Hoofdmenu

mogelijke das

Gestart door Maarte5n, juni 26, 2012, 21:14:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarte5n

Maarten vd Berg

maurice.lahaye

Ja en? Links boven op de foto zie je volgens mij de strepen van de kop. Lijkt mij verder geen discussie waard op dit forum (maar daar zullen een aantal vaste gasten wel anders over denken  ;D ).

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op juni 26, 2012, 21:17:50 PM
Ja en? Links boven op de foto zie je volgens mij de strepen van de kop. Lijkt mij verder geen discussie waard op dit forum (maar daar zullen een aantal vaste gasten wel anders over denken  ;D ).

Maurice
admin

de foto is erg klein kan die niet op normaal formaat?

denk dat ik in elkgeval een vergrootglas nodig heb of een hint van een pijl  ;D

Maarten
Maarten vd Berg

maurice.lahaye

Ik ook  :angel: . Ik bedoelde rechts boven op de foto....

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op juni 26, 2012, 21:28:40 PM
Ik ook  :angel: . Ik bedoelde rechts boven op de foto....

Maurice

en ik maar zoeken links boven :angel:

hoe groot is die op foto?
Maarten vd Berg

Jeroen Nagtegaal

Vraagje om een grotere foto, kan en mag natuurlijk altijd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maurice.lahaye

Maximaal een kwart van de hoogte. De doorslag voor het goedkeuren van deze waarneming waren overigens een overtuigende beschrijving en de locatie is prima (past goed in het verspreidingsgebied van das). Ik had dus weinig redenen om de waarneming niet goed te keuren, maar de foto is kwalitatief niet erg sterk, dat klopt.

Groet,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maarte5n

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 26, 2012, 21:39:47 PM
Vraagje om een grotere foto, kan en mag natuurlijk altijd.

hoe? kan niet op waarneming daar is een limiet voor grote van foto?

GR M
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op juni 26, 2012, 21:41:22 PM
Maximaal een kwart van de hoogte. De doorslag voor het goedkeuren van deze waarneming waren overigens een overtuigende beschrijving en de locatie is prima (past goed in het verspreidingsgebied van das). Ik had dus weinig redenen om de waarneming niet goed te keuren, maar de foto is kwalitatief niet erg sterk, dat klopt.

Groet,
Maurice

oke de waarneming is dus goed gekeurd op beschrijving en niet op foto, ik dacht namelijk wat anders :)

Groet M
Maarten vd Berg

Jeroen Nagtegaal

Was meer voor Maarten bedoeld. Al zou ik deze persoonlijk niet op basis van deze foto en info een groen vinkje geven. Maar ben dan allerminst bekend met de soort in die omgeving.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maurice.lahaye

Ah, de vaste gast geeft zijn visie en nee ik ga niet om een grotere foto vragen (klagen kan bij Hisko).

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Maarte5n

Citaat van: maurice.lahaye op juni 26, 2012, 21:44:03 PM
Ah, de vaste gast geeft zijn visie en nee ik ga niet om een grotere foto vragen (klagen kan bij Hisko).

Maurice

ik ook niet heb namelijk niks tegen in te brengen, al is de versreiding van dassen in groningen niet erg op gang maar goed
zal wel kloppen jullie zijn imers de admin.

Groet M
Maarten vd Berg

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: maurice.lahaye op juni 26, 2012, 21:44:03 PM
Ah, de vaste gast geeft zijn visie en nee ik ga niet om een grotere foto vragen (klagen kan bij Hisko).

Maurice
...?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Voor wat ik kan zien op die foto is het idd een das/ maar het is lastig op zo'n foto.
Mocht het echt een burcht zijn is het een leuke waarneming. na mijn weten zijn er nog niet eerder dassen in die omgeving gezien dus de opmerking past in het plaatje van de verspreiding daar herken ik mij niet zo in.
De Das is in GR nog steeds een schaarse tot zeer schaars zoogdier.

Citaat van: Maarte5n op juni 26, 2012, 21:48:13 PM
Citaat van: maurice.lahaye op juni 26, 2012, 21:44:03 PM
Ah, de vaste gast geeft zijn visie en nee ik ga niet om een grotere foto vragen (klagen kan bij Hisko).

Maurice

ik ook niet heb namelijk niks tegen in te brengen, al is de versreiding van dassen in groningen niet erg op gang maar goed
zal wel kloppen jullie zijn imers de admin.

