Onbekende zweefvliegachtige

Gestart door Rinie van Reenen, februari 05, 2007, 14:44:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Dag allen,

Op bijgaande foto staat een zweefvliegachtige (hij lijkt uiterlijk op een zweefvlieg, maar in mijn herinnering vloog hij niet echt als een zweefvlieg, maar dat weet ik niet zeker), die ik afgelopen zaterdag op de Grebbeberg zag. Het insekt heb ik nog nooit gezien (en ook nog nooit zo vroeg een zweefvlieg, dat maakt het extra interessant), en ik vind het wat lastig te weten waar ik zou kunnen opzoeken wat het is. Dus daarom mijn vraag: herkent iemand het beestje?
Alvast bedankt!
Groet, Rinie van Reenen

Robert Heemskerk

Het is de Pyjamazweefvlieg - Episyrphus balteatus te herkennen aan zijn pyjama  :gap:  

Rinie van Reenen

Bedankt! Da's een snelle, eenduidige reactie!
Vraagje: 3 feb. lijkt me vroeg voor zo'n beest, of niet?
Groet, Rinie van Reenen

Robert Heemskerk

Sorry Rinie voor mijn beknopte antwoord.

Pyjama zweefvliegen worden zolang het niet al te koud is nog wel gezien in de winter.
Ik weet niet zeker of deze zweefvliegsoort ook werkelijk overwinterd?
Dat kan iemand anders mogelijk bevestigen.

Het is natuurlijk wel leuk om zoiets in de winterdagen tegen te komen!

Deze zweefvlieg is vrij goed herkenbaar qua soort, als je ze een paar keer gezien hebt dan zul je ze snel kunnen onderscheiden.

Andere soorten zweefvliegen kunnen veel lastiger zijn en om je een idee te geven wat een zweefvlieg nu een zweefvlieg maakt, verwijs ik je even door naar de prachtige site van Hans Arentsen 'De gardensafari';

http://www.gardensafari.net/dutch/zweefvliegen.htm

Mark van Veen

Deze zweefvlieg overwintert inderdaad ook als volwassen vlieg (en als larve). Op het forum zijn ook al foto's van E. auricollis en E. tenax langsgekomen. Die overwinteren ook mede als volwassen vlieg.
groet,

Mark van Veen

Rinie van Reenen

Bedankt, ook voor je uitgebreidere antwoord! En ook voor de link naar de tuinsafari; nuttige site!
Ja, de volgende keer dat ik het beestje ziet zal ik het direct herkennen, dat lijkt niet erg moeilijk...
Na het beestje ingevoerd te hebben, zag ik dat op waarneming.nl ook in de maand januari best wel waarnemingen ervan gedaan zijn - mijn waarneming was dus niet bepaald uitzonderlijk. Ik zag diezelfde dag (afgelopen zaterdag) ook een Aardhommel (dat was naar mijn beleving verre van gewoon), een Dagpauwoog en een Kleine Vos; dus dan krijg je het idee dat deze Pyjamazweefvlieg in het rijtje past (dat doet het natuurlijk ook wel een beetje, maar wat minder opmerkelijk).

Wat me overigens pas op de foto opviel (door goede macro-functie van het toestel kun je daar het beestje veel beter bekijken dan in de werkelijkheid): de schitterende vleugel, die erg lijkt op een glas-in-lood-raam (of, beter: een glas-in-lood-raam lijkt aardig op een zweefvliegvleugel). Vooral dat ene ingekleurde 'vakje' vooraan de vleugel. Zelfs (soms: juist) op micro-formaat is Gods schepping ontroerend mooi!
Groet, Rinie van Reenen

Robert Heemskerk

Citeereen glas-in-lood-raam lijkt aardig op een zweefvliegvleugel). Vooral dat ene ingekleurde 'vakje' vooraan de vleugel. Zelfs (soms: juist) op micro-formaat is Gods schepping ontroerend mooi!
zo'n opvallend gekleurde vlek wordt ook wel Pterostigma genoemd.

Het pterostigma is een cel (soms meerdere cellen) in de vleugels van een insect die verdikt en gekleurd is en duidelijk opvalt tegenover de andere vleugelcellen.

Dit kan soms een karakteristiek kenmerk van een vlieg zijn waaraan je deze (onder andere) kunt herkennen - determineren..

Niet alleen bij sommige vliegensoorten kun je dit mooi zien maar ik denk dan ook aan bepaalde libellensoorten!

Zo'n microwereld is een wereld opzichzelf, pas maar op! je kunt er in verdwalen  :gap:

Rinie van Reenen

Opnieuw bedankt voor de info!
Ik denk dat ik me maar op zekere afstand houd ;). 't Is erg mooi om ernaar te kijken, maar meer dan af en toe een beestje determineren moet ik maar niet doen, 't kost natuurlijk veel tijd om er een klein beetje in te komen...
Groet, Rinie van Reenen