Sonogram van vleermuizen

Gestart door lammert59, juni 28, 2012, 19:12:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

lammert59

Dit sonogram is in het Diemerpark gemaakt.
Het waren twee grote vleermuizen die al ruzie maakend vlak voor de microfoon langsvlogen.
Het waren opvallend grote vleermuizen, spreeuwgrootte.
Kan iemand aan de hand van het sonogram de soort determineren ?

Bij voorbaat dank.

Rob Koelman

Grote vleermuis met pulsen met piekfrequentie gemiddeld iets boven de 25 kHz -> laatvlieger. De typische vorm van de pulsen is niet goed te zien, daarvoor moet je meer inzoomen.

Er is een speciale cursus batsound (door de Zoogdiervereniging). Hierop leer je de basiskennis m.b.t. het analyseren van vleermuisgeluiden.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging


Met vriendelijke groet, Rob

lammert59

Bedankt Rob,
Inderdaad om naast het vogelen iets aan vleermuizen te gaan doen, je ziet alleen aan de grootte dat er meerdere soorten rondvliegen.
Ik heb het 'roepje' ingezoomd en bijgevoegd.
De serie roepjes eindigd met een soort razendsnelle triller die ik ook heb bijgevoegd, is dat misschien nog een kenmerk voor de laatvlieger ?
Groet Lammert

Rob Koelman

Opname is niet echt haarscherp, maar ik ga nog altijd uit van laatvlieger.

Die 'triller' is een zgn. vangstbuzz. Die hebben alle vleermuizen. Daarbij wordt met behulp van een snelle serie korte pulsen 'ingezoomd' op een (potentiƫle) prooi...


Rob Koelman
Zoogdierverenigng
Met vriendelijke groet, Rob

lammert59

Voor mezelf hou ik het dan op de Laatvlieger, hedenavond weer zo'n 10 exx gezien, zonder uitzondering fouragerend in de toppen van hoge populieren, blijven soms als een kolibrie in de top hangen, fraai om te zien.
Die potentiƫle prooi was dan de rivaal, ze waren echt aan het knokken zo te zien !!
In zo'n klein berichtje veel geleerd
Nogmaals bedankt Rob.
Lammert