Groet M
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Koelman

Groningen dus. Interessant. Er zijn momenteel slechts enkele locaties met dassen bekend in Groningen. Op één locatie (oostelijk in de provincie)  gaat het om meerdere dieren (exacte aantal niet bekend; wordt gewerkt aan een simultaantelling + camervallenonderzoek op niet al te lange termijn), de overige locaties betreft losse beesten.

Foto is overigens inderdaad zeer onduidelijk.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Norman

In Groningen is de Das flink in opkomst. Goed dat deze burcht onder embargo is ingevoerd.
Beter zou zijn als deze vervaagd zou zijn, onder embargo komt de burcht een keer boven water en aangezien burchten 10-tallen jaren bewoond kunnen worden heeft het zin om oude burchtwaarnemingen te bezoeken als je een keer een Das wil zien. (of wil vergiftigen of anderzijds verstoren).

Hier een filmpje van een burcht in Groningen waar flinke verstoring is.
Hier zitten weliswaar Dassen, maar planten zich maar moeizaam voort.
Gelet op vergelijkbare verstoringen valt het op dat dergelijke burchten maar weinig jongen voortbrengen.

Overigens is deze vaste gast van dit deel erg content met het gegeven dat dergelijke waarneming niet meer openbaar zijn.

Door alle beschermingsmaatregelen gaat het al vel beter met de Das in Nederland. Zo goed dat er mensen zijn die van mening zijn dat de Das niet meer ze beschermd hoeft te worden. Een blijk van onvoldoende geinformeerd zijn. Momenteel hebben we slechts 35% van de oorspronkelijke populatie van voor 1960. Door flink verlies van habitat is een 100% herstel niet meer mogelijk, maar ruim 60% moet haalbaar zijn en tot het zover is verdient de Das zijn beschermingsmaatregelen.

Certhia

Grappig ik zag m gelijk op de foto maar niet linksboven maar rechts net boven t midden zie je de kop recht van voren.

Vincent Sanders

In eerste instantie zag ik hem ook gelijk rechtsboven, 3 dagen geleden. Nu heb ik nog een keer gekeken, en twijfel of het niet gewoon een tak/stammetje is van een plant.
Gr,
Vincent Sanders

augustvansteensel

Ik moest eerst ook echt even zoeken, maar nu zie ik hem ook:
rechts komt hij tussen het gras tevoorschijn!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Maarte5n

nog steeds niet gevonden  :huh:
Maarten vd Berg

augustvansteensel

Ik zag hem eerst ook heel lang niet,
Je moet zeg maar kijken rechts van het hoopje in het midden van de foto.
Dan zie je een dassenkop tussen het gras, je ziet dan ook de duidelijke witte streep op het voorhoofd.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

d.donders

groetjes, daniella

Vincent Sanders

Hier zit ie, misschien.
Gr,
Vincent Sanders

d.donders

owwwww nou zonder die circel had ik hem nooit gevonden ;D haha
groetjes, daniella

Maico Weites

Citaat van: Rikstar op juni 27, 2012, 10:48:25 AM
Voor wat ik kan zien op die foto is het idd een das/ maar het is lastig op zo'n foto.
Mocht het echt een burcht zijn is het een leuke waarneming. na mijn weten zijn er nog niet eerder dassen in die omgeving gezien dus de opmerking past in het plaatje van de verspreiding daar herken ik mij niet zo in.
De Das is in GR nog steeds een schaarse tot zeer schaars zoogdier.

Citaat van: Maarte5n op juni 26, 2012, 21:48:13 PM
Citaat van: maurice.lahaye op juni 26, 2012, 21:44:03 PM
Ah, de vaste gast geeft zijn visie en nee ik ga niet om een grotere foto vragen (klagen kan bij Hisko).

Maurice

ik ook niet heb namelijk niks tegen in te brengen, al is de versreiding van dassen in groningen niet erg op gang maar goed
zal wel kloppen jullie zijn imers de admin.

Groet M

Op de locatie van de waarneming bevind zich een bekende burcht.  Staat ook op de website van het Groninger Landschap.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Maarte5n

#25
Citaat van: Vincent Sanders op juli 09, 2012, 19:12:08 PM
Hier zit ie, misschien.

hehe na lang denken en een beeld in je hoofd vormen zie je idd wat zwart wit bijna recht van voren je ziet eigenlijk alleen zijn voor hoofd zonder snuit en oren.


Groet Maarten
Maarten vd Berg

augustvansteensel

het kwartje is gevallen  :blink:
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!