Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Tips bij invoer (per hok en puntlokaties)  (gelezen 1124 keer)

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
Tips bij invoer (per hok en puntlokaties)
« Gepost op: juni 26, 2012, 20:43:08 pm »

Er is op verschillende plekken al gediscussieerd over de handigheid van de mogelijkheid op waarneming.nl om in te voeren per kilometerhok. Ik wilde hier graag iets kwijt over de methode die ik sinds enige tijd hanteer en heb enkele algemenere tips bij invoer.

Mijn 'hok'-methode (ik heb dit al eens eerder ergens opgeschreven ook); Ik houd  de grens van het hok in de gaten (met een kaart in de hand) maar maak ik lijstjes binnen dat hok per locatie (per habitat en zo klein mogelijk) en tracht te onthouden wat ik al zag zodat ik geen of heel weinig 'dubbele' waarnemingen ingeef.  Dat scheelt een hoop noteren, want álles óveral willen noteren in een hok is nagenoeg onmogelijk en ieder geval veel te veel werk.  Onthouden geeft natuurlijk kans op vergeten, dus ik noteer vaak voor de zekerheid sommige soorten wel dubbel. Ook als het wat bijzonderder soorten zijn, is een dubbele natuurlijk niet erg. Alles gaat ouderwets in een notitieboekje. De streeplijst gebruik ik dus niet meer.

Alhoewel dit supersnel gaat zat ik toch te denken, en zeker voor de (vrij) algemene soorten, of het niet idee is toch een streeplijst te gebruiken. Zo'n streeplijst is makkelijk zelf te maken; je plukt van waarneming.nl de soorten met hun zeldzaamheid, bewerkt het in excel, sorteert het op Nederlandse of Wetenschappelijke namen en klaar ben je. Je hebt dan een exacte kopie van de invoerlijst op waarneming.nl.  Paar uurtjes strepen in het veld en aantekeningen maken (lokatie!) voor de zeldzame soorten en tik-tik-tik door het invoerscherm 'streeplijst' en de rest (de zeldzame/uitzonderlijke) in het reguliere invoerscherm. Helaas is het nu ook nog zo dat er geen ondersoorten en kruisingen in de lijsten zijn opgenomen dus ook die zul je apart moeten invoeren.

Ik heb voor waarneming.nl al zo'n streeplijst gemaakt en daar staan 750+ soorten in. Zie bijlage. Mogelijk is hier nog wat aan te schaven, niet alle soorten zijn voor de hand liggende algemeenheden.  Ik ben de volgorde op Nederlandse-Floron-streeplijst-naam vergeten. In die volgorde zijn enkele kruisingen en ondersoorten opgenomen (niet in de lijsten van alle (vrij) algemene Nederlandse en Wetenschappelijk namen), verder ben ik persoonlijk geen fan van die volgorde, maar dat is iets persoonlijks..

TIPS (en mogelijk voor velen nogal basale opmerkingen) voor de snelle invoer in het normale invoerscherm (puntlokaties)
Ik merk soms dat niet iedereen alles hetzelfde doet en de mogelijkheden uitput. Misschien is er iemand die nog iets handigs weet, reageer dan ajb.

Om de lokatie op de kaart aan te duiden heb je ALTIJD een muis/touchpad nodig. De rest kan vrijwel allemaal met het toestenbord.

Als je de juiste lokatie hebt aangeduid; Klik de eerste keer van invoer met je muis in de soortgroep
Typ de eerste letter van de soortgroep. Indien meerdere soortgroepen met die beginletter typ de letter nog eens
Als je bij de gewenste soortgroep zit druk je op TAB (de eerste keer dat je invoert twee keer)

