korstzwam of schimmel?

Gestart door ans, februari 05, 2007, 14:04:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

ans

Kan iemand me vertellen wat op dit plaatje is te zien?
Dit rottend loofboomstammetje vond ik enige dagen geleden in het bos.
Mij is verteld dat het de peniophora incarnata ( oranje korst- of schorszwam) of de schizopora flavipora ( abrikozen buisjeszwam) zou zijn.
M.d. Ans.

mcbud

#1
Op de link hieronder een plaatje van de Oranjerode Schorszwam en de Twijgkorstzwam

Peniophora incarnata

Eerlijk gezegd  lijkt jouw foto het meest op het plaatje van de Twijgkorstzwam (Stereum ochrceoflavum). Maar ik weet niet of de determinaties op Zeelandnet goed zijn.

Misschien dat Corrie hier iets meer definitiefs over kan zeggen.

vr gr, marc

Corryabbink

CiteerMij is verteld dat het de peniophora incarnata ( oranje korst- of schorszwam) of de schizopora flavipora ( abrikozen buisjeszwam) zou zijn.
M.d. Ans.
Dat zijn 2 heel verschillende soorten.
De Abrikozenbuisjeszwam(Schizopora flavipora) heeft duidelijk hele kleine gaatjes op het oppervlak en de Oranjerode schorszwam een soort wratjes.

Voor een zeker antwoord zou ik het oppervlak van de zwam beter moeten kunnen bekijken. Misschien is het mogelijk te croppen zodat de structuur van het oppervlak beter te zien is.

De Twijgkorstzwam zie ik zo nog niet in deze foto daar die vaak hoedvorming vertoont.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ans

Marc en Conny,
ik denk dat het niet de oranjerode schorszwam en ook niet de twijgkorstzwam is.
Met croppen ben ik niet bekend. Ik heb gelezen dat er eenvoudige beeldbewerkingsprogramma's te downloaden zijn ( XNVieuw? birdpix?)
Mogelijk kan iemand mij hierover meer vertellen.

Ik heb de foto ingezoomd en kom tot onderstaand resultaat.
Tevens ontdekte ik op de tak ook nog zeer kleine " waaierachtige figuurtjes" die mij nieuwgierig hebben gemaakt; ze zijn te zien op de tweede foto.
Wie kan mij meer vertellen?
M.d. Ans.

ans

Ingezoomde foto:

Corryabbink

#5
Dag Ans,
Voor zover ik het kan bekijken heeft deze zwam stekeltjes i.p.v. poriën.
Dan kom je bij Raspzwam(Steccherinum) terecht. Dat is niet alleen een korstvormer maar deze vormt ook vaak hoedjes hetgeen ik op de foto meen te zien. Waarschijnlijk betreft het dan de Roze raspzwam(Steccherinum ochraceum). Die soort heeft een dubbelganger zodat het zonder mic. onderzoek nooit helemaal zeker is.
De soort wordt vaak op rottende stammetjes aangetroffen meest beuk.

Mocht ik niet goed zitten met de stekeltjes dan hoor ik het wel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Geert-Jan Kroon

#6
CiteerMarc en Conny,
ik denk dat het niet de oranjerode schorszwam en ook niet de twijgkorstzwam is.
Met croppen ben ik niet bekend. Ik heb gelezen dat er eenvoudige beeldbewerkingsprogramma's te downloaden zijn ( XNVieuw? birdpix?)
Mogelijk kan iemand mij hierover meer vertellen.

Ik heb de foto ingezoomd en kom tot onderstaand resultaat.
Tevens ontdekte ik op de tak ook nog zeer kleine " waaierachtige figuurtjes" die mij nieuwgierig hebben gemaakt; ze zijn te zien op de tweede foto.
Wie kan mij meer vertellen?
M.d. Ans.
Birdpix is een vogelsite ^_^

Ik gebruik meestal Corel Paint Shop Pro 11

Maar voor de beginnende fotobewerker is Irfanview een heel mooi programmaatje.

Klik
Groet,

Geert-Jan Kroon

wim veraghtert

Roze raspzwam lijkt me zeker correct.

Die waaierachtige dingen doen me denken aan Harig dwergoortje - Resupinatus applicatus.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Arno van Stipdonk

CiteerRoze raspzwam lijkt me zeker correct.

Die waaierachtige dingen doen me denken aan Harig dwergoortje - Resupinatus applicatus.

Groetjes,
Wim
Lijkt me ook de Roze raspzwam. Corry, welke soort bedoel je als dubbelganger?

De kleine waaiertjes doen me ook denken aan Harig dwergoortje.

Corryabbink

#9
CiteerLijkt me ook de Roze raspzwam. Corry, welke soort bedoel je als dubbelganger?

In Vermeulen wordt Steccherinum subcrinale(Peck)Ryv. genoemd als dubbelganger maar die heeft hyfen zonder gespen. Van die soort kan ik verder niets vinden in onze literatuur.

Verder treedt er nogal eens verwarring op met Steccherinum bourdotii en Steccherinum robustus.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

In de Standaarlijst staat idd een soort Steccherinum ochraceum s.l.
Dit is voor S. ochraceum, S. bourdottii en S. robustius omdat deze dus nogal eens door elkaar gehaald kunnen worden.
In de GB staat ook dat de Roze raspzwam waarschijnlijk vaak verward wordt met S. bourdotii en dus misschien wel (vrij) zeldzaam is. S. ochraceum is kleiner en vaker hoedvormig dan S. bourdotii en heeft kleinere sporen.
Dus weer een soort die inderdaad alleen met de micro.... zeker op naam te brengen is.
Steccherinum subcrinale kunnen we wel vergeten, geen idee welke soort daarmee bedoelt wordt. Misschien een oude benaming?

ans

Bedankt Geert jan,
ik zal nog eens proberen Irfanview te downloaden; de eerste keer is mislukt.

Hallo Corry, Wim, Arno,
jullie zijn het wel eens begrijp ik.
Als beginnend paddestoelgeïnterresseerde ben ik een eind op weg geholpen.
Welke is misschien (vrij) zeldzaam, de S.o. of de S.b.?
Is het interressant om verder onderzoek te laten doen?
M.d. Ans.

Arno van Stipdonk

#12
CiteerWelke is misschien (vrij) zeldzaam, de S.o. of de S.b.?
Is het interressant om verder onderzoek te laten doen?
M.d. Ans.
Hallo Ans,

Steccherinum ochraceum is mogelijk (vrij?) zeldzaam.

Verder is het altijd interessant om een soort te (laten) onderzoeken omdat het de zekerheid geeft die we zo graag willen en er weer iets meer bekend is over de gevonden soort.
Maar of je deze door iemand wilt laten controleren moet je zelf beslissen. Als je de soort invoert kun je dit (voorlopig) doen met een vraagteken.
Je kunt altijd wat materiaal bewaren (drogen) en eventueel later door iemand laten nakijken.