stilstaande wateren, doch vooral niet al te organisch belast dwz de betere wateren.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Datura

Dus: goed dat je een vermeende exoot meteen meldt  :duim: , maar geen paniek, de soort is gewoon inheems (en heeft dus een zeer groot wereldareaal). Ik kan me voorstellen dat de soort met trekkende watervogels meelift en zo relatief gemakkelijk alle werelddelen kan koloniseren.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

AGeertsma86


wijnands

Als ik zie hoe het aan m'n vingers blijft plakken dan moet meeliften met een eend geen enkel probleem zijn
Groeten,
Jeroen Wijnands