Je zit nu in de soortkeuze. Kilk een combinatie van letters zo uniek mogelijk voor de soort. Ik kies altijd het eind van de genusnaam (3-4 letters), een spatie, en het begin van de soortnaam. Met 5-6 letters ben je meestal bij de juiste soort.  Dat is met wetenschappelijke namen, maar je kunt ook handige lettercombinaties voor Nederlandse namen kiezen. Begin niet met 'Gewone' want dan typ je te veel en er zijn veel soorten die met 'Gewone' beginnen. Als je "ne eik" intypt (dus inclusief spatie) krijg je al de gewenste Gewone eikvaren of de gewenste combinatiesoort Brede eikvaren + Gewone eikvaren

Kies nu uit het verschenen rijtje soorten (soms is het er dus maar 1) door met de pijltjestoetsen naar beneden te drukken de soort en druk op enter. Als het een rode soort is verschijnt er een pop-up en dan druk je, als je het zeker weet, nog eens op enter. Je kunt meteen de volgende lettercombinatie intypen voor de volgende soort als de lokatie hetzelfde is, of de lokatie aanpassen met de muis op de kaart en DIRECT weer verder typen. Je hoeft dus niet met je muis in de soortkeuze te klikken, daar ben je nog met je cursor.

Met 1x SHIFT-TAB kun je terug naar de soortgroepskeuze. Typ, om te wisselen van soortgroep, weer de eerste letter van de gewenste soortgroep (mogelijk dus weer meerdere keren dezelfde letter), en met TAB kun je weer naar de soorten.

Je kunt ook nog verder met TAB en weer terug met SHIFT-TAB in de aan te geven items. Met de spatiebalk kun je een vinkje zetten. Een escape aanvinken of naar de box voor extra commentaar doe ik vaak met de muis. Maar als je bijvoorbeeld heel vaak ESCAPES aanvinkt; 4x TAB en dan spatiebalk voor het vinkje, 4xSHIFT-TAB en je zit weer terug in de soortkeuze.

Als je onderweg waarnemingen wijzigt of foto's toevoegt is het wel nodig dat je weer met je muis in de soortkeuze klikt.

Tip:  Een overzicht maken van je waarnemingen per kilometerhok

Om je eigen gegevens per hok per datum in een lijst te krijgen kun je het beste naar de invoermodule. Kies voor invoer via Streeplijst.  Kies voor daglijst. Kies een hok door de coördinaten van de linkonderhoek van het hok te kiezen, druk op "naar streeplijst". Kies in dit geval voor de soortgroep planten. Links verschijnt wat je al zag op de aangegeven datum, rechts wat je nog moet (op de aangegeven datum, met de aangegeven zeldzaamheid en incl. of exclusief exoten). Je kunt de linkerlijst gewoon selecteren met je muis. Druk op Crtl-C als de linkerkolom geselecteerd is . Ga nu naar een spreadsheet en plak met Ctrl-V  de lijst in een kolom. Je hebt dan een overzicht van al je plantenwaarnemingen in het aangeven hok en de aangegeven datum.

Dus elke keer als je alles hebt ingevoerd in een hok, of het nu met puntlokaties is of via een streeplijst; bij hernieuwde invoer voor die datum en dat hok, krijg je links de lijst met wat je al zag. Dat kun je zelf dus met knippen en plakken in Excel of een soortgelijk programma zetten.  Je kunt zo ook een lijst maken met alles wat je ooit zag in dat hok. Dat gaat via invoeren per hok en dan kiezen voor een hok en  'test' (in plaats van 'daglijst').  Selecteer in het invoerscherm per hok voor het jaar 0, dat zijn alle jaren.

