afwijkend Icarusblauwtje?

Gestart door JohanvantBosch, juli 25, 2005, 14:23:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch


Vorige week was ik met een aantal vrienden in De Doort in Limburg. Op een veld vlogen erg veel blauwtjes, die we als icarusblauwtjes hebben gedetermineerd, hoewel we ze niet allemaal hebben bekeken. Op bijgaande foto een van de blauwtjes waar ons oog op viel (ik weet niet meer of het een mannetje of een vrouwtje was, maar dat check ik als nodig nog wel even bij de fotograaf. Wij hebben dit blauwtje ook als icarusblauwtje gedetermineerd, maar we vonden de onderzijde afwijkend:
- Wel erg dikke stippen op de voorvleugel
- Maantje in het midden (bijna) opgesplitst in twee vlekken
- erg grote wortelvlek, met nog een extra (kleine) stip ervoor
- Op de foto lijkt er bovendien nog een grote zwarte vlek aan de achterkant van de voorvleugel te zitten die deels schuilgaat achter de achtervleugel.

Heeft iemand dit vaker gezien?
Is dit een vaker voorkomende afwijking?
Andere meningen of reacties?

Brand maar los, alvast bedankt!
Groeten,
Johan  

Elachista

Ik ben geen genie op dagvlindergebied..maar deze doet mij wat denken aan het bruin blauwtje  :unsure:  
Groet,
Tymo

laatvlieger

bruin blauwtje heeft volgens mij geen wortelvlekken
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

Citeerbruin blauwtje heeft volgens mij geen wortelvlekken
Aanvullend: bij het Bruin Blauwtje is de zoom van de voorvleugel ook wit en zijn de streepjes (verlenging van de aders) in zoom zwart.

Han.

JohanvantBosch

Qua grootte van de zwarte vlekken op de voorvleugel en de hoeveelheid oranje (hoewel ook bij icarus) deed hij ons ook een beetje aan een bruin blauwtje denken. Maar die wortelvlek kan daar inderdaad niet voor. Bovendien was hij meer het formaat van een icarus. Bruin blauwtjes zijn in mijn ervaring vaak wat kleiner en rustelozer, maar dat zie je natuurlijk niet op de foto.
Johan