Hoofdmenu

Aardster

Gestart door ac.billekens, februari 04, 2007, 21:16:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Deze hebben wij vanmiddag gefotografeerd onder loofbomen in een vochtige omgeving langs een doorgaande weg.

Foto 1

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3

Niko Buiten

Groet,

Niko Buiten.


ac.billekens

Bedankt Nico, maar kan het niet de Gekraagde aardster zijn, want wij zien voor het exemplaar dat wij meegenomen hebben zoiets als resten van een kraag wat op de slippen ligt (Dit hadden we eerst niet opgemerkt).

Niko Buiten

Ja, een Gekraagde aardster kan ik nu niet uitsluiten.

Heb je hier al gekeken: http://www.waarneming.nl/soort.php?id=1842...um_tm=&tab=info

Een vraagje: Heeft de slippenkrans van het exemplaar dat je hebt meegenomen vastgegroeide aarde op de onderkant en/of een litteken op de onderkant (in het centrum)?

Groet,

Niko Buiten.


ac.billekens

Hallo Nico,

Ik zie geen aarde en ook een litteken kan ik niet vaststellen.

Niko Buiten

Dat is vervelend. Zo komen we er niet achter welke aardster het is.

Volgens mij is de aardster, met name de slippenkrans, te oud om er nog wat mee te doen. Misschien dat microscopisch onderzoek nog wat oplevert, maar anders zou ik het hierbij laten. Het is nu een Aardster spec. Wanneer je komend najaar nog eens terug gaat naar de groeiplaats staat er misschien een jonger exemplaar van de aardster die wel op naam kan worden gebracht...
Groet,

Niko Buiten.


ac.billekens

CiteerDat is vervelend. Zo komen we er niet achter welke aardster het is.

Volgens mij is de aardster, met name de slippenkrans, te oud om er nog wat mee te doen. Misschien dat microscopisch onderzoek nog wat oplevert, maar anders zou ik het hierbij laten. Het is nu een Aardster spec. Wanneer je komend najaar nog eens terug gaat naar de groeiplaats staat er misschien een jonger exemplaar van de aardster die wel op naam kan worden gebracht...
Toch alvast bedankt Nico.

Wij zullen hem laten drogen en eventueel opsturen voor microscopisch onderzoek want het is de eerste keer dat wij een aardster gevonden hebben en toch wel nieuwsgierig zijn naar de naam.

ac.billekens

Het is toch de gewimperde aardster. Hij is microscopisch onderzocht door Frits Benjaminsen, consul NMV in Noord-Brabant.

Waarneming inmiddels aangepast.

Niko Buiten

Dat is leuk om te lezen. Dank voor het bericht.
Groet,

Niko Buiten.