Johan,
Allereerst wil ik zeker niet zeggen dat ik denk dat je wat anders gezien hebt! Alleen maakte ik uit je eerste bericht op dat je alleen op dingen als de kleur van het pterostigma was afgegaan en dat vond ik een eng idee:
"
Afgelopen weekend zag ik een tengere pantserjuffer, duidelijk herkenbaar aan de kleur van de pterostigma"
Ja die lichte randaders zijn behoorlijk typisch voor Tengere. Maar ja, ik heb dus ook vaak genoeg sponsa's (of foto's ervan) gezien die zulke randaders hadden (of gewoon lichte randjes in de pterostigma's zelf?). Vaak gaat het dan om individuen waarvan de pterostigma's nog niet helemaal zijn uitgekleurd.
Het hebben van donkere pterostigma's sluit inderdaad de Houtpantserjuffer uit, en het ontbreken van het donkere 'schiereilandje' natuurlijk ook. Alleen op basis van de lichte randjes van de pterostigma's mag je m.i. de gewone en tang niet uitlsuiten, maar dat kan dus wel met de kleur van het achterhoofd.
Voor wat betreft de achterlijfsaanhangselen, die zijn inderdaad vaak licht bij virens. Mooi voorbeeld van Andre den Ouden:
http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=295727Of ze donker worden als het diertje uitkleurt weet ik niet maar het zou heel goed kunnen, hoewel poten en achterlijfsaanhangselen bij de meeste soorten de eerste dingen zijn die uitkleuren. Ik moet bekennen dat ik er nooit echt op gelet heb, uitgekleurde virensen herken ik aan de berijping (ontbreekt op s2), aan de afmetingen (veel kleiner dan de andere deels berijpte soorten dryas en sponsa) en aan het tweekleurig achterhoofd. Maar ik zal er zeker eens op letten, conclusies volgen later dit jaar!
Tenslotte op je vraag: "
Of is het zowiezo al raar dat een pantserjuffer wel al een uitgekleurd pterostigma heeft, maar het lichaam nog groen geel is (bij een mannetje)"
Nee dat is niet raar hoor. Pterostigma's kleuren vaak al binnen de eerste paar uur uit, de kleur op het borststuk en achterlijf kan dagen duren.