Rosse Vleermuizen

Gestart door Robert Heemskerk, juni 24, 2012, 11:01:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi Zoogdierenforum,


Wat me opvalt de laatste keren dat ik ben gaan kijken naar (rosse) vleermuizen, is dat ze bij het invallen van de scherming (~22:30uur) veelal snel door het bos (uit?)vliegen en één bepaalde kant opvliegen.
Sommige zie je nog wel fourageren en wat bochten maken boven het fietspad maar de meeste vliegen toch door. De meeste vliegen niet al te hoog (5-10meter) vanaf de grond door.
Hebben ze een favoriete plek waar ze gaan fourageren? Ze vliegen richting OVP, misschien dat ze daar een aantrekkelijk gebied opzoeken?
Het kan natuurlijk ook verbeelding zijn..  ::)



http://waarneming.nl/waarneming/view/69361008

Rob Koelman

Verblijfplaatsen van rosse vleermuizen bevinden zich vaak oudere bomen in bosgebieden en landgoederen op hoger gelegen terreinen. De favoriete foerageergebieden zijn juist lager gelegen vochtigere gebieden (vochtige weidelandschappen, [grote] waterpartijen e.d.). Na het verlaten van de verblijfplaatsen vliegen de dieren min of meer linea recta naar hun favoriete foerageerlocaties. Die kunnen op meerdere kilometers afstand van de verblijfplaatsen liggen.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

rombout

Toen ik nog in Almere woonde (tot 2000) waren de bomen daar nog niet oud genoeg voor kolonies Rosse vleermuizen. Die moesten dus vanuit het Gooi komen vliegen, wat ze ook veelvuldig deden. Vervolgens vlogen ze door, vaak naar de Lepelaarsplassen en Oostvaardersplassen. Het staat zelfs nog min of meer beschreven op mijn (ietwat verouderde) website over vleermuizen, onder het kopje Flevoland. Ik weet niet of de bomen inmiddels oud genoeg zijn voor ze, maar dat neemt niet weg dat ze vermoedelijk nog steeds graag op jacht gaan naar die plassengebieden. Net zoals de Gooise Rosse vleren ook nog steeds graag op jacht gaan boven het Vechtplassengebied. Die beesten vliegen rustig elke nacht tientallen kilometers naar hun jachtgebieden.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Robert Heemskerk

bedankt voor jullie reacties.


Ik ben twee dagen geleden wat meer de kant op gefietst waar ze heen vliegen en zag dat de vleermuizen veel langs de dijk laag over het gras fourageren(meer open terrein van grasland en plassen).
Ze vlogen nu ook veel dichterbij en soms vlak over mijn hoofd  :o


Jammergenoeg ging mijn ketting eraf van mijn fiets en had ik niet veel meer tijd die avond.
Er zijn inmiddels wel wat meer grote oudere(re) bomen hier in de omgeving maar of die al geschikt zijn weet ik ook niet.


groeten Robert

diertjesvriend

Hoi Robert,

weet je zeker dat het om (alleen) Rossen gaat?
De laatvlieger is meer het typ om laag en vlak over je hoofd te vliegen, de rosse zit meestal een stuk hoger.
Ze fourageren prima 'naast' elkaar dus zonder detector kan het zijn dat je de soorten nu even door elkaar haalt.
De laatvliegers leven in gebouwen, en fourageren niet al te ver van huis (zo'n 3 km max). (voor zover ik weet).