Je kunt nadrukkelijk geen lijst krijgen/maken met alles wat iedereen ooit / per jaar / per datum  zag in een hok, alleen dat van jezelf.
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2012, 10:55:04 am door RutgerB »
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

tra il dire e il fare c'č di mezzo il mare

Datura

• Observado Admin
  • *
    • Crossbill guides
Re: Tips bij invoer (per hok en puntlokaties)
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2012, 14:16:54 pm »

Goed dit te delen Rutger. M.b.t de streeplijst: wellicht is een versie zonder alle Rubus-microssorten nog wenselijk (maar ook snel te maken). Verder vraag ik me ook af hoeveel soorten er op de Belgische 'standaardlijst' (als die bestaat) staan? Mijn grove inschatting is dat 850 soorten ongeveer de helft van de inheemse belgische flora (dus zonder alle nieuwste neofyten) is, maar misschien zit ik er wel ver naast. Als ik er niet ver naast zit betekent dit dus dat de helft als zeldzaam of zeer zeldzaam is aangegeven, en met alle neofyten erbij kan ik me voorstellen dat het plaatselijk nog wel veel noteren is (maar niet dat dit een probleem is, de algemene streeplijst zoals jij die hebt gemaakt verlicht het werk volgens jou methode).

Verder nog een aanvulling/tip over de methode:
Ik voer (nu meest op Observado) ook volgens de door jou beschreven manier in, maar bij mij gebeurde het regelmatig dat explorer erop vastliep (soortnaam ingevoerd, maar de waarneming werd niet opgeslagen en de soortnaam bleef in het veld staan). Gemeld bij de bugs, maar de oorzaak is onbekend. Hisko adviseerde om een andere Browser te proberen, en idd met Firefox heb ik nog niet gehad dat het scherm vastliep.

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2012, 17:46:42 pm »

Een Belgische standaardlijst is er helaas niet.  Wel een standaardlijst voor neofyten, dus je kunt een standaardlijst wel min of meer reconstrueren.
Die bramen kunnen er inderdaad beter uit. Ik heb ze wel naar eer en geweten (naar info in de Belgische flora) algemeen/vrij algemeen genoemd, maar er is haast niemand die ze goed herkend.

Als men in NL/BE behoefte  heeft aan een streeplijst incl. zeldzame is dat natuurlijk ook zo te maken, maar dan wordt de lijst erg lang en dat is ook weer lastig in het veld.  Je kunt de zeldzame apart weergeven, zoals een binnenblad op de FLORON-streeplijst, maar dan is het weer niet zo gesorteerd als in het scherm van waarneming.nl.  Het gaat natuurlijk om het gemak van de invoer, weinig scrollen, veel streepjes dicht bij elkaar.. De voornaamste reden is wel dat je de zeldzame liever op puntlokaties ingeeft, dat is natuurlijk uiteindelijk veel nuttiger dan een hokwaarneming. Het hangt natuurlijk van het gebied af, maar als ik naar mijn eigen activiteiten kijk dan 'scoor' ik in een hok gemiddeld minder dan 10 zeldzaamheden. Dat lijkt me te overzien ;-)

Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

petraw

• ndff validator
« Reactie #3 Gepost op: juli 01, 2012, 20:33:08 pm »

Beste Rutger,

Waarom zo moeilijk met een excelbestand als de streeplijst gewoon bij FLORON te vinden is. Hier de Nederlandse versie: http://www.floron.nl/Portals/0/downloads/NLstreeplijst2011.pdf

en de wetenschappelijke versie:
http://www.floron.nl/Portals/0/downloads/Wstreeplijst2011.pdf

Groetjes,

Petra
Groet, Petra

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 01, 2012, 20:57:54 pm »

Het gaat er mij om dat de streeplijst exact gelijk loopt met het scherm in waarneming.nl. Je kunt het bij de km-hok invoer in waarneming.nl sorteren op algemeenheid en op wetenschappelijke en Nederlandse naam. De Nederlandse namen zijn in waarneming.nl gesorteerd op het eerste woord. Het is bij die sorteringen dus grotendeels anders dan in de streeplijst van Floron. Als je een streeplijst maakt die gelijk loopt met het invoerscherm voert dat natuurlijk veel sneller in. Het is dus om het makkelijker te maken.

« Laatst bewerkt op: juli 18, 2012, 08:15:08 am door RutgerB »
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.051 seconden met 19 queries.